از سایت thecoach.ir نویسنده امیر مهرانی
تاریخ شهریور ۳م, ۱۳۹۳
دسته بندی رشد سازمانی, رشد فردی, سازمان توانمند
عبارت معنویت در کسب و کار شاید مفهوم جدیدی باشد که کمتر به گوشمان خورده است. به همین دلیل فکر کردم که در اینباره توضیح بیشتری بدهم و منابعی را به اشتراک بگذارم که کمک کند با مفاهیم این بحث آشنا شوید.
۱- معنویت چیست؟
خیلی وقتها صحبت از معنویت که میشود ذهن ما میرود به سمت مذهب. در گذشته این مفهوم چنین بود. یعنی معنویت را بیشتر تحول فردی در جهت ایدهآل دین مطرح میکردند. شاید هنوز نتوان تعریف شفاف و واحدی برای معنویت در نظر گرفت و نمیتوان بین دین و معنویت خط مشخصی کشید. اما آنچه که مشخص است ورود حوزههای علمی به بحث معنویت و تحقیقات گستردهای که دراین زمینه انجام شده نشان میدهد که جنبه روحانی، معنایی و اثربخش زندگی بیشتر در حوزه معنویت دستهبندی میشود. معنویت بیشتر انسانها را به سمت پیدا کردن معنای زندگیشان نه در تعریف چیستی زندگی بلکه در تعریف اینکه رسالت من در زندگی چیست هدایت میکند و کمک میکند تا با رشد فردی و بلوغ ادراکی به تاثیرگذاری، شادی و رضایت عمیق و بالایی در زندگی دستپیدا کنند.
۲- چرا باید به معنویت توجه کرد؟
شاید تجربه کرده باشید که با وجود تلاش فراوان برای بهبود شرایط کار و زندگی، درمقطعی از خودتان میپرسید که همه این دویدنها برای چه بود؟ آخرش که چی؟ اگر این کارها را انجام ندهم اتقاقی میافتد؟
معمولا همه ما در طول زندگی گرفتار این سوالات میشویم. پرسشهایی که پاسخهای مخرب دارند و میتوانند هرفردی را از حرکت بازبدارند. توجه به معنویت کمک میکند تا با آگاهی از احساسات خود، روشهای خودانگیختگی را دریابیم، امیدوارتر زندگی کنیم، شادی در زندگی را عمیق درک کنیم، غمها و مشکلات را بشناسیم و در آنها گرفتار نشویم و کیفیت بهتری را در ابعاد مختلف زندگی تجربه کنیم. معنویت بهشکل مستقیم با روح ما ارتباط دارد. در یک کلام معنویت یعنی شخصیتی قدرتمند در زندگی.
معنویت دمیدن روح درزندگی فرد است. قابلیت و گرایشی است که برای هر فرد ، فطری و منحصر به فرد میباشد. این گرایش معنوی افراد را بسوی معرفت، عشق، معنا، آرامش، تعالی، پیوند، شفقت، خوبی و یکپارچگی سوق میدهد. زندگی معنوی به معنای داشتن نگرشی به عالم و آدم است که به انسان آرامش، شادی و امید بدهد.
انسان ها به دو شیوه در جست و جوی شناخت حقییقت پیرامون خود هستند: شناخت علمی و شناخت شهودی یا معنوی. علم و معنویت هردو در جست و جوی حقیقت هستند اما با استفاده از ابزارهای متفاوت. در واقع می توان گفت: علم (عینیت) و معنویت( ذهنیت)، دو ابزار شناخت حقیقت هستند که مکمل یکدیگرند و در کنار هم معنا می یابند. (نقل از سایت معنویت در کسب و کار)
۳- تاثیر معنویت در کسب و کار چیست؟
علاوه بر هوش ریاضی(IQ) و هوش هیجانی (EQ)، هوش سومی نیز به عنوان هوش معنوی (Spiritual Intelligence – SQ)، برای انسان ها شناسایی شده است که امکان استفاده بهینه از این دو هوش را فراهم می کند. معنویت، نمادی بیرونی از هوش معنوی می باشد. معنویت در ارتقای رشد فردی و رشد کسب و کار به عنوان عاملی مؤثر و مثبت ارزیابی شده است. برخی از افراد رشد شخصی را به عنوان معنویت درونی قلمداد می کنند.
با وجود این تعریف رهبران سازمانها با گسترش معنویت میتوانند قدرتمندتر در کسب و کار خود حضور داشته باشند. از طرفی دیگر کارکنان سازمان تنها دیگر سرمایه دانشی نیستند، بلکه سرمایهروانشناختی هم میباشند، یعنی سلامت روانی کارکنان سازمان رابطه مستقیمی با کیفیت عملکرد سازمان دارد. یکی از عواملی که باعث رشد سرمایهروانشناختی سازمان میشود توجه به توانمندیها و شکوفایی کارکنان سازمان است. در این مسیر افرادی که به افزایش هوش معنوی توجه میکنند و در این زمینه آموزش میبینند کیفیت بالاتری را در رشد شغلی خود تجربه میکنند.
۴- برای یادگیری بیشتر از چه منابعی میتوانم استفاده کنم؟
مقالات زیر بهشما کمک میکند تا درک بهتری از مفاهیم اولیه داشته باشید:
هوش معنوی و کسب و کار – نوشته دکتر ایمانی راد و رامش حقیق