«مارتین اسکورسیزی» به پیشنهاد برخی برای تبدیل فیلم ۲۰۹ دقیقهای «مرد ایرلندی» به یک مینیسریال پاسخ داد.
به گزارش ایسنا، فیلم «مرد ایلندی» جدیدترین ساخته «مارتین اسکورسیزی» پس از چند روز نمایش محدود در سینماها از روز چهارشنبه صورت رسمی از سوی نتفلیکس عرضه شد و در حالی که بخشی از مخاطبان آن را یک شاهکار سینمایی میدانند عدهای دیگر نیز آن را به سبب مدت زمان طولانی سه و ساعت و نیمه اثری کسلکننده توصیف کردهاند و در این میان برخی نیز پیشنهاد دادهاند بهتر بود این فیلم در قالب یک مینیسریال عرضه میشد.
اما «مارتین اسکورسیزی» در گفتگو با نشریه «انترتینمنت ویکلی» گفت که با تبدیل این فیلم بلند سینمایی به یک مینیسریال کاملا مخالف است و تاکنون هرگز به آن فکر نکرده است چرا که نکته فیلم در تماشای آن با مجموع جزئیات است. سریال فوقالعاده است و شما فرصت بیشتری برای توسعه طرح داستان و شخصیتها دارید اما این برای فیلم «مرد ایرلندی» مناسب نیست.
همچنین احتمال ساخت یک مینیسریال با بودجه ۱۷۵ میلیون دلاری بسیار غیرمحتمل است و بخش زیادی از این هزینه صرف فرآیند جوانسازی «رابرت دنیرو» و «آل پاچپنو» در فیلم شده است.
«اسکورسیزی» پیش از این و در گفتگویی با ورایتی عنوان کرده بود تمامی مضامین و پرسشهایی که در تمام زندگیام برایم دغدغه بود در فیلم «مرد ایرلندی» وجود دارد و این فرصت را به من و «دنیرو» داد تا ساختههای قبلی را به نوعی ادامه دهیم و در برههای متفاوت در زندگیمان همکاری کنیم.
«مرد ایرلندی» روایتگر داستان یک قاتل تبهکار اهل فیلادلفیا به نام «فرانک شیرن» (مرد ایرلندی) و نقش مرموز او در قتل «جیمی هوفا» رهبر اتحادیه کارگران آمریکا در سال ۱۹۷۵ است. «استیو زایلیان» که پیش از این در فیلم «دار و دستههای نیویورکی» با «اسکورسیزی» همکاری داشته، فیلمنامه «مرد ایرلندی» را با اقتباس از رمان پرفروش «شنیدم خانهها را رنگ کردی» نوشته «چالز برنت» نوشته است.
فیلم
«مرد ایرلندی» با واکنشهای مثبت اکثر قریب به اتفاق منتقدانی همراه شده
است که آن را شاهکار «اسکورسیزی» و بهترین فیلم در ژانر آثار مافیایی تاریخ
سینما میدانند.
به گزارش ایسنا، فیلم «مرد ایلندی» جدیدترین ساخته «مارتین اسکورسیزی» پس از چند روز نمایش محدود در سینماها از روز چهارشنبه به صورت رسمی از سوی نتفلیکس عرضه شد و تاکنون واکنشهای بسیار مثبتی را برانگیخته است، هر چند برخی به مدت زمان بسیار طولانی این فیلم انتقاد داشتند.
این فیلم سینمایی در سایت متاکریتیک توانسته از میان ۵۴ نقد سینمایی نمره بالای ۹۴ را از آن خود کند و کابران سایت معروف «IMDb» نیز نمره ۸.۴ از ۱۰ را به این فیلم اختصاص دادهاند. پایگاه «روتن تومیتوز» که نقدهای مرتبط با آثار سینمایی را منتشر میکند نیز امتیاز چشمگیر ۹۶ درصد را بر اساس نظرات ۳۲۳ منتقد را به «مرد ایرلندی» داده است.
«کنت توران» از نشریه لسانجلس تایمز درباره « مرد ایلندی» نوشته است: «مرد ایرلندی» فیلمی الهامبخش و بهترین فیلمی است که سال به خود دیده است و به «اسکورسیزی» اجازه داده تا تسلط مورد انتظار خود بر تمامی عناصر سینما را در این فیلم به حد اعلای خود برساند.
تلگراف: رابرت دنیرو در فیلم تاریخساز اسکورسیزی که یک شاهکار مافیایی است، بازی فوقالعادهای داشته است.
امپایر: البته که اسکورسیزی یک فیلم گانگستری درخشان ساخته اما این فیلم درواقع چیزی فراتر از آن است. طعم تک تک ۲۰۹ دقیقه آن را مزه کنید و مطمئنا پشیمان نخواهید شد.
گاردین: هیچکس به جز اسکورسیزی و تیم درخشان بازیگری او نمیتوانستند فیلمی چنین غنی و قدرتمند بسازند و همه ما را متقاعد میکند که همه تصاویر آن هنوز زنده هستند.
تایم: در دو ساعت و نیم ابتدایی، «مرد ایرلندی» فیلمی هوشمندانه و سرگرمکننده است و گمان میکنید تا انتهای فیلم به همین روال ادامه میدهد. اما نیم ساعت پایانی فیلم به شدت تکاندهنده است به طوری که در مخاطب میتند و آنگاه متوجه میشوند که اسکورسیزی برای رسیدن به همه آنها کار کرده است.
ورایتی: «مرد ایرلندی» فیلمی است که فکر میکنم بسیاری از ما دوست داشتیم از اسکورسیزی ببینیم: فیلمی باشکوه، شوم و نفسگیر که بازتابی از ساختههای مافیایی قبلی اسکورسیزی است و در عین حال جایگاه نو و برجستهای به خود اختصاص داده است.
بوستون گلوب: این فیلم شاهکاری است که توسط مردی ساخته شده که همه سالهای حضور خود در سینما را چون دانههای تسبیح مرور کرده است.
شیکاگو سانتایمز: «مرد ایرلندی» بهترین فیلم سال و یکی از بهترین فیلمهای دهه اخیر سینماست.
هالیوود ریپورتر: تصمیم اسکورسیزی برای ساخت یک فیلم بلند سینمایی و عدم تبدیل آن به یک مینیسریال تا حدودی گیجکننده به نظر میرسد و کسانی که امیدوار به پویایی پیشران فیلمهایی چون «رفقای خوب» و «کازینو» هستند ممکن است با دیدن «مرد ایرلندی» ناامید شوند. اما این فیلم از جهات بسیاری قطعهای زیبا و خوشساخت در سینمای برتر محسوب میشود.
«مرد ایرلندی» داستان یک قاتل تبهکار اهل فیلادلفیا به نام «فرانک شیرن» (مرد ایرلندی) و نقش مرموز او در قتل «جیمی هوفا» رهبر اتحادیه کارگران آمریکا در سال ۱۹۷۵ را روایت میکند. «استیو زایلیان» که پیش از این در فیلم «دار و دستههای نیویورکی» با «اسکورسیزی» همکاری داشته، فیلمنامه «مرد ایرلندی» را با اقتباس از رمان پرفروش «شنیدم خانهها را رنگ کردی» نوشته «چالز برنت» نوشته است.
«مرد ایرلندی» که با هزینه ۱۶۰ میلیون دلاری ساخته شده است، یکی از امیدهای اصلی کمپانی نتفلیکس در جوایز اسکار ۲۰۲۰ محسوب میشود.
عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ
مافیاییها پس از سالها دوباره دور هم جمع شدهاند؛ «مارتین اسکورسیزی»،
«رابرت دنیرو»، «آل پاچینو»، «جو پشی» و «هاروی کایتل». یک جمع شناختهشده و
پرآوازه، دوباره ما را با «مرد ایرلندی» وارد دنیایی کردهاند که مدتها
فراموش شده بود. دنیایی که با فیلم «پدخوانده» در سال ۱۹۷۲ میلادی به اوج
رسید؛ فیلمی که مافیا را در سینمای جهان پرآوازه کرد. و نه فقط مافیا که
«آل پاچینو» و «رابرت دنیرو» هم آغاز محبوبیتشان را با سری «پدرخوانده»
کلید زدند. دو بازیگری که به سختی نقشهای خود را در این فیلم به دست آورده
بودند.
«پاچینو»ی جوان را گرچه در تئاتر میشناختند، اما در سینما
تازهکار بود. تهیهکننده برای نقش «مایکل» پسر کوچک «دون ویتو کورلئونه»
بازیگری معروف میخواست و «پاچینو» به اصرار «فورد کاپولا» کارگردان
«پدرخوانده» این نقش را گرفت. او در این فیلم درخشید و نامزد جایزه اسکار
شد. «رابرت دنیرو» هم برای بازی در نقش «سانی» پسر بزرگ «کورلئونه» تست
داده بود، اما حریف رقیبش «جیمز کان» نشد. بازی درخشان او در یاد «فورد
کاپولا» ماند تا دو سال بعدش نقش جوانی «ویتو کورلئونه» را در «پدرخوانده
۲» به او بدهد. این نخستین همکاری دو بازیگر مهم سینما در یک فیلم شد که
برای «دنیرو» یک اسکار به ارمغان آورد و برای «پاچینو» یک نامزدی دیگر در
این جایزه.
بیشتر بخوانید:
پاسخ اسکورسیزی به برخی انتقادات درباره «مرد ایرلندی»
درخواست اسکورسیزی از تماشاگران آخرین فیلمش: از طریق تلفن همراه تماشا نکنید
حالا پس از ۴۵ سال دوباره این دو بازیگر کنار هم قرار گرفتهاند؛ در
فیلمی مافیایی به کارگردانی فیلمسازی که مثل دوستش «فورد کاپولا»ی سازنده
«پدرخوانده»ها، فیلمهای ماندگار مافیایی ساخته. «مارتین اسکورسیزی» از
مهمترین فیلمسازان جهان است و فیلمهایش در رده بهترینهای تاریخ هستند.
او حالا در «مرد ایرلندی» داستانی واقعی از مافیای دهه هفتاد روایت کرده؛
بهخصوص روایتی از زندگی و مرگ «جیمی هوفا» که هنوز هم یک معماست. مردی که
پیشتر، زندگی او در فیلم «هوفا» با بازی به یادماندنی «جک نیکلسن» بر پرده
سینماها رفته بود.
«هوفا» از رهبران اتحادیههای کارگری در آمریکا بود
که در دادوستد با مافیا به چهرهای قدرتمند تبدیل شد. او سال ۱۹۷۵ ناپدید
میشود و تا امروز هیچ نشانی از او به دست نیامده. چند سال پیش «ماروین
اِلکایند» راننده یکی از سردستههای مافیای دیترویت، درباره چگونگی مرگ و
محل جنازه «جیمی هوفا» گفت، اما منبع «اسکورسیزی» برای فیلم این مرد نیست،
او رمان «شنیدهام خانهها را رنگ میکنی» نوشته «چارلز بِرَنت» را به فیلم
تبدیل کرده و روایت متفاوتی از «هوفا» ارائه داده که خودتان باید ببینید.
«هوفا»
بیشترین شهرتش را در جدال با «کندی»ها به دست آورد. وقتی «جان اف کندی» به
ریاستجمهوری رسید، برادرش «رابرت» را به سمت دادستان کل ایالات متحده
منصوب کرد و او هم دستگیری «جیمی هوفا» را در رأس کارهایش گذاشت.
«اسکورسیزی» در فیلم «مرد ایرلندی» نکات مهمی درباره این دوره تاریخی به ما
میگوید. اینکه مافیا چه نقشی در انتخاب «کندی» به ریاستجمهوری داشته و
چرا در زمان او ارتشی از چریکهای کوبایی به کاسترو حمله میکنند.
«اسکورسیزی»
به ترور قتل کندی هم در این فیلم اشاره میکند؛ یکی از رازآمیزترین
اتفاقات تاریخ آمریکا که هنوز هم درباره آن تئوریهای مختلفی گفته میشود.
مثل این فیلم از «اولیور استون» که قتل او را کار دستگاههای امنیتی و
اطلاعاتی خود امریکا نشان میدهد. گرچه اشاره «اسکورسیزی» به کسانی که
احتمالا رئیسجمهور آمریکا را ترور کردهاند، باورپذیرتر از چیزی است که
«استون» گفته. «اسکورسیزی» مافیا را از مهمترین متهمان قتل کندی معرفی
کرده و به رابطه آنها با پدر کندی اشاره میکند.
بیشتر بخوانید:
چه کسی «جان اف کندی» را کشت؟
تاکید ترامپ بر انتشار اسناد محرمانه درباره ترور «جان اف کندی»
همین موارد است که «مرد ایرلندی» را به یکی از مهمترین فیلمهای امسال
تبدیل کرده. «اسکورسیزی» در این فیلم دست به یک تاریخنگاری منحصربهفرد در
سینما زده و با انتخاب «رابرت دنیرو» در نقش یک مافیایی کارراهانداز به
عنوان راوی قصه و «آل پاچینو» برای ایفای نقش «جیمی هوفا» یکی از بهترین
بازیهای این دو را در سینما پدید آورده. دو ستاره مشهور سینما که پس از
قسمت دوم «پدرخوانده»، تنها در دو فیلم دیگر کنار هم حضور داشتند؛ در
«مخمصه» ساخته «مایکل مان» که رودرروی هم قرار گرفتند و درامی جنایی و
پرکشش را جلو بردند. و در «قتل عادلانه» ساخته «جان اَوْنِت» که همکار هم
هستند ولی در آخر مجبور میشوند رودرروی هم قرار گیرند.
حالا «مرد ایرلندی» دوباره این دو ستاره بزرگ را کنار هم گذاشته. آن هم در فیلمی جذاب و پر از سکانسهای درخشان و به یادماندنی.
مارتین اسکورسیزی در ویکیپدیا