کمبود مالی
هیچ چیز سریعتر از مشکلات مالی ایدهای را از بین نمیبرد. کمبود پول نقد، هزینههای کمرشکن، عدم کسب درآمد، عدم توانایی در جذب سرمایهگذاران— اینها علائمیست که نشان میدهد ایده شما فاقد توان مالی برای عملی شدن است. به خاطر داشته باشید که داشتن ایده تنها یک مفهوم است. تفاوتی کلیدی میان آنچه خوب به نظر میرسد و چیزی که واقعا در عمل خوب است وجود دارد. شاید بازار و ایده هوشمندانه شما، آماده یافتن تراز لازم میان این دو نباشد. در واقع، بسیاری از ایدههای خوب بسیار جلوتر از زمان خودشان هستند تا به موفقیت برسند. ایده دات کام را به یاد دارید که حسابی گل کرد؟ چند شرکت از بین رفته بر اساس ایدههایی بود که بعدها که بازار پا گرفت خودشان را نشان دادند؟ اگر بعضی از ایدههای اصلی بازار شبکه های اجتماعی قادر بود توجه بازار را در دهه 1990 به جای دهه بعدی آن به خود جلب کند، میتوانست امروزه وضع به مراتب متفاوتتری داشته باشد.
کشتی بیسکان
اگر به جای حرکت به سمت جلو، بیهدف در دریایی از ابهام غوطهور شوید ایده شما با مرگ روبروست. این مسئله از مسائل مالی مهمتر است. عدم توانایی در ایجاد مدل کسب و کار منسجم بدین معناست که ایده شما بیش از حد مبهم است. عدم توانایی در برقراری ارتباط میان ایدهتـان و دیگران، نشانه دیگری برای رها کردن آن است. یکی از دوستانم ایده بسیار خوبی داشت، که در تئوری بینظیر بود، و در طول یک سال با تحولات بسیاری روبرو بود. همه اینها میتوانست به کسب و کارهای گوناگونی منجر شود. او در آخر به این نتیجه رسید که طبیعت این ایده بسیار وسیعتر از آن است که عملی شود. و پس از یک سال غوطهوری در دریایی پرابهام، کشتی را ترک کرد.
قلب ناراضی
آیا آن حس اشتیاق را از دست دادهاید؟ رابطه شما با ایدهتان شاید همان راه رابطه شکست خورده قبلیتان را برود. شاید ایدهتان دیگر شما را به جنبش نیندازد. اگر چنین است، شاید زمان رویارویی با این حقیقت باشد که فقط دور از هم رشد کردهاید تا با هم بودنتان را توجیه کنید. فقط چون زمانی به یک ایده حس خوشایندی داشتهاید، به آن نچسبید. یکی از مربیانم به من میگفت که ایدههای خوب هیچوقت ظاهر خود را از دست نمیدهند، حتی اگر همیشه کسب موفقیت در بازار شامل حالشان نشود. اگر ایده ما بیشتر شبیه غل و زنجیر باشد و کمتر علاقهای به آن داشته باشیم، زمان آن فرا رسیده که از چیزی که زمانی به نظرمان عالی میرسیده، دست بکشیم.
بازار گریزان
بازار همیشه در حال تغییر است، و ایدههای ما شاید مختصر شانسی برای جذب مشتری داشته باشد. شرایط بازار همانند محیط طبیعی است، فشار رقابتی مداومی دارد که برای زنده ماندن نیازمند تطبیق است. در نتیجه، ایدههای استارتاپ طبق همان اصول انتخاب طبیعی عمل میکنند. ایدههای ما شاید به خاطر بازار همیشه در حال تغییر منسوخ شوند. ایدههای ما در حباب معنایی ندارند. اهمیت آنها وابسته به شرایط بازار است. اگر طبق ارزیابی، بازار دیگر حامی ایده شما نباشد، به اشتباه به آن امید دارید.
سخن پایانی
ایدهها همانند کودکانند. از بدو تولد تا بلوغ در حال رشدند. طبیعی است که نتوانیم از آنها دل بکنیم. اما درست مثل کودکان، ایدهها برای اینکه بتوانند روی پای خود بایستند باید رها شوند. من دوست ندارم ایدههایم در سنی که باید مستقل باشند باز هم در خانه زندگی کنند. میدانم که زمانی که ایدههایم بی هدف سرگردانند، درآمدی برایم ندارند و دلم را به تنگ میآورند باید رها شوند. خداحافظی سخت است، اما هرچه زودتر آن را به پایان برسانم با رویی باز، پذیرای فرزند بعدی خواهم بود.
نویسنده: استاو ویسمن موسس OurPlan App