واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

چند علت عقب انداختن کارها و چاره ای برای هریک

تقریبا همه‌ی افراد برخی اوقات کارهای خود را از زمانی به زمان دیگر موکول می‌کنند اما روانشناسان می گویند 20 درصد از افراد به صورت مزمن با این مشکل دسته و پنجه نرم می کنند. بعلاوه با افزایش روز افزون عواملی که باعث برهم زدن تمرکز می شود، درصد افرادی که از مشکلات جدی تعویق‌ کارها رنج می برند، رو به افزایش است.

مشکل اینجاست که هر یک از ما به عنوان یک کارآفرین با چالش یافتن زمان برای انجام تمامی کارهای خود مواجه هستیم. اما اگر با اتلاف وقتمان در انجام کارهای بی‌اهمیت به دنبال راهی برای اجتناب از کارهای مهم و مسئولیت های خود باشیم، می بایست به دنبال روش‌هایی برای کنارگذاشتن همیشگی این عادات کشنده موفقیت باشیم.

دست کشیدن از تعویق کارها آسان نیست. این کار با شروعی چالش‌برانگیز همراه می باشد ولی امکانپذیر است. در ادامه چرایی تمایل افراد برای به تعویق انداختن وظایف عنوان شده و راه‌حل‌ها و تکنیک‌هایی برای رهایی از آن بیان می‌گردد. با اسکیل ما همراه شوید.


1.  حس می‌کنید وظایف فراوانی دارید

گاهی اوقات، وقتی شما حس می‌کنید که تعداد کارهایی که می بایست انجام دهید بیش از اندازه زیاد می باشد خیلی راحت دست از کار می‌کشید. این حس می‌تواند موقعی که شما با وظایف بزرگ یا پیچیده مواجهید نیز به شما دست دهد و به جای انجام دادن شان، از آنها دست می‌کشید و به خود می‌گوید برای انجام دادن این وظایف ساعت‌ها وقت نیاز است که شما ندارید بنابراین شما باید منتظر بمانید تا وقتش برسد. اگر اینطور تصور کنید زمان آن هیچ وقت فرا نمی‌رسد.   

ر‌اه‌حلش خرد کردن وظایف به بخش های کوچکتر می باشد. مانند این ضرب المثل قدیمی"من چطور می‌توانم یک فیل را بخورم؟ باید آن را لقمه به لقمه بخورم". وظایف بزرگ را به بخش‌های کوچکی تقسیم کنید که کامل شدنش بیش از 15، 30 یا 45 دقیقه وقت نمی‌گیرد. این وظایف قابل کنترل را در لیست روزمره‌تان قرار دهید و شروع به انجامش کنید.


2.  زمانبندی بدی داشته اید

اغلب افراد وظایفشان را به تعویق می‌اندازند چرا که زمان انجام دادن کارهایشان با ریتم عادی بدنشان همسو نیست. ریتم‌های شبانه‌روزی، چرخه‌های خواب و بیداری‌مان را تنظیم می‌کند. وقتی شما خسته می‌شوید خیلی راحت از انجام دادن کارها دست می‌کشید. و فرداهایتان نیز به همین صورت تکرار می‌شود.

راه‌حلش اینست که بهترین زمان‌هایتان را دریابید. زمان‌هایی که در آن سرحال هستید. آیا شما شخص سحرخیزی هستید یا اینکه بعد از ظهرها سرزنده‌اید؟ بعد از شام چی، حال و حوصله دارید؟ بسیار حیاتیست که وظایف مشکل، سردرنیاوردنی و ناخوشایند را در مواقعی که سرحال هستید انجام دهید. در این صورت احتمال تاخیر در کارها کاهش می یابند. ‌


3.  شما از انجام برخی وظایف متنفرید

هر کسی از انجام دادن برخی از وظایف متنفر است. شاید یک صورت حساب، مجموعه ای از تماس با مشتریان، و یا کار بر روی بودجه باشد. فرقی ندارد چه کار ترسناکی است اگر واقعا از آن متنفر باشید به تاخیر انداختنش ساده می گردد. مهار این مساله وقتی که با تعویق همراه ‌شود مشکلتر می‌شود. تعویق فقط مواجهه با آن را سخت‌تر می‌کند و به یک مارپیچ منفی تبدیل می‌شود.

راه‌حلش اینست که به خودتان جایزه بدهید. ترکیب کردن وظایف ناخوشایند با جایزه دادن به سرانجام می‌رسد درست مثل خوردن یک داروی تلخ با یک قاشق عسل. به خودتان قول بدهید که بعد از انجام دادن کامل این وظیفه، به کارهایی که از آن لذت می‌برید خواهید پرداخت.

می‌توانید از این تکنیک به هنگام مطالعه برای کنکور استفاده کنید. مثلا رمان، فیلم یا غذایی را که دوست دارید در کنار دستتان بگذارید اما تا وقتی که مطالعه‌ دروستان تمام نشده، حتی اجازه لمس کردن آن را نیز به خود ندهید.


4.  نیازمند این هستید که حس کنید کاری اضطراری می باشد

آیا نیازمند موعدهای اساسی برای پایان کاری می باشید؟ برخی از افراد می‌گویند "ما وقتی تحت فشار باشیم بهتر کار می‌کنیم". هیچ مطالعه‌ای هنوز برای حمایت از این باور صورت نگرفته است، اما همچنان این باور پابرجا و جاودانه است. افراد می‌خواهند باور کنند موقعی که تحت فشارند بهتر عمل می‌کنند. به طوریکه خودشان را در این موقعیت قرار می‌دهند و همین کار باعث می‌شود در چرخه‌ی تعویق بیافتند. اگر شما جزو افرادی هستید که تا آخرین لحظه برای انجام دادن کاری منتظر می‌مانید پس مشکل شما اینجاست.

راه‌حلش اینست که یک مهلت نادرست برای خود تعیین کنید. اگر شما ساعت‌تان را 5 یا 10 دقیقه به عقب بکشید از این مهلت نادرست پیروی کرده‌اید. هر بار که به ساعت‌تان نگاه می‌کنید با خود صادق باشید مثلا بگوید ساعت 9:00 نیست ساعت 8:50 است. به جای اینکه خودتان را فریب ‌دهید که الان دیر شده است به خاطر بسپارید که زمان ناصحیح باعث می‌شود ما به موقع کارهایمان را انجام دهیم و خودآگاهی‌مان افزایش یابد.

شما می‌توانید کارهای یکسانی را با تعیین موعد مقرری انجام دهید. مثلا به خودتان بگوید که این گزارش را باید جمعه صبح آماده کنم نه جمعه بعدازظهر. یا اینکه زمان انجام این وظیفه 30 دقیقه است سپس وقتتان را با این 30 دقیقه تنظیم کنید.


 راه‌حل پایانی: اگر هیچ یک از این راه حل ها کار ساز نشد زمانی را به خاطر بیاورید که تعویق کارها موجب استرس، حسرت، تحقیر یا حتی ضرر مالی کسب‌وکار شما شد. وقتی در حال تعویق کاری هستید به عواقب نامطلوب آن فکر کنید. این تصویر سازی شما را به سمت سرازیری انجام دادن آن کار سوق می‌دهد.

یادگیری مقابله با تعویق کارها موجب انضباط شخصی می‌شود. مانند دیگر تغییرات رفتاری،  مقابله با تعویق نیز بلافاصله اتفاق نمی‌افتد و شما ممکن است با شکست‌هایی مواجه شوید. پیروی کردن از موارد گفته شده باعث پیشرفت‌ در کارتان، انجام دادن وظایف روزمره‌تان و قرار گرفتن در چرخه‌ مثبت می‌شود.


با عضویت در کانال تلگرام اسکیل ما،  آخرین مقالات سایت را دنبال نمایید.


منبع: www.entrepreneur.com


بازنشر و استفاده از مقالات اسکیل ما، به هر شکلی تنها با ذکر نام "اسکیل ما" در بخش منابع و ارائه هایپرلینک مجاز می باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد