عصر ایران- کمپانی CATL تولیدکننده مطرح باتری خودروهای الکتریکی از سه فناوری جدید در حوزه باتری رونمایی کرد که میتوانند بهطور بالقوه توازن رقابت بین خودروهای تمامالکتریکی و هیبریدی را تغییر دهند.
CATL کار خود را در سال 2011 آغاز کرده و دفتر مرکزی آن در فوجیان چین قرار دارد.
مهم ترین اعلام این رویداد، معرفی باتری نوآورانه Freevoy Dual Power Battery بود؛ این باتری با معماری دوهسته ای می تواند با یک بار شارژ بیش از 1500 کیلومتر برد ارائه دهد. نقطه عطفی که خودروهای تمام الکتریکی را مستقیماً در برابر مدل های هیبریدی قرار میدهد.
طراحی دو هسته ای، باتری را به دو ناحیه مستقل انرژی تقسیم میکند. یک ناحیه اصلی انرژی و یک ناحیه افزایش برد که هر کدام از مواد سلولی متفاوتی استفاده میکنند تا از مزایای منحصر به فردشان بهره برداری شود.
این روش انقلابی شامل: سیستم های دوگانه ولتاژ بالا و پایین، ساختاری، محافظت در برابر حرارت و مدیریت حرارتی است و ایمنی را تضمین میکند. مشابه مفهوم پشتیبان گیری در طراحی هواپیماهای دو موتوره.
CATL فناوری الکترود منفی خودتولیدشونده را در ناحیه افزایش برد توسعه داده است که جایگزین مواد سنتی مانند گرافیت شده و در نتیجه ظرفیت انرژی بیشتری را در همان فضای بسته بندی باتری فراهم کرده و چگالی انرژی را به شکل چشم گیری افزایش می دهد.
سخنگوی CATL توضیح داد: با ترکیب دو فناوری متفاوت باتری در یک پکیج، میتوانیم هم عملکرد پرقدرت و هم برد طولانی را بهینه کنیم.
CATL همچنین نسل دوم باتری شارژ فوق سریع Shenxing را معرفی کرد که مرزهای سرعت شارژ را جابجا کرده است. این باتری جدید، برد 800 کیلومتر را ارائه داده و نرخ شارژ آن به 12C رسیده است.
این به معنای اضافه شدن 2.5 کیلومتر برد در هر ثانیه شارژ است. بنابراین، با اتصال به ایستگاه های شارژ مگاواتی سازگار، رانندگان میتوانند بیش از 520 کیلومتر برد را در تنها 5 دقیقه شارژ دریافت کنند.
حتی در دماهای پایین، عملکرد شارژ حفظ میشود. در دمای منفی 10 درجه سانتیگراد این باتری میتواند از 5 تا 80 درصد در 15 دقیقه شارژ شود.
نسخه اول در 2023 معرفی شد
این فناوری پیشرفتی چشمگیر نسبت به نسخه اول باتری Shenxing است که در سال 2023 معرفی شد و نخستین باتری فسفات آهن لیتیوم دنیا با قابلیت شارژ فوقسریع 4C بود، که امکان شارژ 400 کیلومتر برد تنها در 10 دقیقه را فراهم میکرد.
سومین اعلام مهم CATL، باتری سدیم-یونی بود که تولید انبوه آن برای دسامبر امسال برنامه ریزی شده و با خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی سازگار است.
این باتری دارای چگالی انرژی 175 وات ساعت بر کیلوگرم است که به خودروهای هیبریدی اجازه میدهد برد بیش از 200 کیلومتر در حالت تمام الکتریکی و به خودروهای الکتریکی خالص، برد بیش از 500 کیلومتر را ارائه دهد. همچنین از شارژ سریع 5C و عمر چرخه 10000 بار شارژ پشتیبانی می کند.
ویژگی ایمنی این باتری به مراتب بهتر از باتریهای لیتیومی سنتی است. CATL این مورد را با آزمایش هایی مانند فشرده سازی چند وجهی، نفوذ با سوزن، سوراخ کاری با دریل، و بریدن باتری نشان داد؛ بدون هیچ آتش یا انفجاری.
یکی از مشکلات بزرگ باتری های الکتریکی یعنی عملکرد ضعیف در سرما با این فناوری حل شده است. برخلاف باتری های لیتیومی که در سرما با افت برد شدید مواجه میشوند، باتری های سدیم-یونی CATL عملکردی استثنایی حتی در سرمای شدید دارند.
در تست ها مشخص شد که در دمای منفی 30 درجه سانتیگراد، این باتری میتواند از30 تا 80 درصد طی تنها 30 دقیقه شارژ شود و 93 درصد از ظرفیت قابل استفاده خود را حفظ کند. حتی با تنها 10 درصد شارژ، خودرو میتواند با سرعت بزرگراهی 120 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
و جالب تر اینکه حتی در دمای منفی 40 درجه سانتیگراد و با شارژ 0 درصد باتری همچنان توانایی شارژ و دشارژ بالا را حفظ میکند و خودرو میتواند با سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت کند – موضوعی که قبلاً با باتری های لیتیوم-یونی غیرقابل تصور بود.