الإمامُ الحسینُ علیه السلام ـ سُـئِـلَ عَنِ الـجَهادِ: سُـنَّةٌ أو فَـرِیضةٌ؟ فقالَ علیه السلام : الجِهادُ على أرْبَعَةِ أوْجُهٍ : فجِهادانِ فَرْضٌ و جِهادُ سُنَّةٍ لا یُقامُ إلّا مَعَ فَرْضٍ و جِهادُ سُنَّةٍ ، فأمّا أحَدُ الفَرْضَیْنِ فجِهادُ الرَّجُلِ نَفْسَهُ عن مَعاصِی اللّهِ و هو مِنْ أعْظَمِ الجِهادِ وَ مُجاهَدَةُ الّذین یَلُونَکُمْ مِنَ الکُفّارِ فَرْضٌ . و أمّا الجِهادُ الّذی هو سُنّة لا یُقامُ إلّا مَعَ فَرْض فَإِنَّ مجاهَدَةَ العَدُوِّ فرضٌ على جمیع الاُمّة لو ترکوا الجهاد لَأَتاهم العَذابُ و هذا هو مِنْ عذابِ الاُمَّةِ و هُوَ سُنَّةٌ عَلَى الإمامِ وَ حَدُّهُ أنْ یَأتِیَ العَدُوَّ مَعَ الاُمَّةِ فیجاهِدَهم .
امام حسین علیه السلام (در پاسخ به این پرسش که جهاد سنّت (پیامبر) است یا فریضه (الهى) ؟): جهاد چهارگونه است : دو گونه آن فریضه (الهى) است و گونه دیگر سنّتى است که جز به فریضه بدان دست نیازند و یک جهاد نیز (تنها) سنّت است . امّا آن دو جهاد که فریضه اند : یکى جهادِ آدمى با نَفْسِ خویش است در بازداشتن نَفْس از نافرمانىهاى نسبت به خدا ، که بزرگترین جهاد است ، و دیگرى پیکار (و جهاد) با کافرانى که هم مرز شمایند که آن نیز فریضه است . امّا آن جهاد که سنّتى است که جز به فریضه بدان دست نیازند ، جهاد با دشمن است که بر تمامِ امّت واجب است و اگر آن جهاد را ترک کنند ، بر آنها عذاب درآید و این عذاب تمامِ امّت را در برگیرد و آن جهاد ، بر امامْ سنّت است و تعریفش آن است که امام با امّت بر سرِ دشمن تازد و با دشمنان جهاد کند.
و أمّا الجِهادُ الذی هُوَ سُنّةٌ؛ فکُلُّ سُنّةٍ أقامَها الرَّجُلُ و جاهدَ فی إقامَتِها و بُلُوغِها و إحیائِها. فَالعَمَلُ و السَّعْیُ فیها مِنْ أفضلِ الأَعْمال لِأنَّها إحیاءُ سُنَّةٍ و قَدْ قالَ رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله : «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَهً فَلَهُ أجْرُها و أجْرُ مَنْ عَمِلَ بِها إلى یَوْمِ القِیامَةِ مِنْ غَیْرِ أن یَنْقُصَ مِنْ أجُورِهِم شَیْئا» .
امّا جهادى که سنّت است؛ برپا داشتن هر سنّتِ (نَبَوى) است که انسان بر پاى دارد و در برپا نگهداشتن و برآوردن (بلوغ) و زنده کردن آن تلاش و کوشش کند. پس عمل و سعى در راه آن از بهترین اعمال است زیرا زنده داشتنِ سنّت است، و پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود : «هرکس سنّت و قانونِ نیکى را بنیان گذارد ، پاداشش از آنِ اوست و نیز از ثواب همه آنان که تا روز قیامت بدان عمل مى کنند بهره مى برد بى آنکه از ثواب خودِ آنان چیزى کاسته شود.»