واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

یک اندیشکده بریتانیایی: عصر بی‌ثباتی فزاینده در جهان آغاز شده است

گزارشی در مورد «دهه خوفناکِ» قرن۲۱ 

عصر بی‌ثباتی فزاینده در جهان آغاز شد

عصر بی‌ثباتی فزاینده در جهان آغاز شد
گروه بین الملل: اندیشکده بریتانیاییِ موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در نتیجه‌گیری تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرد که جهان وارد عصر بی‌ثباتی فزاینده‌ای شده است.
این اندیشکده مستقر در لندن در گزارشی با بررسی روند تحولات نظامی در ۶۵ سال گذشته در سراسر جهان تصریح کرد که «وضعیت نظامی-امنیتی کنونی خبر از در پیش بودن دهه خوفناکی می‌دهد، که مشخصه آن اقدام‌های گستاخانه برخی از قدرت‌های نظامی برای پیگیری ادعاهایشان از یک سو و تقویت روابط دفاعی دوجانبه و چندجانبه دموکراسی‌های همسو از سوی دیگر است.» 
بر پایه این گزارش، کشورهای سراسر جهان در پاسخ به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، حمله حماس به اسرائیل و قاطعیت فزاینده چین در دریای چین جنوبی، هزینه‌های نظامی خود را افزایش می‌دهند. همچنین، افزایش تنش‌ها در قطب شمال، تلاش کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای پرقدرت‌تر و ظهور رژیم‌های نظامی در منطقه ساحل آفریقا به منزله «وخیم‌تر شدن امنیت» در جهان نسبت به ۶۵ سال گذشته است.
برآورد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک حاکیست که هزینه‌های نظامیِ کشورهای جهان در سال گذشته میلای با ۹ درصد افزایش به ۲.۲ تریلیون دلار رسید.
در این گزارش آمده است: «این افزایش حتی در ناتو که از اوکراین به عنوان سنگری در برابر تهاجمات بیشتر روسیه به اروپا حمایت می‌کند، تندتر بود. به طوری که اعضای غیرآمریکایی ائتلاف کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی از زمان حمله روسیه به شبه جزیره کریمه اوکراین در سال ۲۰۱۴، هزینه های نظامی را ۳۲ درصد افزایش داده‌اند. ۱۰ عضو اروپایی ناتو نیز به توافقی جمعی مبنی بر صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود در امور دفاعی رسیدند، در حالی که در سال ۲۰۱۴ تنها دو کشور از این جمع، چنین سطحی از هزینه‌های دفاعی را داشت.»
هزینه‌های دفاعی اروپا در روزهای اخیر و پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در یک گردهمایی تبلیغاتی گفت که زمانی که رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود، به یک کشور ناشناس عضو ناتو گفت که روسیه را تشویق می‌کند تا به اعضای ائتلافی که تعهدات مالی خود را انجام نمی‌دهند، حمله کند، دوباره مورد توجه قرار گرفت.
اظهارات  ترامپ باعث نگرانی عمیق اعضای ائتلاف مانند لهستان شد، کشوری که نگرانی‌های زیادی نسبت به گسترده شدن دامنه جنگ در کشور همسایه‌اش، اوکراین دارد.
یکی از یافته‌های کلیدی این گزارش این است که روسیه حدود ۳ هزار تانک پیشرفته جنگی را در جریان نبرد در اوکراین از دست داده است، تقریبا به اندازه‌ای که مسکو در فهرست موجودی فعال خود قبل از شروع تهاجم گسترده در فوریه ۲۰۲۲ ارائه کرده بود. 
در حالی که روسیه نیروهای خود را با بیرون کشیدن ۲ هزار تانک قدیمی از انبار حمایت می‌کند، دولت اوکراین برای تهیه مهمات و تسلیحات مورد نیاز برای مقاومت در برابر روسیه به غرب متکی است.
این اندیشکده بریتانیایی با اشاره به استفاده اوکراین از «وسایل نقلیه دریایی» بدون سرنشین نوشت: «اما کی‌یف همچنین به نشان دادن نبوغ خود به روش‌های دیگر ادامه داده و از سیستم‌های توسعه‌یافته غربی و بومی برای عقب راندن ناوگان دریای سیاه روسیه استفاده کرد.»
در این گزارش آمده است که درس‌های آموخته شده از جنگ در اوکراین شروع به تأثیرگذاری بر برنامه‌ریزی نظامی در سایر کشورها کرده است. به ویژه، بسیاری از کشورها دریافته‌اند که در صورت گرفتار شدن در جنگ طولانی‌مدت، باید تولید سخت‌افزار نظامی را افزایش دهند و ذخایر تسلیحات خود را نیز بالا ببرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد