واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

تبدیل کار فری‌لنسری به یک کسب و کار بادوام

تبدیل سرگرمی حق‌الزحمه‌ای به یک کسب و کار بادوام (از روزآفرین)

نسخه PDFنسخه PDF
تبدیل سرگرمی حق‌الزحمه‌ای به یک کسب و کار بادوام

حتماً تا به حال اصطلاح فری‌لنسر (Freelancer) به گوشتان خورده‌است. فری‌لنسرها افرادی هستند که به‌صورت حق‌الزحمه‌ای (کارمزدی) مهارت و تخصص خود را برای برطرف‌کردن نیازهای مشتریان خود در اختیارشان قرارمی‌دهند. به تعریف دیگر، این متخصصان کارمزدی یا حق‌الزحمه‌ای به‌جای استخدام‌شدن در یک شرکت، خود به‌صورت مستقل به ارائه‌ی خدمات کوتاه‌مدت (پروژه‌ای) به مشتریان خود می‌پردازند.

فری‌لنسرها در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند؛ از موسیقی و طراحی مد گرفته تا عکاسی و روزنامه‌نگاری و برنامه‌نویسی و طراحی. آن‌ها در هر حوزه‌ای که بتوانند به‌صورت موقت (برعکس اکثر شرکت‌های معمول که به ارائه‌ی خدمات طولانی‌مدت می‌پردازند و در مقابل مشتریان خود تعهد درازمدت دارند) به ارائه‌ی خدمات بپردازند حضورخواهندداشت.

کمپانی oDesk یک سایت اینترنتی برای فری‌لنسرهاست. بستری مناسب برای فری‌لنسرها تا مشتریان (کارفرما) خود را پیداکنند، و یا از سوی دیگر توسط مشتریان پیداشوند! طبق اعلام این شرکت، فری‌لنسرها در سال ۲۰۱۳ رقمی در حدود یک میلیارد دلار از طریق این بستر اینترنتی کسب‌کرده‌اند. کمپانی oDesk پیش‌بینی می‌کند که بازار اینترنتی فری‌لنسرها در این وبسایت تا سال ۲۰۱۸ ارزشی معادل ۵ میلیارد دلار خواهدداشت.

البته مقایسه بازار فری‌لنسرهای آمریکا با بازار فری‌لنسرهای کشورمان کار اشتباه و غیرمنطقی است، اما نکات ارائه‌شده در این مطلب می‌تواند به موفقیت فری‌لنسرهای داخلی نیز کمک کند:

۱. استراتژی خود را تعریف کنید.

برای تعیین استراتژی کسب و کار کارمزدی/حق‌الزحمه‌ای خود، برای این سوالات پاسخ مناسب پیداکنید:
چه چیزی شما را از سایرین (متخصصان مشابه) متفاوت می‌کند؟
چه مهارت‌هایی دارید که فکر می‌کنید دیگران برای استفاده از آن حاضر به پرداخت پول باشند؟

مثلاً اگر پیشینه‌ی بازاریابی دارید، تنها یک برچسب بازاریاب حرفه‌ای به خود نزنید. ریز شوید و مهارت‌های خاصی که شما را برای مشتریان باارزش می‌کند لیست کنید.

برای مثال چند اینها نمونه‌ای از جملات توصیفی یک فری‌لنسر در حوزه‌ی بازاریابی است: "استراتژی بازاریابی، تخصص برنامه‌ریزی و اجرا، تحلیل و گزارش SEO، بهینه‌سازی تبدیل کاربران به مشتریان در یک وبسایت، گزینش محتوا و مدیریت سرمقاله."

اگر چیزی به ذهن‌تان نمی‌آید، به مهارت‌هایی که همیشه می‌خواستید به‌دست آورید فکر کنید. برای بررسی قابلیت بازار آنها وقت بگذارید و در اینترنت جست‌و‌جو کنید، ویدئوهای آموزشی در اینترنت را تماشا کنید و با تماشای هر ویدئوی مرتبطی که پیدا می‌کنید مشغول به‌کار شوید.

۲. پروفایل فری‌لنسر خود را بهینه کنید.

سایت‌های خارجی از جمله oDesk و Elance شبیه موتورهای جستجوی مخصوص برای شرکت‌ها (و افرادی) که به‌دنبال فری‌لنسرها هستند عمل‌می‌کنند. در بازار داخلی هم سایت پونیشا محلی است برای یافتن فری‌لنسرها یا پروژه‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده است. همان‌طور که هر کسب و کار برای دیده‌شدن در نتایج گوگل باید وبسایت و تنظیمات و فعالیت خود را بهینه‌سازی کند، یک فری‌لنسر هم باید همین فرآیند را برای خودش انجام بدهد. با بهینه‌سازی موتورهای جستجو، احتمال دیده‌شدن پروفایل فری‌لنسرها و دریافت پیشنهادات کاری افزایش می‌یابد.

برای مثال در یک پروفایل oDesk برای این بخشها وقت بگذارید: نمای کلی پروفایل، مهارت‌ها، سبد محصولات/خدمات، پیشینه‌ی استخدام و تحصیلات.

هم‌چنین برخی وبسایت‌های مخصوص فری‌لنسرها به شما اجازه می‌دهد تست‌های مهارت را پشت‌سر بگذارید. کسب امتیاز بالا در این تست‌ها باعث می‌شود به چشم مشتریان بالقوه جذاب‌تر به‌نظر بیائید. فقط حواستان باشد، در تست‌های مرتبط و بر اساس استراتژی تعیین‌شده‌ی خود شرکت‌کنید.

۳. احتمالات کاری خود را افزایش دهید

اگر می‌خواهید مشتری داشته باشید، به این نکته توجه کنید که اعداد مهم‌اند. هرچه برای مشاغل بیشتری (مرتبط به مهارت‌های شما البته) درخواست دهید، احتمال دعوت شدن به مصاحبه و یا رفتن پای میزمذاکره و قرارداد بیشتر است.

موقع درنظر گرفتن مشتریان احتمالی، آگاهانه و عاقلانه تصمیم بگیرید. ترجیحاً دنبال مشتریانی باشید که سابقه‌ی ارائه‌ی پروژه‌های نسبتاً گران‌قیمت را در کارنامه‌ی خود داشته‌باشند.

البته این فرآیند ممکن است کمی طاقت‌فرسا به نظر برسد. پس طرح جذب مشتری احتمالی درست کنید و به آن پایبند بمانید. حتی اگر آمار بگوید که ۷۰% اوقات فری‌لنسرها در دست‌یابی به مشتریان شکست‌خورده‌اند، این بدین معنی است که هنوز ۳۰% اوقات شانس خوبی دارند.

۴. نامه‌های شخصی‌شده بفرستید.

مشتریان بالقوه را با ایمیل‌هایی با رنگ و لعاب شخصی تحت‌تأثیر قرار دهید. موقع درخواست برای کار حق‌الزحمه‌ای اینترنتی، باید زرنگ و باهوش باشید. شخصی‌سازی ارتباطات (ایمیل‌ها یا پیامک‌ها) مهم است و نشانگر علاقه‌ و احترام شماست.

با تحقیق درباره‌ی شرکت موردنظر شروع کنید (اگر نام شرکت در آگهی یا پست مربوط به پروژه دیده می‌شود) و درباره‌ی نیازهای توصیف شده‌اش فکر کنید. نامه‌ی درخواست را خطاب به مدیر مسئول استخدام بنویسید. هرگز ننویسید "مدیر محترم"، سعی کنید نام مدیر مربوطه را پیداکنید.

پیام خود را کوتاه، اما شخصی نگه دارید و توضیح دهید چگونه می‌توانید به شرکت او ارزش اضافه کنید. ایمیل، شماره تلفن، ID اسکایپ و سه یا چهار زمان مناسب برای مصاحبه در ۴۸ ساعت آینده را هم قیدکنید.

۵. حواستان به پروژه‌های ارزان‌قیمت باشد.

گاهی اوقات فری‌لنسرها ارزش خدمات خود را با پذیرفتن پروژه‌هایی که به ندرت ارزش وقت صرف‌کردن دارند پایین می‌آورند. زمانی که کار زیادی انجام می‌دهید و انرژی زیادی صرف می‌کنید و در عوض حق‌الزحمه‌ی ناچیزی دریافت می‌کنید، این می‌تواند به ناامیدی، خستگی مفرط و لقب دائمی "فری‌لنسر تفریحی" منجر شود.

بله، پروژه‌های با قیمت تثبیت شده می‌تواند راه خوبی برای جذب چند مشتری باشد، اما فقط حواستان باشد تعداد بیش از حد کارهای با درآمد پایین را نپذیرید.

کارمزدی کارکردن، آزادی‌های زیادی به فرد می‌دهد، به شرط اینکه این کار درست انجام بشود.

منبع: Entrepreneur | ترجمه: روزآفرین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد