واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

راهکارهای محافظت در مقابل بیماری قلبی را بشناسید

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ در سراسر دنیاست اما با برخی راهکارهای ساده می توان از خودمان در مقابل بیماری قلبی محافظت نماییم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر «دیوید اسلاتوینر» سرپرست تیم تحقیق از بخش کاردیولوژی در نیویورک، در این باره می گوید: بیماری قلبی سالانه جان صدها هزار نفر را می گیرد، اما بسیاری از این شرایط قابل پیشگیری هستند.

وی در ادامه توضیح می دهد: ورزش، رژیم غذایی متعادل و اجتناب از رفتارهای پرخطر نظیر سیگار کشیدن، بهترین شیوه های حفظ سلامت قلب هستند.

تیم کاردیولوژی وی نکاتی را در مورد پیشگیری از بیماری قلبی توصیه می کنند:

- مصرف مواد خوراکی کاملا گیاهی نظیر میوه و سبزیجات، مغزیجات آجیلی و دانه ها. کاهش مصرف مواد خوراکی فرآوری شده یا تصفیه شده نظیر نان سفید، و همچنین نوشیدنی های حاوی قند نظیر نوشابه گازدار و آبمیوه صنعتی.

- پرهیز از مصرف چربی های ترانس که در مواد خوراکی پخته بسته بندی شده، اسنک ها، مارگارین و فست فودهای سرخ شده وجود دارد. چربی های ترانس ریسک بیماری قلبی یا سکته را افزایش می دهند.

- عدم استعمال سیگار. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، قرارگیری در معرض دود سیگار عامل بروز حدود ۳۴ هزار مرگ زودهنگام ناشی از بیماری قلبی است.

- داشتن خواب کافی که ۷ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز است. اگر دچار اختلال خواب هستید به فکر درمان آن باشید. این عارضه با مشکلات ضربان قلب و بیماری قلبی مرتبط است.

- کنترل فشارخون.

- ورزش منظم (حداقل ۳۰ دقیقه در روز، و هفته ای ۵ روز) و کنترل استرس از طریق شیوه های نظیر مدیتیشن، یوگا، ورزش یا سپری کردن وقت با دوستان و خانواده.

- حفظ بهداشت دندان ها و لثه. افراد مبتلا به بیماری لثه غالبا دارای فاکتورهای پرخطر مشابه بیماری قلبی هم هستند.

زنگ‌ خطر برای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به صدا درآمد

اقدامات ناکافی دستگاه‌های دولتی سبب گسترش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور شده و اکنون نیز شاهد ورود سویه جدید این بیماری که تلفات انسانی نیز در بر داشته، به کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور به تدریج در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است؛ بیستم آذرماه امسال، سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران، از شیوع گسترده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور خبر داد و با اشاره به اینکه در سال گذشته در همین تاریخ، حدود ۲۰ کانون بیماری در کشور وجود داشت، گفت: امسال از ابتدای مهرماه تاکنون، بیش از ۱۷۰ کانون آلوده داشته ایم که تقریباً ۹۰ درصد آن، مربوط به واحدهای صنعتی است و حدود ۹.۵ میلیون قطعه مرغ طی این ۸۰ روز، حذف شده اند.

از آن تاریخ تا امروز هر چند که مسئولان می گویند  اقدامات مناسبی در راستای جلوگیری از گسترش بیماری انجام شده، اما تعداد مرغ های معدومی به ۲۵ میلیون قطعه رسیده و بیماری شیوع گسترده ای در کشور داشته که به گفته کارشناسان ناشی از اقدامات ناکافی و کمتر از حد استاندارد، برای کنترل بیماری بوده است.

یکی دیگر از مواردی که مسئولان سازمان دامپزشکی روی آن تاکید می کردند این بود که آنفلوانزای فوق حاد پرندگانی (H۵N۸) که امسال در کشور شیوع یافته ادامه روند سال قبل است و ما با شیوع سویه جدیدی از بیماری در کشور مواجه نیستیم؛ اما طی روزهای اخیر خبر ورود سویه جدید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان(H۵N۶) به کشور که  گفته می شود قابل انتقال به انسان نیز هست، نگرانی های جدیدی را بوجود آورده است.

در همین زمینه سید فرزاد طلاکش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شناسایی سویه جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (H۵N۶) در کشور اظهارداشت: متاسفانه این سویه حدود ۱۲ سال قبل در دنیا شناسایی شده بود و امسال برای اولین بار وارد کشور ما شده است.

وی با بیان اینکه سویه مذکور در کشورهای چین، روسیه و برخی کشورهای آسیای شرقی گزارش شده بود، گفت: این سویه تمایل انسانی نیز دارد و متاسفانه در کشورهایی که با آن درگیر بوده اند چند مورد تلفات انسانی گزارش شده است.

کسانی که با طیور زنده و تلف شده سر و کار دارند، مراقب باشند 

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران در گفتگو با خبرنگار مهر  تصریح کرد: به همین جهت افرادی که با طیور زنده و تلف شده سر و کار  دارند، باید مراقبت های ویژه به عمل آورند؛ ضمن اینکه سد اول در این زمینه استانهای شمالی مانند گیلان، مازندران و گلستان  و همچنین استان های شمال غربی مانند اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما در جلسات خصوصی و مصاحبه با رسانه های جمعی اعلام کرده بودیم احتمال ورود سویه جدیدی از این بیماری به کشور زیاد است، درباره اینکه چه اقدامی می توان برای کنترل شیوع این ویروس در کشور انجام داد، گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است، پرندگانی که تلف شده اند در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر استان گیلان قرار داشتند، که این پارک منطقه حفاظت شده محیط زیست است.

طلاکش با اشاره به اینکه شیوع این سویه جدید موجب ایجاد تلفات سنگینی شده است، گفت: در همان منطقه ظرف ۱۰ روز ۱۵۰۰ قطعه از خانواده اردک سانان از بین رفته است؛ بلافاصله آن منطقه را قرنطینه و رفت و آمد افراد را به آنجا ممنوع کرده اند، که این اقدام خوبی است.

وی ادامه داد: اما اگر پرندگان حامل ویروس، قبل از اینکه دچار تلفات شوند، از منطقه خارج و به نقاط دیگر بروند ما باید منتظر تلفات ناشی از این ویروس در سایر نقاط نیز باشیم.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور درباره اینکه آیا هم اکنون این ویروس در جمعیت مرغ بومی و واحدهای مرغ صنعتی گزارش شده است؟، گفت: این ویروس ابتدا از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور می شود سپس در جمعیت مرغ بومی شیوع می یابد تا بتواند با شرایط کشور ما سازگار، تکثیر و تعداد آن زیاد شود؛ بعد از آن  واحدهای مرغ صنعتی را درگیر می کند.

طلاکش اضافه کرد: بنابراین اگر قرار است ما تلفاتی مشاهده کنیم باید این تلفات را ابتدا در جمعیت مرغ بومی ببینیم؛ این اتفاق نیز ابتدا در جمعیت مرغ بومی استانهای شمالی مانند استان گیلان که بیماری نخست در آنجا گزارش شده، مشاهده می شود، بعد سایر استانها و سپس واحدهای صنعتی مرغ تخم گذار؛ هنوز گزارشی از آلودگی به این ویروس در جمعیت مرغ بومی سایر شهرها دریافت نشده است.

وی درباره اینکه آیا هم اکنون بجز کیاشهر منطقه دیگری نیز به این ویروس آلوده شده است؟، گفت: فعلا جز کیاشهر آلودگی به این ویروس جدید، در نقطه دیگری گزارش نشده است.

رییس جمهور بالاخره دلیل گرانی تخم مرغ را اعلام کرد 

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران در بخش دیگری از سخنان خود جمعیت مرغ معدوم شده بر اثر بیماری آنفلوانزای فوق حاد را نیز ۲۵ میلیون قطعه مرغ اعلام و درباره گران شدن مجدد قیمت تخم مرغ  اضافه کرد: طبیعی بود که این اتفاق رخ دهد، اما باید دلیل اصلی این مساله را به مردم گفت، ما از ابتدا نیز می گفتیم که دلیل اصلی این امر را به مردم بگویید که رییس جمهور روز گذشته این کار را انجام داد.

طلاکش همچنین با اشاره به اینکه واردات تخم مرغ به دلیل نوسانات قیمت ارز دچار اختلال شده است، تصریح کرد: اصلا ما نمی توانیم مقدار زیادی تخم مرغ وارد کنیم چون کشور ترکیه خود با این بیماری درگیر است و تخم مرغ کم دارد ضمن اینکه گران است.

دولت خسارت مرغداران را نداد؛ مرغداران پنهان کاری کردند

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چه راهکاری برای کنترل شرایط به وجود آمده و برون رفت از این بحران وجود دارد؟، اظهارداشت: همین کاری که  الان در بوجاق انجام شده، باید درباره ویروس قبلی نیز انجام می شد؛ باید در روستاها پایش انجام می گرفت، اگر تلفاتی در مرغ بومی مشاهده می شد، بلافاصله اطراف آن را خالی می کردند، ولی این کارها احتیاج به پول دارد وقتی که سازمان دامپزشکی پول ندارد این کارها را رها می کند.

طلاکش توضیح داد: با بیان اینکه سال های گذشته وقتی واحدی معدوم می شده برای جلوگیری از گسترش بیماری، تمام واحدهای مرغداری واقع تا شعاع ۳ کیلومتری آن واحد نیز معدوم می شده است، اما امسال به دلیل اینکه اعتبارات کافی وجود نداشت، این کار انجام نشد. 

وی گفت: یکی از مهم ترین دلایل گسترش بیماری همین موضوع بوده که شعاع کانون آلوده تخلیه نشده، یکی دیگر از دلایل این است که اصلا سراغ پایش روستایی رفته نشده است ضمن اینکه در دو سال گذشته خسارت واقعی مرغداران به آنان پرداخت نشده بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان در گزارش بیماری پنهان کاری کردند؛ بیماری گسترش پیدا کرد و بعد خبر دادند، کسانی که تلفات داده بودند اجناس داخل مرغداری را جا به جا و سپس اعلام تلفات کردند.

اگر اطلاع رسانی نشود، تلفات انسانی می دهیم 

وی تصریح کرد: اگر مسئولان این اقدامات را اجرایی کنند می توانند از شیوع ویروس جدید در کشور جلوگیری کنند، ویروس که همواره وجود دارد، اگر بخواهیم بیماری زا نشود باید میزان تراکم آن را کاهش دهیم و اجازه ندهیم تکثیر پیدا کند.

طلاکش ادامه داد: اگر روند کنترل به شکل فعلی ادامه یابد، احتمال شیوع گسترده ویروس وجود دارد و حتی ممکن است شاید شیوع آن در جمعیت انسانی باشیم؛ اگر اطلاع رسانی کافی در منطقه نشود احتمال این امر وجود دارد.

وزارت بهداشت روستائیان را آگاه کند/ مردم نگران مصرف مرغ و تخم مرغ نباشند

وی گفت: این وظیفه وزارت بهداشت است که وارد عمل شود و از سازمان دامپزشکی توقعی نیست و این سازمان وظیفه ای در این زمینه ندارد؛ الان وزارت بهداشت باید شروع به آموزش دادن روستائیان استانهای شمالی کند که مراقب باشید و اگر این علایم مشخص را مشاهده کردید حتما آن را گزارش کنید، اگر علایم مشکوکی در طیور خود مشاهده کردید بلافاصله آن را به دامپزشکی گزارش کنید.

طلاکش درباره اینکه آیا برای مصرف فرآورده های طیور مانند گوشت مرغ و تخم مرغ محدودیتی وجود دارد یا اینکه باید در دمای خاصی پخته شوند؟، گفت:انتقال این بیماری به انسان از طریق ماکیان زنده یا مصرف خام گوشت و تخم صورت میگیرد و  چون در فرهنگ ما خام خواری وجود ندارد، میزانی که پخته می شود مشکل خاصی ندارد.

وی اضافه کرد: باید گوشت مرغ نه فقط درباره بیماری آنفلوانزا بلکه برای جلوگیری از شیوع انواع میکروب های احتمالی که ممکن است وجود داشته باشد، در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد حرارت ببیند و درباره  تخم مرغ نیز همین که زرده آن سفت باشد؛ کافی است





 
رئیس سازمان دامپزشکی با تایید خبر مهر و تشریح اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع سویه جدید آنفلوانزای فوق حاد در کشور گفت: تمام مرغ وتخم مرغ های آلوده معدوم می شود و مردم نباید نگران باشند.

علیرضا رفیعی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گزارش شیوع سویه جدید ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، اظهارداشت: هفته گذشته که از سوی محیط زیست اعلام شد بیش از هزار قطعه پرنده وحشی در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر در استان گیلان تلف شده اند، همکاران ما بلافاصله به آن منطقه مراجعه کردند  و آزمایشات و نمونه برداری های لازم را برای شناسایی تحت تیپ ویروس انجام دادند.  

وی با بیان اینکه متاسفانه ویروس، ویروس جدیدی است که وارد کشور شده، گفت: ما تنها کشوری نیستیم که به این ویروس آلوده شده ایم کشورهایی مانند چین، ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیای شرقی نیز با آن درگیر هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسش "آیا کشورهای مذکور نیز برای اولین بار است که با این بیماری درگیر می شوند؟"  افزود: خیر، چین سال ۲۰۱۴ نیز با این بیماری درگیر بوده اما ژاپن امسال آلوده شده است.

خبرگزاری مهر صبح امروز با انتشار گزارشی با عنوان«زنگ‌ خطر برای آنفلوانزای پرندگان به صدا درآمد/ ورود بیماری قابل انتقال به انسان» از شیوع گونه جدید انفلوانزای فوق حاد پرندگان در شمال کشور که قابل انتقال به انسان است، خبر داده بود.

بازدید و تردد در مکان های آلوده ممنوع می شود 

رفیعی پور با بیان اینکه گزارشاتی از ابتلای انسان به این بیماری گزارش شده است، ادامه داد: به دلیل این حساسیت، همکاران ما و وزارت بهداشت، هم از تهران و هم از گیلان به منطقه اعزام شدند و اقدامات اولیه صورت گرفت.  

وی تصریح کرد: کاری که همکاران ما می توانستند انجام دهند این بود که منطقه آلوده را بلافاصله با کمک محیط زیست، پس از جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف شده، سمپاشی کنند.  

رفیعی پورافزود: در استانهای همجوار مانند مازندران، گلستان؛ در مبادی ورودی تالاب ها، پارک های ملی این استانهای ساحلی که امکان دارد پرندگان مهاجر وارد آن استانها شوند و این ویروس را همراه خود بیاورند، همکاران ما مستقر شده اند.

وی تصریح کرد: در تمامی ورودی های این مناطق حفاظت شده، باید خودروها هنگام ورود و خروج از آنجا ضدعفونی شوند، رصد منظم روزانه توسط همکاران ما و محیط زیست از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست درحال انجام است.  

این مقام مسئول تاکید کرد: همچنین در تالاب ها و پارک هایی که گزارش بیماری داریم تردد و بازدید ممنوع می شود.

رفیعی پور گفت: از هفته گذشته تاکنون گزارش جدیدی از تلفات نداشتیم.

وی با بیان اینکه منطقه بوجاق تحت قرنطینه درآمده است، افزود: این منطقه تحت گشت و رصد مداوم همکاران ما و سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد.  

مردم از نزدیک شدن به محل زندگی پرندگان وحشی اکیدا خودداری کنند 

رفیعی پور درباره اینکه شکار غیرمجاز پرندگان وحشی که می تواند یکی از عوامل گسترش شیوع آنفلوانزا در کشور باشد، چه راهکاری برای کنترل این مساله اندیشده شده است؟، نیز افزود: از ابتدای امسال، محیط زیست اعلام کرده که هرنوع شکار پرندگان ممنوع است؛ اگر کسی اقدام به کار کند و این کار گزارش شود با متخلفان برخورد خواهد شد.  

وی ادامه داد: در زمان بروز بحرانی مانند بیماری آنفلوانزا شکار هر نوع پرنده ای ممنوع است درباره پرندگان آبزی که می توانند باعث انتقال ویروس و بیماری شوند، از سال ۹۵ این ممنوعیت ایجاد شده است.  

رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همکارانی که در محل آلودگی حضور دارند باید علیه بیماری واکسینه شوند، گفت: به مردم توصیه می کنیم نزدیک پرندگان وحشی خصوصا پرندگان آبزی نشوند، چراکه تمام پرندگان آزاد پرواز وحشی که در آب زندگی می کنند می توانند ویروس های مختلف آنفلوانزا را داشته باشند که این ویروس برای خود پرنده مشکلی ایجاد نمی کند اما برای انسان یا دیگر پرندگانی که ویروس به آنان منتقل می شود خطرناک خواهد بود.  

وی ادامه داد: همچنین شکار پرندگان به هیچ وجه نباید انجام شود؛ از مردم درخواست می کنیم از نزدیک شدن به محل زندگی و غذا دادن به این پرندگان جدا خودداری کنند، اگر در منطقه ای پرنده ای را مرده یا درحال مرگ مشاهده کردند، بلافاصله این مساله را به دامپزشکی گزارش کنند.  

تمام مرغ و تخم مرغ های آلوده معدوم می شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره اینکه آیا برای خوردن مرغ و تخم مرغ مشکلی وجود ندارد؟، گفت: اگر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه ای بروز کند ما به آن منطقه مراجعه کرده و یکی از اقداماتی که انجام می دهیم این است که معدوم سازی مرغ ها و تخم مرغ های آن نقطه است.  

رفیعی پور تصریح کرد: اگر منطقه ای آلوده باشد، مرغ ها و تخم مرغ های آن منطقه باید معدوم شود که مردم اصلا با تخم مرغ و مرغ آلوده مواجه نشوند.  

وی با بیان اینکه در سالجاری در پی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۵۰۰ واحد آلوده شدند، گفت: این ۵۰۰ واحد از ۲۴ هزار واحد مرغداری بوده است، که بلافاصله شناسایی و معدوم سازی شده است؛ مردم خیالشان راحت باشد، هرجا که بیماری گزارش شود حتی اگر روستا باشد، ما کل مرغ های روستا را میخریم و معدوم می کنیم تا مردم درباره مرغ ها و تخم مرغ های سالمی که از آن روستا یا روستاهای همجوار آن به دستشان می رسد، نباشد و این شبهه برایشان به وجود نیاید که آن مرغ ها و تخم مرغ ها نیز آلوده هستند.

رفیعی پور افزود:چرا که اگر مرغ آلوده شود تخم مرغ آن نیز آلوده می شود و باید معدوم گردد. بنابراین ما مرغ و تخم مرغ های آلوده را معدوم می کنیم که مردم نگران مصرف مرغ و تخم مرغ های لیبل داری که در بازار عرضه می شود نباشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تنها نقطه آلوده به سویه جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کیاشهر گیلان است، افزود:حدود یک هفته از گزارش اولیه گذشته تاکنون گزارش تلفات مجددی از کانون اولیه که پارک ملی بوجاق بوده نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی در یک نقطه کانونی بیماری گزارش می شود شعاع هایی برای رصد، پایش و مراقبت تعیین می شود، که حداکثر شعاع مورد نظر ١٠ کیلومتر است،  گفت: به عنوان مثال وقتی در یک روستا الودگی ایجاد می شود ما مرغ های آن روستا را خریداری می کنیم؛ در  شعاع یک کیلومتری معدوم سازی انجام می شود؛ در شعاع سه کیلومتر تخلیه و کشتار انجام می شود و در شعاع ١٠ کیلومتری مراقبت و رصد صورت می گیرد.

همه دستگاه‌های عضو ستاد آنفلوانزا باید به دامپزشکی کمک کنند/ در حوزه اعتبارات کمک بیشتری نیاز داریم 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به طور مرتب رصد، پایش و مراقبت شبانه روزی صورت می گیرد، گفت: دامپزشکی به تنهایی با همین مسئولیت رصد و دیدبانی نمی تواند همه کار را انجام دهد همه دستگاه های عضو ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان؛ ستاد اجرایی باید باشند و در اجرا کمک کنند، تشکل ها و صاحبان مرغداری ها باید کمک کنند.

رفیعی پور درباره اینکه آیا سازمان دامپزشکی به منابع اعتباری و همکاری بیشتر سایر دستگاه ها برای کنترل وضعیت ایجاد شده نیاز دارد؟، افزود: شیوه نامه و دستورالعمل کنترل آنفلوانزا که وزیر کشور به استانداران ابلاغ کردند در سراسر کشور در حال اجراست بنابراین باید همه دستگاه ها کمک کنند تا دیدبانی ما به بهترین نحو انجام شود.

وی تصریح کرد: اعتباراتی که تا الان دادند فقط داریم خرج روند معدوم سازی می کنیم؛ باید اعتبارات به میزانی باشد که در حوزه پیشگیری و کنترلی هم بتوان کارهایی کرد که در سالهای آینده شاهد اپیدمی نباشیم بنابراین هم در حوزه اعتبارات و هم در حوزه اجرایی باید به سازمان دامپزشکی کمک بیشتری شود.


آشنایی با دیزل ژنراتور و خریدش

اطلاع رسانی تبلیغی
دیزل ژنراتورها می‌توانند از ۱ تا ۲۰ کیلو ولت آمپر (KVA) برای منازل، فروشگاهها، ادارات کوچک و دیزل ژنراتورهای توان بالا تا  KVA  ۲۰۰۰  قابل استفاده برای مجتمع‌های اداری بزرگ و کارخانه‌ها برق تولید کنند.

دیزل ژنراتور چیست؟




دیزل ژنراتور ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اتاقک پوشاننده جهت محافظت و کاهش صدا، سیستم‌های کنترل، قطع کننده‌های اضطراری مدار، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و غیره است که به منظور تولید برق استفاده می‌شود. هدف از این ترکیب تولید الکتریسیته یا همان برق از سوخت دیزل (گازوئیل) است. یعنی این دستگاه نیروی مکانیکی حاصل از سوخت دیزل توسط موتور را به ژنراتور انتقال داده و در خروجی جریان برق را به ما می دهد.

دیزل ژنراتورها می‌توانند از ۱ تا ۲۰ کیلو ولت آمپر (KVA) برای منازل، فروشگاهها، ادارات کوچک و دیزل ژنراتورهای توان بالا تاKVA۲۰۰۰ قابل استفاده برای مجتمع‌های اداری بزرگ و کارخانه‌ها برق تولید کنند. یک ژنراتور ۲۰۰۰ کیلو ولت آمپر را می‌توان درون یک اتاقک ایزوله قابل حمل قرار داد. ژنراتورهای ۵ مگاوات برای ایستگاههای کوچک تولید برق استفاده می‌شوند و برای این منظور می‌توان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آنها اضافه می‌گردد .

برای انتخاب دیزل ژنراتوردر دو مرحله عمل می کنیم:

اول: محاسبه بار الکتریکی مصرفی

هدف از محاسبه بار الکتریکی مصرفی ، رسیدن به یک مقدار عددی تاحدودی دقیق برای محاسبه توان الکتریکی ژنراتور است. برآورد نادرست میزان بار مصرفی می تواند منجر به انتخاب دیزل ژنراتورنامناسب شده که در صورت کمتر بودن توان آن از توان مورد نیاز واقعی، نیاز ما را برآورده نمیکند و اگربیشترباشد توان آن از توان مورد نیاز واقعی، باعث تحمیل هزینه اضافی اولیه جهت خریداری آن و تحمیل هزینه سوخت و استهلاک اضافی در طول مدت بهره برداری می گردد.

اگر دیزل ژنراتور قرار است فقط در مواقع اضطراری، تنها هنگام قطع برق شبکه استفاده گردد معمولا لزومی ندارد بطور کامل جانشین برق شبکه شود و میتواند تنها به مصرف کننده های ضروری برق بدهد. آنگاه توان دیزل ژنراتور مورد نیاز کمتر و سایز آن کوچکتر خواهد شد. پس ابتدا باید تعیین کنید که دیزل ژنراتوربرای تامین برق بصورت دائمی استفاده میشود یا فقط برای مواقع اضطراری.

جهت تعیین میزان بار الکتریکی مصرفی، لیستی از مصرف کننده ها تهیه کرده و سپس آنها را به دو دسته ی سه فاز و تک فاز تقسیم بندی می کنیم. بعنوان مثال جهت ساختمان های مسکونی، مصرف کننده ها میتوانند موتور آسانسور (معمولا سه فاز)، الکتروپمپ های سیستم آبرسانی و آتش نشانی (تک فاز یا سه فاز)، لامپ های سیستم روشنایی(تک فاز) و مصارف داخلی آپارتمان ها مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو، جاروبرقی، لامپ ها و غیره (همگی تک فاز) باشد و جهت واحد های صنعتی، مصرف کننده ها معمولا شامل الکتروموتورهای نصب شده بر روی دستگاه ها و ماشین آلات ، الکتروپمپ ها (تک فازیاسه فاز)، دستگاههای جوشکاری (تک فازیا سه فاز) هستند.

سپس، به مشخصات الکتریکی آنها مراجعه کرده و میزان شدت جریان مصرفی بر حسب آمپر آنها را یادداشت می کنیم. بعضی از مصرف کننده ها (مصرف کننده های القایی مانند موتور های الکتریکی – الکتروموتور ها) بطور موقت و در لحظه استارت، مقدار آمپری که مصرف میکنند (جریان راه اندازی) چند برابر مقدار آمپر نامی آنهاست که بر روی پلاک مشخصات فنی آنها درج شده است و این افزایش آمپر آنها در محاسبات باید لحاظ شود.

حالا مقادیر بدست آمده در هر دو حالت سه فاز و تک فازرا به صورت مجزا یعنی تک فاز ها با هم و سه فازها با هم را با یکدیگر جمع می کنیم. سپس حاصلجمع بدست آمده در حالت تک فازرا تقسیم بر سه نموده و با مقدار بدست آمده در حالت سه فازجمع می کنیم. این همان ماکزیمم شدت جریان (آمپر) مصرفی مجموع بارهای الکتریکی مورد نیاز ما در سیستم برق سه فازاست که دیزل ژنراتورباید آنراتامین کند. حالا باید این مقدار آمپر را به کیلووات یا کاوآ (کیلو ولتآمپر) تبدیل کنیم:

KW = A / 1.8
KVA = A / 1.44

از روابط بالا مقدار توان الکتریکی مورد نیاز بر حسب کیلووات یا کاوآ در سیستم برق سه فاز بدست می آید که دیزل ژنراتورباید بتواند آنرا تامین کند.

بخش دوم: انتخاب دیزل ژنراتور

پس از تعیین توان الکتریکی مورد نیاز وقت آن است که به کاتالوگ سازندگان دیزل ژنراتور مراجعه نموده و مدل مناسب را انتخاب نماییم. در این مرحله توجه به نکات زیر ضروری است.

توان اعلام شده در کاتالوگ دیزل ژنراتورها بر اساس شرایط استاندارد است یعنی در ارتفاع سطح دریا و در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و استفاده از سوخت مصرفی مناسب و با کیفیت. میزان ارتفاع از سطح دریا و دمای هوای محیط بر روی توان مکانیکی تولید شده توسط موتور دیزل اثر می گذارند. از آنجا که کمتر پیش میاید که دیزل ژنراتورها در شرایط استاندارد کار کنند، بنابراین با توجه به محل نصب دیزل ژنراتورمعمولا مقادیر توان عملی قابل دستیابی کمتر از توان های اعلام شده در کاتالوگ است.

دیزل ژنراتور نو یا کارکرده کدام برای شما مناسب تر است؟

دیزل ژنراتور نو

دلیل اول برای خرید یک دیزل ژنراتور نو ، این است که ضمانت تولیدکننده را به همراه دارد. شرایط این ضمانت می تواند بسیار متفاوت باشد، اما بسته به کاربرد مورد نظر از ژنراتور و یا موتور، معمولاً بین یک الی دو سال می­باشد. با این حال، این ضمانت­ به بهای افزایش قیمت ارائه می ­شود. و معمولاً بسته به زمان ساخت و تولیدکننده، ممکن است زمان انتظار طولانی یا دسترسی (موجودی) محدود، باعث شود که زمان طولانی ­تری برای خرید آن صرف شود، به ویژه در هنگام خرید دیزل ژنراتورهای بزرگتر، برای شرکت­هایی که زمان کافی برای انتظار دارند و واقعاً به امنیت یک یا دو ساله­ ی ضمانت نیاز دارند، دیزل ژنراتور نو می­تواند بهترین گزینه باشد. مشابه هر دستگاه سنگین دیگر، لازم است به سادگی همه ی مزایا و معایب وضعیت خاص خود را سبک و سنگین کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای نیاز خود تعیین نمایید.

دیزل ژنراتورکارکرده

دیزل ژنراتور کارکرده با اینکه معمولاً ضمانت ندارند، به دلایل متعددی، مزایای قابل توجهی دارند. یکی از این دلایل کلیدی بدون شک این است که دیزل ژنراتور کارکرده، معمولاً با قیمت­های جالب توجهی ارائه می شود ، که از قیمت­های بسیار بالای خرده­ فروشی یک دستگاه نو هم به شدت پایین­تر است. حتی ممکن است با خرید یک ژنراتور کم  کارکرده به جای یک نمونه­ ی نو، بتوانید تا ۵۰% و یا بیشتر صرفه­ جویی کرد.

مزیت کلیدی دیگر این است که به سادگی در دسترس است و می­توان آنها را به سرعت خریداری کرده و نصب نمود. هیچ زمان انتظاری به خاطر محدودیت موجودی و زمان هدایت کارخانه وجود ندارد، و به این ترتیب شما می­توانید به سادگی آن را خریداری کرده و بلافاصله آن را به محل مورد نظر منتقل کنید. بسیاری از فروشنده­ ها حتی هزینه­ی نقل و انتقال را نیز در قیمت محصول از پیش لحاظ کرده اند.

به علاوه، به دلیل اینکه بسیاری از تولیدکنندگان برند دیزل و ژنراتور، دستگاه­های پر قدرت صنعتی، تولید می­کنند، ریسک آن قابل چشم­ پوشی است. دیزل ژنراتورها توان به نحوی ساخته می شوند که عمر طولانی داشته باشند و در هر زمان لازم کار کنند، در واقع بسیاری از موارد این عملکرد واقعی آنهاست که ، وقتی به آنها نیاز دارید، در دسترس شما باشند (مثلاً در هنگام قطعی برق) و بسته به عمر دستگاه، ممکن است هنوز دارای ضمانت باشند، و یا حداقل نوعی گارانتی از جانب فروشنده (واسطه) داشته باشند. در صورت امکان، یافتن ژنراتوری که پیشتر تنها برای بک­آپ اضطراری یا توان آماده­ باش (استندبای) به کار می ­رفته است، بهترین گزینه است. دیزل ژنراتورهای بک­آپ تنها زمانی به کار می­افتند که توان اصلی افت می­کند (خاموش می­ شود) و بسیاری از آنها به ندرت مورد استفاده قرار گرفته اند و عمر بدون تعمیر طولانی ­ای در پیش رو دارند.

تنها عیب واقعی خرید یک ژنراتور کارکرده مسئله اطمینان است. این که مالکیت آن در اختیار شخص دیگری است. بنابراین، شما باید در خصوص کاربری قبلی، سابقه، و شرایط فعلی ژنراتور و موتور با فروشنده صحبت کنید، و به این صحبت اعتماد کنید. به همین دلیل مهم است که همیشه خرید از یک شرکت معتبر که زیرساخت و تخصص فنی برای تست، تعمیر، یا بازسازی مناسب و یا همه ی آنها را برای این ماشین­های صنعتی دارند، در نظر بگیرید. بسیاری از مؤسسات فروش، تمام دیزل ژنراتورهای کارکرده خود را با بارهای مختلف تست می­کنند، اما بسیاری از افراد و واسطه­ های کوچک منابع مناسب را در اختیار ندارند. روشن است که تست کردن و سرویس کردن، هر دو حائز اهمیت هستند. بسیاری از تستها با یک گواهی تأیید در خصوص جزئیات عملکرد هر واحد همراه هستند. دیزل ژنراتورکم­ کارکرد، با توان بین ۳۵ kW تا ۲ MW معمولاً به سادگی در دسترس هستند. کم­ کارکرد به این معنی است که ژنراتور برای تعداد منطقی و کمی از ساعات مورد استفاده قرار گرفته است. به وضوح قیمت­ها شدیداً به توان بر حسب کاوا و ساعات کارکرد، برند تولیدکننده و غیره بستگی دارند.

درباره مقررات و هزینه های هواپیمای شخصی

جیمبوی شخصی‌تان را سوار شوید
سوای حس خوب مالکیت یک پرواز، داشتن یک هواپیمای سبک شخصی به شما این امکان را می‌دهد که در مسافت‌های کوتاه معطلی‌های معمول پرواز را نداشته باشید و یا آخر هفته دوست‌تان را سورپرایز کرده و به یک سفر تفریحی هوایی دعوت کنید؛ حال آنکه همه این اتفاق‌های خوب برای‌تان با هزینه‌ای کمتر از یک خودروی لوکس تمام می‌شود.

عصرایران ـ 118سفر ـ برای گذشتن از «پیچ‌وخم»‌های مالکیت یک هواپیمای سبک شخصی با «دور دنیا» همراه باشید.

***

چه هواپیمایی می‌خریم؟

هواپیماهایی که با عنوان هواپیمای شخصی خرید و فروش می‌شوند، هواپیماهای فوق سبک هستند 2نفره هستند و ظرفیت بیشتری ندارند. سازمان هواپیمایی کشوری هنوز با پرواز هواپیماهای شخصی بیش از ۲ نفره موافقت نکرده و به همین دلیل برخی خانوارها آنگونه که باید و شاید از آن استقبال نکرده‌اند.

چگونه هواپیمای شخصی بخریم؟

کسانی که علاقه مند به خرید هواپیمای شخصی باشند می توانند با اندکی گشت و گذار در فضای مجازی با شرکت‌های فعال در این کسب و کار و دارای مجوزها از سازمان هواپیمایی کشور و دیگر نهادهای ذی‌ربط ارتباط برقرار کرده بر اساس نیاز و سلیقه خود هواپیمای شخصی خود را خریداری کنند. قیمت هواپیماها بسته به اینکه وارداتی باشد یا ساخت داخل و اینکه از کدام کشور وارد شود و البته آپش‌هایش از 200میلیون تا 1میلیارد تومان است.

چقدر طول می‌کشد؟

معمولا از زمان قرارداد تا زمان تحویل هواپیما 3 ماه طول می‌کشد. عمده این هواپیماها وارداتی هستند و به طور معمول از کشورهای ایتالیا و اتریش وارد می‌شوند. اما هواپیماهای ایرانی هم هستند که بخشی از قطعات آن‌ها وارداتی بوده و بخش کوچکی هم داخلی هستند و در ایران مونتاژ می‌شوند. این هواپیماها بین 190 تا 300میلیون تومان قیمت دارند و 2ماهه به دست شما می‌رسند.

آپشن‌های هواپیمای‌تان را سفارش دهید

در مواردی که مشتری بخواهد می‌تواند برای هواپیمای خود آپشن‌های حرفه‌ای سفارش دهد؛ این آپشن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. صندلی‌های لوکس به جای صندلی‌های معمولی.
  2. نصب دوربین در اطراف هواپیما برای داشتن میدان دید 360 درجه‌ای.
  3. سیستم جمع شدن چرخ‌ها.

لوکس‌ترین هواپیماهای وارداتی با حرفه‌ای‌ترین آپشن‌ها در حدود 1 میلیارد تومان قیمت دارند.

هواپیمای دست دوم

برخی از دارندگان هواپیما ممکن است تمایل به فروش هواپیمای دست دوم خود داشته باشند. این هواپیماها ممکن است در شرایط خاص با قیمت مناسب‌تری به فروش برسند. زمان تحویل هواپیما آنی است و شرایط پرداخت آن نیز به فروشنده بستگی دارد. قیمت هواپیماهای دست دوم از 80 میلیون تومان آغاز شده و تا 1 میلیارد تومان ادامه پیدا می‌کند.

کدام فرودگاه‌ها پاتوق شخصی‌هاست؟

محل تحویل هواپیمای شما، در فرودگاه آزادی (کرج، نظرآباد) است. این هواپیما‌ها به غیر از 4فرودگاه بین‌المللی امام، مهرآباد، فرودگاه مشهد و اصفهان، امکان تردد به تمام فرودگاه داخلی و فرودگاه‌های نزدیک کشورهای همسایه را دارند.

از نظر مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، دارندگان این هواپیماها می‌توانند به خارج کشور هم پرواز کنند؛ اما با توجه به بالا بودن نرخ سوخت هواپیما در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پرواز با هواپیمای شخصی به خارج از کشور مقرون به صرفه نیست ولی این هواپیماها برای سفرهای هوایی شخصی داخل کشور کاملا مناسب‌سازی شده‌اند.

تست پروازی

اگر پیش از خرید هواپیما، دوست داشتید مدل مورد نظرتان را تست کنید می‌توانید از شرکت‌های مورد نظر درخواست تست پرواز کنید و آن‌ها هم برنامه تست پروازی را برای شما هماهنگ می‌کنند. البته این تست پرواز هم برای یک ساعت حدود 300 تا 400هزار تومان هزینه دارد.

برد پروازی و ایمنی هواپیماهای خصوصی

برد پروازی هواپیماها به عوامل مختلفی چون سرعت باد، وزن، سرعت هواپیما و ارتفاع پرواز بستگی دارد. اما با توجه به شرایط پرنده‌های سبک و فوق سبک تفریحی (2 نفره) این هواپیماها توانایی پنج تا شش ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر را خواهند داشت؛ بنابراین محاسبه برد پروازی آنها کاملا ساده و مشخص است.

شرایط دریافت گواهینامه

شرایط و قوانین دریافت گواهینامه خلبانی هواپیماهای سبک دونفره، نسبت به سایر گواهینامه‌های خلبانی بسیار ساده و آسان است.  

  1. خانم‌ها و آقایان هر دو مجاز به دریافت گواهینامه خلبانی هستند.
  2. مدرک تحصیلی حداقل باید دیپلم باشد.
  3. حداقل سن برای آموزش 16سال است، اما برای دریافت گواهینامه حداقل سن باید 18سال باشد.
  4. دارا بودن صلاحیت اخلاقی.
  5. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت غیر پزشکی یا داشتن برگه اشتغال به تحصیل جهت دریافت گواهینامه برای آقایان.
  6. کسانی که معافیت پزشکی دارند به هیچ وجه نمی‌توانند گواهینامه خلبانی اخذ کنند، حتی اگر بیماری خود را درمان کرده باشند.
  7. معاینات پزشکی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌گیرد و سلامت فرد متقاضی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  8. محدودیت قد: حداقل قد باید 155 سانتی‌متر باشد.
  9. محدودیت وزن: حداکثر وزرن باید 110 کیلوگرم باشد.

ضعیف بودن چشم‌ها، استفاده از عینک و سلامت دندان‌ها مهمترین پرسش و نگرانی متقاضیان است، که در این رابطه قوانین سختگیرانه‌ای وجود ندارد.

آموزش‌های پروازی

برای دریافت مجوز پرواز باید 50 ساعت آموزش پرواز ببینید و 40 ساعت هم تئوری بگذرانید که هزینه آن حدود 15میلیون تومان خواهد شد. گذراندن این دوره از کلاس‌ها، از 2 ماه تا دو سال طول می‌کشد.

هزینه‌های نگهداری

از دیگر هزینه‌هایی که دارندگان هواپیمای شخصی باید بپردازند، هزینه خدمات تعمیر، نگهداری و پارکینگ آن‌هاست که شرکت‌های فعال در این زمینه معمولا ماهیانه یک و نیم میلیون تومان از مالک هواپیما دریافت کرده و خود موضوعات مرتبط با نگهداری و پارک هواپیماهای شخصی را مدیریت می‌کنند. شاید مهمترین هزینه نگهداری هواپیماهای شخصی، هزینه آشیانه باشد. هزینه آشیانه که حکم پارکینگ را برای این هواپیماها دارد، ماهانه حدود یک میلیون تومان می‌شود و هزینه سرویس‌ها و نگهداری فنی هم ماهانه حدود 500هزار تومان است.

بیمه حوادث

ماجرای بیمه هواپیماهای دونفره هم جالب است، ماجرای بیمه آن دقیقا شبیه ماشین است و با همان شکل و فرم محاسبه می‌شود. شما باید هواپیمای‌تان را بیمه حوادث و اتفاقات کنید. با توجه به قوانین موجود حمل و نقل هوایی هیچ یک از این نوع هواپیماها نمی‌توانند در صورت نداشتن بیمه‌نامه اجازه پرواز دریافت کنند و هیچ مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود.

مجوزهای پروازی

شما یک مجوز کلی دارید. اگر بخواهید سفر داخلی انجام بدهید یک روز قبل اعلام می‌کنید تا ارتفاع شما اعلام شود، اما برای سفر خارجی باید از یک هفته قبل اعلام کنید تا به کشور مقصد اطلاع داده شود. در سفر خارجی یک‌بار سوخت‌گیری دارید و یک بار هم لندینگ می‌کنید.

حکم اعدام برای زن‌ و شوهر صاحب موسسه عرفان قلابی/ درآمد موسسه سهم زن بود، تجاوز به دختران سهم مرد

ایران نوشت: مرد میانسال که با دایر کردن یک مؤسسه عرفان قلابی در تهران و با کمک همسرش، زنان و دختران گرفتار را به خلوتگاه شیطانی کشانده و نقشه‌های سیاهش را اجرا می‌کرد با حکم دادگاه انقلاب اسلامی، به دارمجازات آویخته شد.

این زن و شوهر که خود را صاحب کمالات عرفانی و خارق‌العاده می‌دانستند زنان و دختران جوان مبتلا به مشکلات روحی و سایر گرفتاری‌های خانوادگی را برای درمان به دفترخود واقع در خیابان گاندی می‌کشاندند و ضمن دریافت شهریه هنگفت، ابتدا زن فریبکار به‌عنوان رمال و شکننده طلسم‌های جادویی، زنان جوان را برهنه می‌کرد و پس از خواندن کلماتی نامفهوم و با خوراندن داروهای خواب آور و بیهوشی، طعمه‌ها را در اختیار شوهر تبهکارش قرار می‌داد و به آنها تلقین می‌کرد که این مرحله هم بخشی از مراحل درمان افسردگی وگره گشایی از مشکلات شخصی و خانوادگی آنهاست.

زن شیاد با عارف قلابی (شوهرش) توافق کرده بود که پول‌ها را برای خود بردارد و در عوض زنان و دختران را دراختیار همسرش قرار دهد.پرونده این زن و شوهر تبهکار به دلیل حساسیت موضوع ابتدا در دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار گرفت و هر دو متهم به اعدام محکوم شدند.

این زن و شوهر همچنین به اتهام تجاور به عنف در شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران نیز به صورت غیر علنی مورد محاکمه قرار گرفتند و مرد شیطان صفت به اعدام محکوم شد. این حکم چندی قبل به اجرا درآمد و حکم همسرش نیز پس از تأیید نهایی اجرا می شود.