یکی از مشکلات بزرگ و روزمره، کمبود زمان و عدم تناسب آن با حجم کارهای ماست.
همیشه از نداشتن وقت شکایت داریم و در آرزوی آن هستیم که بتوانیم از زیر این بار گران رها شویم و بتوانیم اندکی زندگی کنیم! اما چه میشود کرد با دنیایی که هر روز، سبکی تحملناپذیرش سنگینتر میشود؛ چرا که کارهای عقبمانده دیروز هم به کارهای امروز افزوده میشوند. اما در دنیای حرفهایها برای این مشکل راهی وجود دارد: مدیریت زمان! اما چگونه؟ در اینجا برای شما چند پیشنهاد ساده اما کاربردی داریم:
ثبت: کشف کنید چقدر از زمانتان صرف چه کارهایی میشود؟
برنامهریزی: هر هفته بهجای غصه خوردن بابت دلتنگی عصرهای جمعه، 30دقیقه وقت بگذارید و برنامه زمانی هفته آیندهتان را تهیه کنید.
اولویتبندی: کدام کارها ضروریاند و کدامها نه؟ برای کارهای ضروری، زمانبندی بدون وقفه در نظر بگیر!
حذف: کدام کارها را واقعا میشود حذف کرد؟ همیشه کارهایی هست! (مثلا: کمی کمتر در شبکههای اجتماعی چرخ بزن!)
هدفگذاری: هر روز صبح که از خواب بیدار شدی، فکر کن «انتظار من از امروز چیست؟ چه چیزی را باید تمام کنم؟»
محدود کردن: فعالیتهای وقتگیر و دارای ارزش زمانی متوسط مثل چک کردن ایمیل را به زمانهای خاصی از روز محدود کن (مثل: اول صبح، موقع ناهار و...)
چندوظیفهگی ممنوع: در هر زمان فقط یک کار را انجام بده! هر کاری که تمام شد، سراغ کار بعدی برو!
مثل یک مشاور باش: فرض کن مشاوری هستی که برای انجام گروهی کارها، پول دریافت میکنی و برای باقی کارها خیر. وقتت را صرف چه چیز خواهی کرد؟
خیلی ساده فقط بگو نه! خیلی از کارها برای این بهعهده تو میافتند که نمیتوانی بگویی نه. سختی گفتن «نه» از زحمت پیامد «آری گفتن» آسانتر است!
سهشنبه 11 فروردین 1394 ساعت 02:03