واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

بررسی و گردآوری نوشته هایی درباره سبک خوراک (رژیم غذایی) گرم (قلیایی) و سرد (اسیدی)

به نام خدا                                                                       

  آغاز نوشته دیماه 1401 تا ویرایش کنونی 14021101

8322642242

واحد: از آنجایی که  سبک خوراک (رژیم غذایی) خوب، بسیار در تندرستی انسان نقش دارد، و از آنجایی که یک پایه بسیار مهم در درستیِ (سلامتِ) سبک خوراک، داشتن هماهنگی و همسنگیِ (تعادل) گرمی-سردی و تری-خشکی در میان خوراکهای خورده شده و مزاج بدنی فرد می باشد، و آن هم نیازمند شناخت طبع و مزاج خوراکها و طبع و مزاج بدنها می باشد، در این باره مطالبی گرد خواهیم آورد. امیدواریم این تلاش، کمکی به تندرستی خود و دیگران باشد.

این نوشته هنوز در میانه بررسی و گردآوری است و احتمالِ بودنِ نادرستیها (اشتباهات و خطاها) در آن کم نیست. پس هنوز نباید به آن اطمینان زیاد داشت. در گذر زمان درستترش خواهیم کرد ان شاالله.




رژیم غذایی قلیایی : اسیدی شدن بدن و بروز بیماریها(بخش سوم)

رژیم غذایی قلیایی : اسیدی شدن بدن و بروز بیماریها(بخش سوم)

رژیم غذایی قلیایی، یک راز سلامتی است

رژیم غذایی قلیایی، یک راه سلامتی است. در ادامه بخش اول و دوم مقالات  اسیدی شدن بدن در این مقاله به رژیم غذایی گیاهخواری برای قلیایی کردن بدن می پردازیم. تمامی سلول ها، مواد مغذی را با اکسیژن اکسید کرده و به انرژی تبدیل می کنند، وجود این انرژی برای بقا بسیار مهم است اما در جریان این سوخت و ساز، پسماندهای اسیدی بر جای می ماند که باید از بدن به  بیرون رانده شود.

دی اکسید کربنی که در حین بازدم از بدن دفع می کنیم گویای این واقعیت است. در عین حال، عرق کردن، ادرار کردن و مدفوع کردن از راه های دیگر دفع این پسمان های اسیدی هستند. قلیایی شدن موجب عقب نشینی و کاهش پسماندهای اسیدی می شود. همه می دانیم که اسید با باز خنثی می شود، بدن دوست دارد قلیایی شود و برای این کار مجبور است اسید را ازمیان بردارد. در نهایت با انتخاب مناسب مواد غذایی می توانیم از میزان پسماندهای اسیدی در بدن بکاهیم.

اگر سطح PH بدن شما ۷ باشد، پس از تعادل خوبی برخوردار هستید.

بسیاری از مواد غذایی که مصرف می کنید، اسیدی هستند که شامل:
– گوشت، لبینات و غلات می شود.

  • به منظور دستیابی به یک سلامتی ایده آل باید مصرف غذاهای اسیدی را به حداقل برسانید.

رژیم های غذایی غنی از قندها و کربوهیدرات ها در کشورما بسیار گسترده است. افراد زیادی روز خود را با خوردن این مواد در وعده صبحانه شروع می کنند. قندها و کربوهیدرات ها به شدت باعث افزایش سطح اسید در بدن ما می شوند و مصرف روزانه این مواد غذایی همانطور که در بخش قبلی اشاره شد موجب بروز بیماری های جدی مانند مشکلات قلبی، پوستی، پوکی استخوان خواهد شد و عوارضی چون سردرد، اضطراب و تحریک پذیری را به همراه خواهد داشت.

میوه ها و سبزیجات مورد استفاده توسط اجداد شکارچی ما سطح قلیایی ایده آل برای زندگی سالم را به ارمغان می آورد.

غذاهای قلیایی نه تنها موجب برقراری تعادل در سطح PH بدن می شوند، بلکه بدن را از انواع ویتامین ها و مواد معدنی سیراب می کنند. همچنین به دلیل داشتن چربی های سالم و آنزیم های خاص به نفع دستگاه گوارش عمل می کنند و بهبود سلامت عمومی را به همراه دارند.

بعد از اجرای یک دوره رژیم غذایی قلیایی و دفع اسیدهای تجمع یافته در بدن به وضوح شاهد خواهید بود که انرژی شما چقدر بیشتر شده و احساس خستگی و خواب آلودگی در شما کمتر شده است. همچنین پوست شما شفاف تر و جوان تر خواهد شد و آلرژی و درد مفاصل با شما خداحافظی خواهد کرد، وضوح ذهنی شما افزایش خواهد یافت و از داشتن حافظه ای قوی لذت خواهید برد.

اجداد ما رژیم غذایی خود را در درجه اول بر گیاهان خام و غلات وحشی و سپس گوشت حیوانات تنظیم کرده بودند و بعد از ظهور کشاورزی و اهلی کردن حیوانات، عمده غذای آنها شیر و پنیر و دیگر محصولات لبنی بود.

تغییر نژاد بشر و به تبع آن تغییر رژیم غذایی از قلیایی به اسیدی منجر به از دست دادن مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم و سدیم شده است.

عدم وجود مواد مغذی قلیایی باعث می شود مردم در معرض ابتلا به بیماری های مختلف، از جمله دو بیماری قاتل یعنی مشکلات قلبی و عروقی و سرطان قرار بگیرند.

مطالعات علمی نشان داده اند که افزایش وزن یا چاقی نیز از عدم تعادل اسیدی قلیایی بدن ایجاد می شود.

اگر تعادل PH بدن مختل شود، بدن واکنش نشان می دهد و برای بازگرداندن تعادل از دست رفته خود تلاش می کند که این امر، منجر به از دست دادن مقادیر فراوانی از مواد معدنی ضروری می شود و زمینه را برای ابتلا به بیماری های مختلف در سال های بعد مهیا می کند. راز رسیدن به سلامتی مطلوب در استفاده از مواد غذایی قلیایی است، البته هدف ما حذف کامل مواد غذایی اسیدی نیست، بلکه ترکیبی صحیح از مواد غذایی اسیدی و قلیایی است.

سلول های سرطانی نمی توانند در محیط قلیایی زنده بمانند.

سلول های سرطانی از غذاهای اسیدی تغذیه می کنند و در محیط اسیدی به خوبی تکثیر می شوند. بر اثر استفاده از مواد غذایی قلیایی، رشد و تکثیر سلول های سرطانی متوقف می شود. بیماران سرطانی بهتر است که از انواع توت ها و سبزیجات سبز رنگ و میوه هایی مانند موز که سرشار از پتاسیم است استفاده کنند و همه می دانیم که همه موارد ذکر شده جزو مواد غذایی قلیایی محسوب می شوند. رژیم غذایی قلیایی با افزایش PH بدن و کاهش اسیدیته آن، انسان را در برابر بیماری سرطان محافظت می کند. بسیاری از طرفداران رژیم قلیایی معتقدند که PH قلیایی نه تنها مانع رشد سلول های سرطانی می شود، بلکه حتی می تواند سرطان را درمان کند.

سلول های سرطانی نمی توانند در حضور اکسیژن رشد کنند.

هنگامی که سطح اکسیژن کم می شود، سلول های سرطانی از فرصت استفاده کرده و تکثیر می یابند. در محیط قلیایی بافت های بدن قادر به نگه داشتن اکسیژن بسیار بیشتری نسبت به محیط اسیدی هستند. بالا بودن سطح قلیایی بدن همچنین باعث می شود سلول ها به راحتی بتوانند پسماندهای اسیدی را از خود دور کنند.

مصرف چه مواد غذایی مجاز است؟

  • مواد معدنی تاثیر زیادی در قلیایی کردن بدن دارند. مثلا مواد معدنی مانند سزیم، پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم عملاً موجب قلیایی شدن بدن می شوند.
  • استفاده ازگوشت در رژیم غذایی قلیایی بر خلاف باورهای عمومی مجاز است. مثلاً گوشت ماهی یک پروتئین قابل قبول است.

  • آجیل خام جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی قلیایی دارد.
  • کره شور اسیدی است اما کره بی نمک کمی قلیایی است.
  • آب میوه های تازه کمی قلیایی به حساب می آیند و آب سبزیجاتی مانند هویج و کرفس به شدت قلیایی می باشند.

مزایای رژیم غذایی قلیایی

  • رژیم غذایی قلیایی به نفع سلامت عمومی بدن کار می کند.
  • کمتر تمایل به ذخیره چربی های اضافی دارد و بیشتر تمایل به تولید مقادیر صحیحی از آنزیم ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در سوخت و ساز دارد.
  • این به نوبه خود کمک می کند تا تعادل بدن در رسیدن به وزن ایده آل حفظ شود.

۱- افزایش سطح انرژی بدن

  • سلول ها در محیط اسیدی آسیب می بینند، و این روند باعث کاهش سطح انرژی بدن شده و خستگی و خواب آلودگی های مزمن ایجاد می کند. این روند در محیط قلیایی برعکس شده و پرانرژی بودن را نصیب ما می کند.

۲- دندان ها و لثه سالم تر

  • زمانی که سطح اسید در دهان بیش از حد بالا می رود، می تواند زمینه را برای رشد انواع باکتری ها فراهم کند.
  • باکتری ها می توانند موجب بروز مشکلات لثه و بوی بد دهان شوند.
  • سطح بالای اسید و باکتری، امکان پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.
  • بسیاری از مردم پس از اجرای رژیم غذایی قلیایی، بهبود چشمگیری در سطح بهداشت دهان و دندان خود مشاهده می کنند.

۳- بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

  • هنگامی که سلول های بدن سالم هستند به طور موثر قادر به جذب مواد مغذی مورد نیاز خود خواهند بود و در از بین بردن مواد زائد نیز کارآمدتر خواهند بود.
  • سلول ها در محیط قلیایی سالمتر هستند و وظایف خود را به نحو احسن انجام می دهند، و در برابر تمامی عوامل بیماری زا مقاومت می کنند.

۴- کاهش درد و التهاب

  • منیزیم یک ماده غذایی مفید است که از مفاصل و بافت ها محافظت می کند. منیزیم یکی از مواد معدنی مهم است، که بدن با استفاده از آن اسیدیته بیش از حد خود را کنترل می کند.
  • اگر از رژیم غذایی پیروی می کنید که اسیدیته بدن را افزایش می دهد، بدن از منیزیم بیشتری برای خنثی کردن اسیدیته ی خود استفاده می کند. با خوردن مواد غذایی قلیایی و کاهش اسیدیته بدن، منیزیم بیشتری در دسترس خواهد بود، و التهابات و درد مفاصل را کاهش خواهد داد.

۵- پیری آهسته تر

  • هنگامی که سلول ها در یک محیط اسیدی قرار می گیرند، عملکرد آنها بسیار کاهش می یابد.
  • کاهش قابلیت سلول ها می تواند توانایی خود ترمیمی آن ها را مختل کند و موجب پیری زودرس شود.
منبع: راز رهایی از تمام بیماری های من، مسعود علی نژاد
گردآوری: دکتر افسانه امین غفوری




مزاج شناسی - قلیایی و اسیدی (گرمی و سردی) - آب درون سلولی: پتاسیم و سدیم (خشکی و تری)


۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

در علم پزشکی، ph خون، از لحاظ اسیدی و قلیایی باید در حد متعادلی نسبت به هم باشند و با غلبه کردن یکی بر دیگری، حالتهایی از بیماریهای گوناگون در انسان پدیدار میشوند.

قلیایی به قول حکمای قدیم: گرمی

 اسیدی به قول حکمای قدیم: سردی

در ph خون از لحاظ آب درون سلولی (پتاسیم یا سدیم)، باید پتاسیم و سدیم خون در حد متعادلی نسبت به هم باشند و با غلبه کردن یکی بر دیگری، حالتهایی از بیماریهای گوناگون در انسان پدیدار میشوند. پتاسیم به قول حکمای قدیم: خشکی سدیم به قول حکمای قدیم: تری (رطوبت)
مزاج هایی که می توانند بر انسان غلبه کنند:
- *گرم و خشک  (قلیایی و پتاسیم بیشتر)
- *گرم و تر  (قلیایی و سدیمان بیشتر)
- *سرد و خشک  (اسیدی و پتاسیم بیشتر)
- *سرد و تر  (اسیدی و سدیمان بیشتر)
- *گرم  (قلیایی)
- *سرد  (اسیدی)
- *خشک  (پتاسیم بیشتر)
- *تر  (سدیمان بیشتر)
اگر در هر سلول انسان، یکی از موارد بالا، غلبه کند، انسان دچار اختلالاتی میشود که هر چه غلبه ی آن بیشتر شود؛ این اختلالات بیشتر شده و به دستگاههای دیگر بدن نیز صدمه میزند تا اینکه کل بدن را دچار اختلالات میکند.


قلیایی و اسیدی (گرمی و سردی) - آب درون سلولی: پتاسیم و سدیم (خشکی و تری)
قلیایی و اسیدی (گرمی و سردی) - آب درون سلولی: پتاسیم و سدیم (خشکی و تری)


در آشپزی (از لحاظ سلامتی)، به نکات زیر دقت شود:
1- انتخاب مواد اولیه ( یعنی از چه خوراکیهایی برای طبخ استفاده شود)
2- کیفیت مواد (طبیعی بودن مواد انتخاب شده برای طبخ)
3- مقدار مصرف مواد
4- نوع طبخ (مانند خام، آب پز، بخار پز، کبابی، دمی، آبکش، زود پز، سرخ کردن و ...)

مهم: موارد بالا باعث میشود که میزان اسیدی-قلیایی و پتاسیم-سدیم غذای آماده شده تغییر کند و این غذا نیز، ph خون انسان را تغییر خواهد داد. به عنوان مثال:
1- انتخاب مواد اولیه: سیب زمینی، سرد و تر، اما لوبیا، گرم و تر است و این موضوع، بدن انسان را دچار تغییر می کند.
2- کیفیت مواد: عسل طبیعی باعث از بین رفتن دیابت اما عسل غیرطبیعی، باعث مرض دیابت می شود.
3- مقدار مصرف مواد: مقدار کم رازیانه، شیر مادر را زیاد اما مقدار زیاد آن، شیر مادر را کم می کند.
4- نوع طبخ: اسفناج خام یا آب پز، بهترین چیز برای کبد گرم است اما اسفناج سرخ شده در روغن، بدترین چیز برای کبد است.


طبع مواد اولیه قبل از طبخ (به ذات) - طبع خوراکی ها

طبع مواد اولیه قبل از طبخ (به ذات) - طبع خوراکی ها
طبع مواد اولیه قبل از طبخ (به ذات) - طبع خوراکی ها



هفت اصل پیشگیری از بیماریها:

1. تا زمانی که گرسنه نشده اید، بر سر سفره ننشینید.
2. کمی قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید.
3. شبها قبل از خواب حتما اجابت مزاج انجام شود.
4. تنها زمانی که در سلامت و نشاط به سر می برید، هر نوع غذایی که هوس کردید میل کنید (البته به استثنای غذاهای ممنوعه).
5. هنگام کسالت و بی میلی از هیچ نوع مواد خوراکی و نوشیدنی استفاده نکنید.
6. هرگاه اولین لقمه غذا را در دهان گذاشتید و احساس خوبی به شما دست نداد، غذا میل نکنید تا کاملا اشتها پیدا کنید.
7. هنگام بیماری یا کسالت، هر نوع خوراکی یا غذا را که هوس کردید میل نکنید، بلکه عکس آن غذاها را میل کنید. (از لحاظ اسیدی-قلیایی و پتاسیم-سدیم)


آداب غذا خوردن

1- تا گرسنه نشدید غذا نخورید .
2- نیم ساعت قبل از غذا یک لیوان آب را در سه جرعه بنوشید .
3- قبل از غذا دستها را بشویید .
4- زمانی که سالم و شاداب هستید هر چه هوس کردید بخورید .
5- هنگام کسالت هر چه هوس کردید نخورده و عکس آنرا بخورید. (از لحاظ اسیدی-قلیایی و پتاسیم-سدیم)
6- مقدار کمی نمک بچشید. (برای سالم ماندن دندانها وجلوگیری از پوسیدگی)
7- به زیبایی سفره و غذا خوب نگاه کنید. (انرژی چشمان با غذا منتقل می شود)
8- غذا را با سالاد تزیین شده شروع کنید. (زیرا خام است)
9- هر لقمه را 40 تا 50 بار بجوید.
10- در صورت امکان با سه انگشت غذا بخورید. (انرژی انگشتان به غذا منتقل می شود)
11- در بین غذا آب یا نوشابه یا مایعات ننوشید .
12- انرژی داده شده به غذا با خوردن آن به بدن منتقل می شود. در این حالت غذای مصرفی نصف می شود .
13- نمک کم بخورید.
14- دو تا سه لقمه مانده سیر شوید دیگر غذا نخورید .
15- بعد از غذا مقداری نمک بچشید. (ترشی معده را رفع میکند)
16- بعد از خوردن غذا دراز بکشید و پای راست را روی پای چپ انداخته دستها را زیر گردن قرار داده چشمها را بسته و به هیچ چیز فکر نکرده بمدت 5 تا 10 دقیقه، سپس بلند شده در این حال خستگی غذا رفع میشود.


برخی از افراد مشهور گیاهخوار

برخی از افراد مشهور گیاهخوار
برخی از افراد مشهور گیاهخوار





هرگز قره قوروت نخورید

لطفاً با دقت بخوانید و برای دیگران نیز بفرستید!!!
قره قوروت را از آب ماست یا همان دوغ می گیرند که پس از جوشیدن و تغلیظ بصورت جامد در می آید.
مزه ترش قره قوروت بخاطر درصد بسیار بالای اسید لاکتیک آن می باشد. میزان اسید لاکتیک قره قوروت بقدری زیاد است که میتوان گفت خود اسید لاکتیک است!!!!. اسید لاکتیک، یک ماده دفعی برای بدن محسوب میشود، زیرا خون را شدیداً اسیدی کرده و تعادل ph خون را به هم میزند.
یکی از دلایلی که گفته می شود ماست چکیده بهتر از خود ماست است این است که مقدار زیادی از اسید لاکتیک آن که در آب ماست موجود است گرفته شده است ولی با این حال بهتر است با مقداری نعناع ، پونه و موسیر مصرف شود (تا حالت سردی و اسیدی آن کاهش یابد)
در حالت طبیعی، خون انسان کمی قلیایی بوده و بسیار حیاتیست که این حالت حفظ شود بدین جهت در خلقت انسان، مکانیزم های پیچیده ای تعبیه شده است که این تعادل را حفظ کنند.
در بدن انسان مقدار pH متعادل بین 7.34 و 7.40 میباشد که کمی قلیایی است و باید در این محدوده نگه داشته شود در غیر اینصورت بعضی از واکنش های آنزیمی انجام نمی گیرد و تنظیم فعالیتهای فیزیکی و شیمیایی درون سلولی با مشکل مواجه می شود.
مصرف قره قوروت به شدت خون را اسیدی می کند (به علت میزان بسیار بالای اسید لاکتیک) و آنرا از حالت قلیایی طبیعی خود خارج می‌کند. بدن برای ترمیم و تصحیح این حالت بسیار مخرب که می‌تواند در صورت ادامه بسیار خطرناک گشته و فعالیت ارگان‌ها و سلول‌ها را مختل کند، دست به دامن استخوان‌ها و دندان‌ها می‌گردد تا کلسیم آنها را برای قلیایی کردن خون آزاد کند.
کلسیم بهترین و سریع‌ترین عامل قلیایی کردن خون می‌باشد. این کلسیم آزاد شده از استخوان‌ها سپس توسط کلیه‌ها دفع می‌گردد. در نتیجه مصرف قره قوروت باعث پوکی استخوان‌ها و ضعف دندان‌ها می‌گردد.
بسیار بسیار جای تاسف است که خیلی از پزشکان و افراد تحصیل کرده آنرا برای درمان پوکی استخوان و لاغر شدن افراد چاق تجویز می کنند با این تصور غلط که چون قره قوروت دارای کلسیم است پس برای پوکی استخوان مناسب است در صورتیکه کلسیم آن نه تنها جذب نمی شود بلکه طبق توضیحات بالا باعث پوکی استخوان و خرابی دندانها نیز می شود. جالب است حتی آنرا برای رشد و نمو کودکان مفید دانسته و برای آن خاصیت دارویی قائل شده اند!!!. گاهی اوقات آنرا برای کاهش فشار خون تجویز می کنند که این خود باعث خرابی و خوردگی رگها میشود. میتوان بجای آن از بسیاری میوه هایی که در کاهش فشار مناسب هستند مانند آب لیمو یا مخلوط یک لیوان آب و 2 قاشق سرکه سیب خانگی استفاده کرد.
ای کاش مضرات مصرف قره قوروت به اینجا ختم می شد.
اسید لاکتیک فعالیت نرون های مغزی را به شدت کاهش میدهد و چون قره قوروت حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک می باشد لذا برای مغز انسان بسیار مضر می باشد.
بعضی از آثار و نتایج زیانبار اسیدی شدن خون:
- انواع بیماریهای قلب و عروق
- خورده شدن دیواره ی سرخرگ ها و سیاهرگ ها
- ضعف حافظه
- آلزایمر
- دیابت
- سرطان
- ضعف سیستم ایمنی بدن
- بیماری های سیستم عصبی مانند بیماری خطرناک MS
- پوکی استخوان
- خرابی و فساد دندانها
- لقی دندانها
- ضعف اعصاب
- تشنج
- دل درد شدید در دختران هنگام عادت ماهانه

در غرب به خون اسیدی، لقب کُشنده خاموش (Silent Killer) داده اند.
در خصوص بیماری های ناشی از اسیدی شدن خون ، مطالب بسیاز زیادی در اینترنت موجود است که اکثراً به زبان انگلیسی است.
امیدوارم مطلب فوق دریچه ای دیگر از سلامتی را بروی شما بگشاید و دروازه ای از بیماریها را ببندد.


مرتبط:
- «فرمول های خوراکی ضد کرونا» از زبان متخصص عفونی / سودهای نوشداروی آمیخته سیر و شیر
- نکاتی درباره شناخت مزاج و سفارشهای خوراکی برای هر مزاج
- آسیبهای خوردن زیادِ سیر را بشناسیم
- پیاز؛ سبزی پرکاربردی که کبد چرب را کمک به درمان می کند
-

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد