واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

انقلاب بزرگ هوش مصنوعی در دنیای شبکه/ پیامدها بر کسب و کارها

انقلاب بزرگ هوش مصنوعی در دنیای شبکه
انقلاب بزرگ هوش مصنوعی در دنیای شبکه
گروه فناوری: در دنیایی نه چندان دور، شبکه شما توسط هوش مصنوعی اداره می‌شود. رباتی هوشمند که به طور شبانه‌روزی مراقب شبکه شما است، مشکلات را قبل از بروز شناسایی می‌کند و آنها را به طور خودکار حل می‌کند. این فقط یک تصور نیست، بلکه آینده‌ای است که هوش مصنوعی برای تجهیزات شبکه رقم خواهد زد. هوش مصنوعی با قدرت پردازش بی‌نظیر و توانایی یادگیری ماشین، می‌تواند تحولات عظیمی در دنیای شبکه ایجاد کند. در این مقاله، به بررسی نقش هوش مصنوعی در آینده تجهیزات شبکه از نظر چند نفر از بزرگان این عرصه در شرکت‌های Apstra و VMWare می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
وضعیت فعلی شبکه‌های کامپیوتری از زبان بنیانگذار Apstra
به نظر دیوید چریتون (David Cheriton) بنیانگذار و دانشمند ارشد Apstra (یک شرکت بزرگ شبکه Internet-Based در کالیفورنیا) شبکه‌های کامپیوتری با ظهور AI متحول خواهند شد. چریتون می‌گوید: «ما همچنان شبکه‌ها را مانند دهه 60 برنامه‌ریزی می‌کنیم. 85 درصد از شبکه‌های سازمانی فعلی هنوز به شدت به فرآیندهای دستی (Manual) وابسته هستند و نوآوری در شبکه‌های سازمانی کاملاً به پیشرفت‌های سخت‌افزاری وابسته است.»
راجیو راماسوامی (Rajiv Ramaswami) مدیر عملیاتی محصولات و محاسبات ابری در VMware می‌گوید: «تا قبل از هوش مصنوعی همه چیز مربوط به بیت‌ها و فیدها بود اما این وضعیت در حال تغییر است. اکنون همه چیز در مورد نرم‌افزارهایی‌ست که می‌توانند در هر جایی اجرا شوند، از یک مرکز داده گرفته تا فضای ابری عمومی.» این اتفاق یک تحول بزرگ در اتوماسیون شبکه‌محور است و هوش مصنوعی فناوری کلیدی است که به تقویت پتانسیل این اتوماسیون کمک می‌کند.
فالنیک
 
عصر شبکه‌های کابلی به پایان رسیده است
پر مونکلوس(Pere Monclus) معاون و مدیر ارشد فناوری شبکه و امنیت در شرکت VMware می‌گوید: «امروز دیگر هدف از ساخت شبکه، اتصال تجهیزات با کابل نیست. ما در عصری زندگی می‌کنیم که شبکه‌سازی به معنای اتصال هر دستگاه و هر برنامه‌ای در فضای ابری است. در نتیجه شبکه‌سازی امروزی در مورد مثلث اتصال بین کاربران، برنامه‌ها و داده‌هاست
این تعریف از شبکه، شرایط ارتباط تجهیزات و کاربران با یک دیگر را به شدت تغییر می‌دهد. Monclus ادامه می‌دهد: «شبکه‌سازی اکنون به نحوه رفتار شبکه‌ها اشاره دارد و نه اینکه اجزای فیزیکی آن‌ها چگونه پیکربندی شده‌اند.» این یک تفاوت بزرگ است. این اتفاق، ایده «شبکه مبتنی بر هدف» را مطرح می‌کند که در آن یک شبکه بر اساس نحوه رفتار یک سازمان پیکربندی می‌شود: پشتیبانی، شناسایی و حفظ امنیت برنامه‌های کاربردی در سراسر شبکه.
این تعریف پیشرفته، ارتباط شبکه با برنامه‌ها را هم تغییر می‌دهد. در عصر حاضر همه چیز در مورد برنامه‌هاست. Monclus می‌گوید: «شبکه در حال تبدیل شدن به یک اپلیکیشن با امکان ارائه‌ی مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و خدمات به کاربران است.» این‌جاست که نقش هوش مصنوعی در آینده شبکه مشخص می‌شود. قابلیت‌های هوش مصنوعی (اتوماسیون و یادگیری ماشین) که اکنون در شبکه تعبیه شده است، باعث افزایش سرعت و بهبود جنبه‌های مختلف از چرخه عمر برنامه‌ها می‌شود؛ از تهیه و استقرار خودکار گرفته تا امنیت و اتصال در ابرهای خصوصی و عمومی. همانطور که هوش مصنوعی وارد جریان اصلی فرآیندهای شبکه می‌شود، آینده کل صنعت شبکه از پرداختن به اجزای سخت‌افزاری به قابلیتهای کاربردی تبدیل خواهد شد.
فالنیک
 
کدام یک از فناوری‌های فعلی شبکه در عصر هوش مصنوعی هم حفظ خواهد شد؟
پیش‌بینی دقیق اینکه کدام تکنیک‌های فعلی شبکه‌های کامپیوتری بعد از ظهور هوش مصنوعی به طور کامل حفظ خواهند شد دشوار است، زیرا هوش مصنوعی به طور مداوم در حال تکامل و پیشرفت است. با این حال، برخی از تکنیک‌های فعلی وجود دارند که به احتمال زیاد با وجود هوش مصنوعی نیز همچنان مفید خواهند بود:
  • مجازی سازی: مجازی سازی یکی از فناوری‌های مهم حوزه شبکه در جهان است که در ایران نیز شرکت‌های بزرگی مانند شرکت فالنیک ارائه دهنده صفر تا صد تجهیزات شبکه در حال ارائه آن هستند. این فناوری به طور قابل‌توجهی کارایی و انعطاف‌پذیری را در شبکه‌ها افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند به طور موثرتری منابع مجازی را مدیریت کند، اما مجازی‌سازی به عنوان یک فناوری پایه‌ای، بعد از انقلاب هوش مصنوعی نیز باقی خواهد ماند.
  • شبکه‌های تعریف‌شده نرم‌افزاری(SDN): کنترل و مدیریت شبکه را به طور پویا و انعطاف‌پذیر انجام می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند از SDN برای خودکارسازی وظایف مدیریتی شبکه و بهینه‌سازی عملکرد شبکه استفاده کند. امنیت سایبری: هوش مصنوعی نقش مهمی در ارتقای امنیت سایبری شبکه‌ها ایفا خواهد کرد. با این حال، تکنیک‌های فعلی امنیت سایبری مانند رمزنگاری، احراز هویت و فایروال‌ها همچنان ضروری خواهند بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها: هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای تجزیه و تحلیل داده‌های شبکه استفاده خواهد شد. با این حال، مهارت‌های تحلیل داده و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده نیز همچنان مورد نیاز خواهند بود.
هوش مصنوعی چگونه دنیای شبکه را تغییر خواهد داد؟
آینده شبکه با وجود هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و ابزارهای یادگیری ماشین است که برای تشخیص الگوها و رفتارها برنامه ریزی شده‌اند. این ابزارها به شبکه اجازه می‌دهند به طور خودکار اقداماتی را برای حل، اصلاح یا تسریع راه‌حل‌ها انجام دهند. اما همانطور که Monclus اشاره می‌کند، قابلیت‌های هوش مصنوعی سازمانی برای شبکه‌سازی شامل موارد زیر است:
  • کشف برنامه
    رفتار برنامه
    ایجاد خط مشی امنیتی
    قصد و وضعیت کاربر
ترکیب هوش مصنوعی و شبکه، می‌تواند راه حل بسیاری از سخت‌ترین چالش‌های شبکه باشد؛ از جمله مدیریت صحیح میلیاردها دستگاه جدید در اینترنت اشیا (IoT) که در سال‌های آینده به چرخه شبکه‌های کامپیوتری اضافه می‌شوند. اما بزرگ‌ترین تأثیر هوش مصنوعی ایجاد یکپارچگی بیشتر بین کسب‌وکارها و شبکه‌هایشان خواهد بود. با هوش مصنوعی، درک رفتار برنامه‌ها و ایجاد اتوماسیون شبکه‌ای، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. با این تغییرات کارمندان می‌توانند روی اهداف تجاری بزرگتر و مهم‌تر با تأثیر استراتژیک‌تر تمرکز کنند.
Monclus می‌گوید: «گفت و گو در مورد آینده شبکه‌ها، دیگر درباره بهبود زیرساخت نیست، بلکه در مورد چگونگی کارآمدتر کردن کسب‌وکارتان است.»
در این مقاله به تاثیر هوش مصنوعی بر شبکه‌های کامپیوتری پرداختیم. AI ابزار جدیدی است که به ما امکان می‌دهد تغییراتی را ایجاد کنیم که در گذشته سال‌ها طول می‌کشید. اینکه چگونه از این ابزار استفاده کنیم به ما بستگی دارد.





هوش مصنوعی کدام کسب و کارها را تهدید می‌کند؟

هوش مصنوعی کدام کسب و کارها را تهدید می‌کند؟
گروه اقتصادی:هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر کسب و کارهای اینترنتی دارد و همچنان در حال توسعه و تغییر است. با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی، کسب و کارها می‌توانند رفتار و نیازهای مشتریان را پیش بینی کنند و به طور دقیق تر به آنها خدمات ارائه دهند.
به گزارش گسترش نیوز،سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در خدمات مشتریان به صورت خودکار و بدون نیاز به مداخله انسانی، مانند پشتیبانی مشتری ۲۴ ساعته، پاسخگویی به سوالات مشتریان و موارد دیگر اثرگذار باشند. این تکنولوژی نوین می‌تواند در بهینه سازی فرآیندهای کسب و کاری کمک کند.
این اطلاعات می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشند، عملکرد خود را بهینه سازند و هزینه‌ها را کاهش دهند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود فرآیند تحلیل داده‌ها، پیش بینی تقاضا، بهبود زمانبندی و مدیریت موجودی و همچنین بهبود فرآیند تولید و توزیع به کار گرفته شود.

هوش مصنوعی قادر است در بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین تاثیرات مثبتی را بر جای گذارد. با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی، کسب و کارها می‌توانند داده‌های کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و به طور دقیق تر نیازها و علاقه‌های آنها را شناسایی کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارهای آنلاین به توسعه و رشد این صنعت کمک کرده است، اما در عین حال ممکن است تأثیرات منفی هم داشته باشد. در ادامه به برخی از این تأثیرات منفی اشاره می‌کنیم.
با استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون، برخی از وظایف و فعالیت‌های قبلی انسانی در کسب و کارهای آنلاین می‌تواند جایگزین شود. به عنوان مثال، ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند می‌توانند وظایف مشتری‌گرایی، پشتیبانی مشتری، پردازش داده‌ها و تحلیل‌های پایه‌ای را به صورت خودکار انجام دهند. این موضوع می‌تواند منجر به از بین رفتن برخی مشاغل انسانی و افزایش نرخ بیکاری شود.

با پیشرفت هوش مصنوعی، برخی از فعالیت‌ها که قبلاً نیاز به مهارت‌های انسانی خاصی داشتند، می‌توانند توسط سیستم‌های هوشمند انجام شوند. این مسئله می‌تواند به کاهش نیاز به مهارت‌های انسانی خاص و حتی ارزش کارکنان با مهارت بالا منجر شود.

در کسب و کارهای آنلاین، توانایی استفاده از فناوری و هوش مصنوعی می‌تواند بین شرکت‌ها تفاوت قائل شود. شرکت‌هایی که توانایی مالکیت و استفاده از هوش مصنوعی را ندارند، ممکن است با مشکلات روبرو شوند و در رقابت با سایر شرکت‌ها پس بمانند. این مسئله می‌تواند حفره دیجیتال را افزایش داده و در نتیجه نابرابری در دسترسی به فرصت‌های کسب و کار آنلاین را تشدید کند.در این راستا گفت و گویی با سیده نازنین موسوی، کارشناس اینترنت اشیا انجام شده است که در ادامه می خوانید.

کدام نوع از مشاغل توسط هوش مصنوعی با بیشترین تهدید مواجه هستند؟
برای پاسخ به این پرسش بهتر است که ابتدا نگاهی به گذشته و انقلاب صنعتی داشته باشیم. در آن مقطع زمانی، نقش ماشین آلات در انجام فعالیت های مختلف پررنگ‌تر از همیشه شد و تغییرات محسوسی در این زمینه شکل گرفت. فعالیت‌های فیزیکی که پیش‌تر توسط انسان انجام می‌گرفت، به ماشین‌ها سپرده شد. به این ترتیب، بخشی از اقدامات و فعالیت های افراد به تدریج حذف و به ماشین های جدید واگذار شد. حال با ظهور هوش مصنوعی شاهد وقوع اتفاق مشابهی هستیم و  این فناوری فعالیت‌های انسانیِ روتین را انجام می‌دهد. به عنوان مثال، در بحث تولید محتوا، طراحی های مختلف مانند طراحی عکس و ویدئو و موارد این چنینی، هوش مصنوعی وارد عمل می شود؛ بنابراین این نوع مشاغل بیشترین خطر را پیش روی خود می بینند.هوش مصنوعی یک فرصت طلایی برای درآمدزایی هنگفت در اختیار برخی کسب و کارها قرار می دهد.

کدام کسب و کارها می توانند از این بستر استفاده کرده و بیشترین درآمدزایی را داشته باشند؟
کسب و کارهایی که به تولید محتواهای غیرتخصصی می پردازند، یک فرصت طلایی در اختیار دارند. به عنوان مثال مشاغل مختص به فروش، کدنویسی های ساده و برخی حوزه های دیگر می توانند از این تکنولوژی بهره برده و درآمد مطلوبی را کسب کنند. حقیقت امر این است که هوش مصنوعی از چندین سال قبل وجود داشته است و حال به شکل نمایان‌تری در دسترس همگان قرار دارد. دلیل این موضوع هم آن است که هوش مصنوعی در حال حاضر به صورت تجاری در دسترس اشخاص عادی قرار گرفته و افراد نیز کارهای معمولی با آن انجام می دهند. به عنوان نمونه، از این فناوری برای ویرایش عکس، فیلم و صدا استفاده می شود.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه سلامت نیز تاثیرات مثبت و موثری داشته باشد؟
اخیرا اطلاعاتی در مورد کاربرد این فناوری در جهت بهبود برخی بیماری‌ها نظیر سرطان مخابره شده است. به این شکل که برخی تصویربرداری‌ها را هم در اختیار هوش مصنوعی پیشرفته و هم در دسترس گروه های پزشکی قرار می دهند. در ادامه هوش مصنوعی با درصد خطای بسیار پایین، وجود سرطان را تشخیص داده و به این صورت کمک شایانی به پزشکان شده است؛ بنابراین این امیدواری وجود دارد که هوش مصنوعی در آینده نزدیک تاثیرات مثبتی در این قبیل حوزه‌ها داشته باشد. طبعا به هر میزان که اطلاعات بیشتر و جامع تری در اختیار هوش مصنوعی قرار گیرد، نتایج بهتری نیز به دست خواهد آمد.

اشخاص باید داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری، پردازش و سپس به سیستم‌های هوشمند ارائه دهند تا خروجی مدنظر حاصل شود. نقش انسان در این زمینه غیر قابل انکار است و به عنوان مثال در ایجاد الگوریتم های مربوطه، می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم؛ بنابراین برای موثر واقع شدن تکنولوژی هوش مصنوعی در حوزه‌ای نظیر پزشکی، ضرورت حضور افراد متخصص در حوزه های فناوری و سیستم های کامپیوتری به شدت حس می شود.

چه دانش هایی در رابطه با هوش مصنوعی باید داشته باشیم تا این تکنولوژی ما را از بازار کار حذف نکند؟
در یک نگاه کلی، هر فردی با هر جایگاه و شغلی می تواند از این بستر برای پیشبرد اهداف و کارهای مورد نظر خود استفاده کند. برخی از ابزارهای هوش مصنوعی مثل CHAT GPT، طی مدت اخیر رشد و توسعه بسیار خوبی در حوزه های کدنویسی،طراحی های مختلف، تولید محتوا، سایت و سئو، پژوهشی و تحقیقاتی داشته‌اند. هوش مصنوعی می تواند این کمک را به افراد کند تا در کم‌ترین زمان ممکن، میزان بهره وری در کار به بالاترین حد خود برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد