عصر ایران - با رشد تعداد تولیدکنندگان کوچک که در تلاش هستند تا در بازار وسایل نقلیه الکتریکی نامی برای خود دست و پا کنند، بادهای تغییر در صنعت موتورسیکلت با قدرت بیشتری نسبت به گذشته می وزند. موتورسیکلت WMC250EV که توسط شرکت بریتانیایی وایت موتورسایکل کانسپتس توسعه داده شده است، جدیدترین بازیگر در این صحنه محسوب می شود.
این موتورسیکلت با طراحی انقلابی خود بر کارایی آیرودینامیکی به عنوان ابزاری برای بهبود دامنه حرکت و به حداکثر رساندن سرعت تاکید دارد. در حقیقت، رابرت وایت، بنیانگذار شرکت وایت موتورسایکل کانسپتس، چنان از مهندسی موتورسیکلت خود مطمئن است که ثبت رکورد سرعت در سال 2022 را برنامه ریزی کرده است.
وی مدعی است که این نمونه اولیه سریعترین موتورسیکلت الکتریکی در سیاره زمین خواهد بود، و برای اثبات این ادعا رسیدن به مرز سرعت 250 مایل در ساعت (402 کیلومتر در ساعت) را مد نظر قرار داده است.
راب وایت بیش از دو سال است که روی پروژه موتورسیکلت WMC250EV کار می کند و محصولی با طراحی جالب توجه را برای دریافت پشتیبانی به ویژه از سوی سرمایه گذاران معرفی کرده است. وی طی بیش از 25 سال گذشته با شرکت ها و تیم های فعال در مسابقات فرمولا وان، لو مان پروتوتایپ، ابرخودرهای هشت سیلندر و مسابقات اتوموبیلرانی قهرمانی استقامت جهان همکاری داشته است. رویکرد وی در معرفی موتورسیکلت WMC250EV نیز آشکارا تحت تاثیر فعالیتهایش در زمینه خودروهای پیشرفته قرار دارد.
برای دستیابی به آیرودینامیک حداکثری در این موتورسیکلت، راننده در پایینترین ارتفاع ممکن روی زین موتورسیکلت قرار می گیرد که بالای تونل بزرگی به نام "V-Air" قرار دارد. این تونل در طول بدنه موتور ادامه دارد. آزمایش های صورت گرفته در شبیه سازها و تونل باد هوریبا میرا نشان داده است که طراحی خاص این موتورسیکلت مقاومت در برابر باد را به میزان 70 درصد در مقایسه با آیرودینامیکترین موتورسیکلت های تولیدی فعلی کاهش می دهد.
طراحی منحصر به فرد و ویژگی های آیرودینامیکی همچنین مهندسان وایت موتورسایکل کانسپتس را قادر به استفاده از ویژگی هایی دیگر در موتورسیکلت WMC250EV کرده است. این محصول دارای دو چرخ محرک است که این سامانه به نام "D-Drive" شناخته می شود و با پیشرانه های الکتریکی در قسمت مرکزی چرخ های جلو و عقب جفت شده است. همچنین، بسته باتری 15 کیلووات ساعت برای این موتورسیکلت در نظر گرفته شده است که زیر تونل موجود در بدنه قرار دارد.
در شرایطی که بیشتر موتورسیکلت های فعلی دارای یک پیشرانه احتراق درونی بزرگ در قسمت میانی بدنه خود هستند، موتورسیکلت WMC250EV دارای انعطاف پذیری بیشتری است زیرا پیشرانه های الکتریکی در مقایسه با پیشرانه های احتراق درونی کوچکتر هستند و باتری ها را نیز می توان به روش های مختلف مرتب کرد. نتیجه این شرایط آزادی مهندسی است که در یک موتورسیکلت سنتی وجود ندارد.
نام موتورسیکلت WMC250EV بازتاب دهنده قصد سازنده برای رسیدن به سرعت 250 مایل در ساعت و شکستن رکورد سرعت 228 مایل در ساعت (367 کیلومتر در ساعت) است که توسط مکس بیاجی با موتورسیکلت الکتریکی 270 کیلوواتی (362 اسب بخار) وکسان واتمن در سال گذشته ثبت شد. در ابتدا، وایت موتورسایکل کانسپتس شکستن رکورد سرعت در بریتانیا در ادامه سال جاری میلادی با استفاده از موتورسیکلت WMC250EV که پیشرانه های الکتریکی آن در مجموع 100 کیلووات (134 اسب بخار) نیرو تولید می کنند را هدف قرار داده است. پس از آن، شکستن رکورد جهان در بولیوی با استفاده از این موتورسیکلت الکتریکی در سال 2022 برنامه ریزی شده است. اگرچه نیروی تولید موتورسیکلت WMC250EV بسیار کمتر از موتورسیکلت وکسان واتمن است اما راب وایت معتقد است که آیرودینامیک می تواند خیلی چیزها را جبران کند و همه چیز در این موتورسیکلت با توجه به راکب آن طراحی شده است.
راب وایت قصد دارد کارایی فناوری موتورسیکلت الکتریکی خود در زمینه ثبت رکورد سرعت را به اثبات رسانده و سپس از آن در بازار موتورسیکلت های الکتریکی خیابانی استفاده کند. وی پتنت فناوری تونل بزرگ V-Air را در سطح بین المللی ثبت کرده و امیدوار است چیزی شبیه آن را در نمونه های خیابانی استفاده کند.
محمدمهدی حیدرپور
بیشتر بخوانید: