واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ ***

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود (+عکس)
امروز به معرفی تعداد از بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ صنعت خودروسازی می‌پردازیم؛ هیولاهایی رام‌نشدنی که قدرتی باورنکردنی دارند!

خودروهای ۶ چرخ در نگاه اول بیش از هرچیز محصولاتی تجملاتی و ناکارآمد به نظر می‌رسند که صرفا با هدف خودنمایی یک جفت چرخ بیشتر دارند!

دلیل آن است که بسیاری خودروهای قدرتمند حال حاضر جهان به‌خوبی قادرند با چهار چرخ هم عملکردی فوق‌العاده عالی ارائه کنند. بنابراین به نظر می‌رسد افزودن یک محور اضافی به خودرو فایده چندانی نداشته باشد!

البته به عقیده برخی خودروسازان این حرف اصلا درست نیست؛ چرا که در سال‌های گذشته تعداد زیادی از کمپانی‌های خودروساز سرتاسر دنیا سعی کرده‌اند دلایل مختلفی از جمله توانایی‌های آفرودی برتر و فرمان‌پذیری بهتر در سرعت‌های بالا را برای ساخت خودروهای شش چرخ مطرح کنند و محصولاتشان را با این منطق روانه بازار نمایند!

به گزارش گجت نیوز، در میان اتومبیل‌های ۶ چرخ تولید شده در تاریخ، برخی، شناخته‌شده‌تر و بهتر از سایرین بوده و توجهات بیشتری را به خود جلب کرده‌اند. با این وجود این خودروها در دسته‌های مختلفی از اتومبیل‌های فرمول یک گرفته تا خودروهای امدادی مناسب برای جاده‌های آفرودی و سنگلاخی را شامل شده و به لیستی بلندبالا تبدیل می‌شوند.

البته در مقایسه با خودروهای چهار چرخ، تنوع خودروهای شش چرخ بسیار پایین‌تر است. با این وجود تمامی آن‌ها تاریخچه‌ای شنیدنی پشت خود دارند و اکثر آن‌ها نیز امروزه محصولاتی فوق‌العاده کمیاب به شمار می‌روند.

بهترین خودروهای ۶ چرخ در تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی

لیست زیر دربرگیرنده تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین اتومبیل‌های شش چرخ در صنعت خودروسازی است. در میان این محصولات می‌توان تنوع گسترده‌ای از این خودروها، از سوپرخودروهای ایتالیایی تا محصولات هیبریدی را مشاهده کرد.

Panther Six

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

خودروی پنتر 6 اتومبیلی شش چرخ و منحصربفرد است که در سال 1977 توسط یک کمپانی کوچک اما جاه‌طلب انگلیسی تولید شد. این اتومبیل در آن زمان با وعده دستیابی به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت روانه بازار شد که در آن زمان شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید.

در این خودرو همچنین از یک موتور 8.2 لیتری V8 توربو دوقلو کادیلاک استفاده شده بود که توانی بیش از 600 اسب بخار را برای آن به ارمغان می‌آورد.

پنتر ۶ همچنین قرار بود در تنها ۱۵ دستگاه تولید شود و قیمتی فوق‌العاده بالا داشته باشد؛ به‌طوری که حتی گران‌ترین فراری‌های آن زمان نیز در برابر این خودرو ارزان به شمار روند!

البته رویای ساخت این خودروی شش چرخ متحرک هرگز به واقعیت تبدیل نشد؛ چرا که در ابتدا کمپانی سرشناس پیرلی از تولید تایرهای مخصوص این خودرو سر باز زد و در ادامه نیز مشکلات مالی، سازندگان این خودرو را از ادامه پروژه منصرف کرد. در نهایت این خودرو در تنها دو نسخه تولید شد که یکی از آن‌ها نیز پس از ورشکستگی کمپانی سازنده، به اتمام رسید!

از میان این دو دستگاه Panther Six تولید شده، یکی در موزه‌ای در خاورمیانه نگهداری می‌شود؛ هرچند که به‌طور دقیق مشخص نیست این موزه در کدام کشور قرار دارد! همچنین نسخه دوم این دستگاه نیز در یک مزایده در سال 2011 با قیمت بسیار پایین 57 هزار دلار به فروش رسید و از آن زمان، از دیده‌ها ناپدید شده است.

Hispano-Suiza H6A Victoria Town Car

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

یکی از نخستین و بهترین خودروهای 6 چرخ تولیدشده در صنعت خودروسازی، Hispano-Suiza H6A Victoria Town Car است که محصولی فوق‌العاده و منحصربفرد به شمار رفته و اکنون در موزه Forney در دنور در آمریکا نگهداری می‌شود.

یکی از مدل‌های این خودرو در سال 1923 به یک کارگردان شناخته‌شده سینما فروخته شد و در فیلم‌های متعددی مثل My Lips Betray، محصول سال 1933، مورد استفاده قرار گرفت.‌ این خودرو در آن زمان با قیمت 35 هزار دلار فروخته شد که با محاسبه تورم، امروز چیزی معادل 630 هزار دلار است.

مدل H6A تنها مدل شش چرخ تولید شده از خودروهای Hispano-Suiza است که در تیراژ حدود 2350 دستگاه بین سال‌های 1919 تا 1934 تولید شد. موتور به کار رفته در این هیولای شش چرخ 6.5 لیتری و شش سیلندر بود و توانی معادل با 135 اسب بخار تولید می‌کرد.

به این ترتیب H6 یکی از قدرتمندترین اتومبیل‌های زمان خود بود و به‌خاطر طراحی شش چرخش به‌شدت هم مورد توجه واقع شد.

Dodge T-Rex

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

دوج تی رکس بدون شک یکی از عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین خودروهایی‌ست که کرایسلر تا به امروز ساخته. T-Rex که برای نخستین بار در نمایشگاه SEMA در سال 1997 رونمایی شد، بر پایه پیکاپ Ram 3500 طراحی شده و یک محور بیش‌تر از آن دارد! موتور به کار رفته در این خودرو نمونه 8 لیتری و V10 دوج وایپر است که قدرت شگفت‌اگیز 497 اسب بخار را ارائه می‌کند.

به‌ادعای سازندگان این خودرو طراحی شش چرخه باعث افزایش کشش چرخ‌ها و افزایش عرض خودرو شده که آن را به محصولی فرمان‌پذیرتر از Ram 3500 تبدیل می‌کند.

البته همانند بسیاری محصولات دیگر این لیست، تی رکس نیز به‌طور دائمی از هر شش چرخش استفاده نمی‌کند. بنابراین در رانندگی معمولی، قدرت موتور تنها به دو محور عقب خودرو فرستاده می‌شود و راننده می‌تواند بر حسب نیاز محور جلو را نیز وارد سیستم انتقال قدرت کند.

دوج تی رکس البته هرگز رنگ عرضه گسترده به بازار را ندید. با این وجود علاقمندان به خودروهای Dodge شش چرخ اکنون گزینه‌ای دیگر به نام Hennessey Ram TRX 6×6 را دارند که البته بسیار گران‌قیمت است؛ اما با توان 1000 اسب بخاری یک هیولای رام‌نشدنی به شمار می‌رود.

البته این خودرو در تنها 12 دستگاه روانه بازار شده؛ بنابراین شانس تهیه کردن آن برای بسیاری افراد ثروتمند هم فوق‌العاده پایین ارزیابی می‌شود!

Briggs & Stratton Hybrid

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

با این که اکثر خودروهای شش چرخ حاضر در این لیست به‌دنبال ارائه عملکرد آفرودی قدرتمندتر، توان بالاتر یا فرمان‌پذیری مناسب‌تر بودند، خودروی هیبریدی بریگز و استراتون رویکردی متفاوت را دنبال کرده و هدفی دیگر داشت!

این خودرو بر خلاف دیگر اتومبیل‌های شش چرخ توسط یک خودروساز ساخته نشده بود؛ چرا که بریگز و استراتون در آن زمان یک شرکت تولیدکننده موتورهای صنعتی کوچک به شمار می‌رفت که وظیفه تامین موتور لوازم خانگی اعم از چمن‌زن را بر عهده داشت.

خودروی هیبریدی این کمپانی در دوران بحران نفتی دهه ۷۰ آمریکا ساخته شد و قصد داشت موتورهای هیبرید را به‌عنوان گزینه‌هایی قابل اعتماد برای حمل و نقل درون شهری معرفی کند.

به همین جهت شاهد استفاده از یک موتور دو سیلندر ۶۴۹ سی سی با توان تنها ۱۸ اسب بخار در این اتومبیل بودیم که در کنار یک موتور الکتریکی مبتنی بر باتری سرب-اسید قرار داشت.

علیرغم توان خروجی محدود، ابعاد جمع و جور و وزن کم این خودرو باعث می‌شد که سرعت آن چه با موتور بنزینی و چه برقی به محدوده استاندارد برای سفرهای شهری برسد.

حداکثر سرعت رسمی اعلام شده برای این اتومبیل هیبریدی برابر با 110 کیلومتر بر ساعت بود. با این وجود آزمایش‌های میدانی این خودرو حاکی از دستیابی آن به حداکثر سرعت 96 کیلومتر بر ساعت بودند.

همچنین چرخ‌های اضافی به کار رفته در این خودرو با این که برای تحمل وزن باتری ضروری به نظر می‌رسیدند، اما بیشتر باعث جلب توجه بیشتر به آن شده و آن را به ویترینی برای نمایش توانایی Briggs & Stratton در تولید خودروهای کم‌مصرف شهری تبدیل کردند.

البته با وجود خلاقیت فراوانی که در این خودرو نهفته بود، یک اتومبیل جمع و جور هیبریدی اصلا با سلیقه رانندگان آمریکایی در آن زمان سازگار نبود. در نتیجه خودروی Briggs & Stratton Hybrid به توفیق چندانی نرسید و تولیدش متوقف شد!

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

در سال‌های اخیر بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده شاسی بلندها و پیکاپ‌ها اقدام به ساخت مدل‌های شش چرخ از محصولات برگزیده خود کرده‌اند.

با این وجود، محصولی که آغازگر این روند به شمار می‌رود، مرسدس بنز جی 63 آ ام گ شش چرخ متحرک بود! نخستین جی واگن شش چرخه دنیا در ابتدا برای ارتش استرالیا طراحی شد؛ اما در ادامه در تیراژ محدود برای استفاده‌های غیرنظامی هم به بازار عرضه شد.

این خودرو چه در مشخصات موتور و چه قابلیت‌های رفاهی و امکانات لوکس کاملا قابل رقابت با مدل استاندارد G63 افسانه‌ای بود. بنابراین همان موتور 536 اسب بخاری V8 توربو دوقلو در این خودرو به کار رفته و تریم داخلی آن هم از چوب و چرم ساخته شده بود.

البته قیمت این هیولای شش چرخ آلمانی سر به فلک می‌کشد؛ به‌طوری که برای خرید این اتومبیل باید حدود نیم میلیون دلار هزینه کرد. به این ترتیب، Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 یکی از گران‌ترین مرسدس بنزهای دنیا به شمار می‌رود. با این وجود تقاضا برای این پیکاپ خاص بسیار بالا بود و مرسدس نتوانست پاسخگوی تمامی نیاز بازار باشد.

بر خلاف بسیاری اتومبیل‌های شش چرخ حاضر در این لیست، G63 6×6 یک اتومبیل آفرودی توانمند است که در مسیرهای آفرودی و شل‌زارها عملکردی بی‌رقیب ارائه می‌کند.

شاسی این خودرو 18 اینچ از زمین فاصله داشته و از رینگ‌هایی 37 اینچی در ساخت آن استفاده شده است. مشخصات فنی این خودرو آن را به یکی از بهترین خودروهای 6 چرخ تاریخ صنعت خودروسازی تبدیل می‌کند که هم ظاهری به‌یادماندنی داشته و هم عملکردی مثال‌زدنی ارائه می‌کند.

Hennessey VelociRaptor 6×6

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

خودروی ولاسیراپتور 6 در 6 هنسی نزدیک‌ترین تجربه به مدل شش چرخ پیکاپ محبوب F-150 فورد به شمار می‌رود که در تعداد بسیار محدودی تولید و روانه بازار شده است.

این خودرو نخستین بار در نمایشگاه SEMA در سال 2017 رونمایی شد و اکنون در نسل سوم حیات خود به سر می‌برد. مدل اوریجینال این خودرو توانای 605 اسب بخاری داشت؛ در حالی که در نسل‌های جدیدتر شاهد کاهش توان خروجی و افزایش میزان گشتاور هستیم.

البته این هیولای شش چرخ بی شاخ و دوم بسیار گران‌قیمت است؛ به‌طوری که در نسل اول قیمتی 350 هزار دلاری داشت و مدل‌های جدیدش با قیمت 400 هزار دلار به بازار عرضه شده‌اند.

با این وجود، Hennessey VelociRaptor 6×6 بدون شک یکی از بهترین خودروهای 6 چرخ تاریخ است که با ارائه قابلیت‌های منحصربفردی مثل امکان قفل شدن مجزای دو محور عقب و سیستم تعلیق بهبودیافته عملکرد آفرودی بهتری نسبت به مدل استاندارد رپتور ارائه می‌کند.

این خودروی غول‌پیکر از چرخ‌های ۳۷ اینچی بهره برده و ابعادی نزدیک به یک تانک دارد! فورد همچنین برای اطمینان بخشیدن به مشتریانش در مورد دوام این خودرو، آن را با گارانتی سه ساله به مشتریان عرضه می‌کند.

با این حال، استحکام و مقاومت این خودرو به‌حدی بالاست که بعید به نظر می‌رسد کسی از این گارانتی استفاده کند.

Covini C6W

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

خودروی کووینی سی 6 دبلیو هم یکی از آن 6 چرخ‌های جذاب دنیاست که با الهام گرفتن از طراحی‌های عجیب خودروهای فرمول یک سعی داشته با افزودن یک جفت چرخ اضافی به قابلیت‌های فنی برتر دست پیدا کند.

برخی از این قابلیت‌ها که Covini دنبال آن‌ها بوده عبارتند از چسبندگی بیشتر به جاده، آیروداینامیک بهتر در قسمت جلو و کاهش احتمال لیز خوردن خودرو در جاده‌های لغزنده.

این خودرو همچنین حدود سه دهه تحت تحقیق و بررسی قرار داشته و سرانجام اواخر دهه 2000 میلادی در تیراژی بسیار محدود روانه بازار شد.

اصلا مشخص نیست که چند دستگاه از این خودرو تولید شده است. با این حال گزارش‌های پیشین حاکی از این هستند که سازندگان آن در ابتدا تصمیم داشته‌اند آن را در تنها شش دستگاه تولید کنند.

بر اساس مشخصات درج‌شده در وبسایت رسمی کووینی، این خودرو قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت بوده و صفر تا صد آن تنها 3.9 کیلومتر است. این شتابگیری و سرعت فوق‌العاده به‌لطف استفاده از موتور 4.2 لیتری V8 این خودروست که توانی 440 اسب بخاری را برای آن به ارمغان می‌آورد.

به‌دلیل تیراژ بسیار محدود این خودرو، تعداد کمی از کارشناسان توانسته‌اند پشت فرمان آن نشسته و توانایی‌های آن را بسنجند. با این وجود، یکی از این افراد انگشت‌شمار، فرمان‌پذیری این خودرو را بسیار نرم توصیف کرده و تجربه رانندگی با آن را متفاوت با هر خودرویی که تا آن زمان به بازار عرضه شده بود دانست.

البته وبسایت Covini همچنان مدعی است که این خودرو قابل سفارش دادن بوده و علاقمندان می‌توانند به خرید آن بپردازند؛ هرچند که قیمت آن به هیچ وجه مشخص نیست.

Tyrrell P34

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

پروژه پی 34 تایرل زاییده ذهن مهندس خلاق تیم فرمول یک Tyrell بود که دنبال روشی برای پیشرفت تکنولوژیک در خودروهای این تیم می‌گشت و سعی داشت خودرویی برتر تولید کند تا در مسابقات عملکرد بهتری ارائه کند.

او پیش‌بینی می‌کرد که با افزودن دو چرخ در جلو، چسبندگی خودرو به جاده افزایش یافته و در نتیجه می‌توان انتظار عملکرد فنی بهتری را از آن داشت.

این ایده عجیب و غریب او مورد حمایت مسئولین وقت Tyrell قرار گرفت و در نتیجه پروژه تولید خودروی شش چرخ فرمول 1 تایرل پشت درهای بسته آغاز شد.

ماحصل کار محصولی جذاب بود که نخستین بار در مسابقات گراند پریکس اسپانیا در سال 1976 شرکت کرد و عملکرد قابل قبولی هم ارائه داد؛ هرچند که در پایان مسابقه، بروز مشکلی در سیستم ترمز برای تیم تایرل حاشیه‌ساز شد.

تجربه‌های بعدی مسابقه با این خودرو موفقیت‌آمیز بودند. این خودرو در همان سال در مسابقات F1 سوئد توانست به رتبه نخست دست پیدا کند و نام خود را بر سر زبان ها بیندازد.

با این وجود، مهم‌ترین مزیت طراحی این خودرو یعنی شش چرخه بودن آن در نهایت به پاشنه آشیل آن تبدیل شد و مشکلات فراوانی برای آن ایجاد کرد.

به‌طور خاص، چرخ‌های جلوی این اتومبیل که توسط کمپانی Goodyear طراحی و ساخته شده بودند از نظر فاکتورهای رانندگی حرفه‌ای ضعیف‌تر از چرخ عقب بودند و در نتیجه مشکلات متعددی از جمله رانندگی نامتعادل و نامتوازن رفته رفته Tyrrell P34 را به محصولی غیراستاندارد تبدیل کرد.

چند سال بعد، مسابقه‌گردانان F1 استفاده از خودروهای شش چرخ در این رقابت‌ها را به‌طور کامل ممنوع کردند تا پرونده تایرل پی 34 به‌طور کامل بسته شود و این خودرو به تنها اتومبیل 6 چرخ تاریخ تبدیل شود که برنده رقابت های فرمول 1 می‌شود.

Kahn Design Flying Huntsman

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

برند خوشنام کان دیزاین که به ساخت خودروهای سفارشی مشهور است، مدتی است که خودروهای شش چرخ جذابی را تولید کرده و روانه بازار می‌کند.

یکی از بهترین و جذاب ترین خودروهای 6 چرخ این کمپانی، Flying Huntsman 6×6 است که بر پایه لندرور دیفندر طراحی و ساخته شده؛ اما طول آن بزرگتر بوده و اکنون قابلیت حمل 9 سرنشین را دارد. مشابه تمامی خودروهای سفارشی بازار، Flying Huntsman نیز مطابق سلیقه خریداران قابل شخصی‌سازی است.

با این وجود در تمامی مدل‌های آن باید انتظار امکانات رفاهی و طراحی لوکس‌تری را در مقایسه با Land Rover Defender داشت.

کان دیزاین برای این خودرو از یک موتور V8 ساخت جنرال موتورز استفاده کرده که قدرتی بیش از 400 اسب بخار تولید کرده و قادر به ارائه عملکردی توانمند در Flying Huntsman است. البته خریداران می‌توانند موتوری قدرتمند را برای این خودرو درخواست کنند.

در این میان البته قابلیت‌های آفرودی برگزیده Land Rover Defender به‌طور تمام و کمال در این خودرو هم حاضر هستند تا با محصولی قدرتمند برای جاده‌های آفرودی طرف باشیم. علاوه بر این، سقف پانورامایی این خودرو باعث شده که کابین آن پرنورتر از لندروور دیفندر باشد و طراحی آن اندکی جذاب‌تر به نظر برسد.

قیمت این خودرو به‌طور دقیق مشخص نیست. با این وجود اخیرا مدلی کارکرده از آن با پیمایش تنها ۱۶۰ کیومتر با قیمت ۶۱۰ هزار دلار به فروش رسیده است. بنابراین اگر قصد خرید این اتومبیل را دارید، باید خود را برای پرداخت هزینه‌ای نسبتا سنگین آماده کنید.

Land Rover Range Rover 6×6 Carmichael

بهترین خودروهای ۶ چرخ تاریخ که هیچ چیز نمی‌تواند مانعشان شود

سال‌ها پیش از این که مرسدس بنز مدل 6 چرخ خودروی G63 AMG را روانه بازار کند، برند انگلیسی کارمایکل حدود 400 دستگاه رنج روور شش چرخ را تولید کرده و به‌طور تجاری روانه بازار نمود.

این خودروها البته بیشتر نقش اتومبیل‌های امدادی را بازی می‌کردند؛ به‌طوری که تعدادی از آن‌ها در نقش آمبولانس و برخی دیگر هم به‌عنوان خودروهای آتش‌نشانی به کار گرفته شدند. در این میان البته تعدادی هم توسط شهروندان خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفتند.

همچنین در حال حاضر تعداد بسیار کمی از این خودروها هنوز در شرایط مساعدی قرار دارند؛ چرا که بسیاری از آن‌ها فرسوده یا اوراق شده‌اند.

همین کمیاب بودن باعث توجه فراوان کلکسیونرها به نمونه‌های باقیمانده از این خودرو، خصوصا مدل‌های غیر اورژانس آن شده است. البته با توجه به عمر طولانی این اتومبیل‌ها، مساله زنگ زدن یا خراب شدن آن‌ها کاملا اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

بنابراین اکثر نمونه‌های حاضر از این خودرو دستخوش تعمیرات گسترده‌ای شده‌اند. در این میان همچنین بد نیست بدانید که کمپانی تولیدکننده این خودرو هنوز هم به تولید خودروهای مخصوص آتش‌نشانی مشغول است؛ هرچند که کار آن با ساخت مدل‌های شش چرخ رنج روور به اتمام رسیده است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد