در قسمت اول مرور تفکر استراتژیک و کتاب ساختن برای ماندن، توضیح دادیم که یکی از کلمات کلیدی در نگاه کالینز و پوراس و اساساً در حوزهی تفکر استراتژیک، کلمهی «ارزش» است. این کلمه معانی بسیار متفاوتی دارد. برخی از مردم، با شنیدن «ارزش»، بلافاصله به یاد «ارزشهای اخلاقی» میافتند. برخی دیگر، «ارزش افزوده اقتصادی» را به خاطر میآورند. اما ارزش در ادبیات کالینز و پوراس، مفهومی متفاوت دارد.
گفتیم که مهمترین نکته در مورد ارزش در نگاه کالینز و پوراس، «ثبات و تغییر نکردن آن» است. آنها میگویند که:
کالینز و پوراس در مقالهی خود در Harvard Business Review توضیح میدهند که شرکتهای بزرگی مانند ۳M، اگر چه تغییرات مختلفی در محصول و فرایند و مسیر کسب و کار خود داشتهاند، اما از لحاظ اصول و ارزشهای حاکم بر شرکت، تغییر قابل توجهی را تجربه نکردهاند. شرکت ۳M بیش از نود سال است که در مورد نوآوری و حل مشکلات مشتریان به روشی نوآورانه، صحبت میکند و آن را مهمترین ارزش خود میداند.
البته کالینز و پوراس در توضیحات خود، شرح میدهند که بر این باور هستند که این تعریف از ارزش، نهایتاً هم نمود اخلاقی پیدا میکند و هم به سودآوری اقتصادی در بلندمدت، منتهی میشود.
کاربر گرامی دسترسی کامل به مطالب مربوط به این بخش ،با اشتراک در بخش کاربران ویژهامکانپذیر میباشد.
تمرین:
۱- مشابه تمرین کالینز، فهرستی از ارزشهای خود بنویسید و از میان آنها مواردی را که پاسخ به تمامی سوالات کالینز در موردشان مثبت است جدا کنید و برای ما بنویسید. لطفاً حداقل شش مورد را بنویسید.
۲- حالا مفروضات کالینز را کنار بگذارید. فرض کنید فشار و سختی هر لحظه بیشتر میشود. نه تنها به ورشکستگی حتی به مرگ تهدید میشوید. حالا به فهرست بالا نگاه کنید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. سه موردی که زودتر کنار گذاشته خواهد شد و سه موردی که باقی خواهند ماند.
پی نوشت: لطفاً ننویسید که حاضرم تکه تکه بشوم اما هر شش مورد را رعایت کنم! بیایید هر دو تمرین را صادقانه انجام دهیم