واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

بیمه‌گر ژاپنی هوش مصنوعی را جایگزین 34 کارمند خود کرد

قربانیان تازه هوش مصنوعی
بیمه‌گر ژاپنی هوش مصنوعی را جایگزین 34 کارمند خود کرد
به نظر شما ماشین‌آلات هوشمند چه زمانی جایگزین انسان‌ها خواهند شد؟ آینده خیلی دور یا خیلی نزدیک؟ به نظر می‌رسد، سامانه‌های هوشمند در زمان حال به این سوال پاسخ داده‌اند. در جدیدترین مورد یک شرکت بیمه‌گر ژاپنی بیش از 30 نفر از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد و به جای آن‌ها از یک سامانه هوشمند به منظور محاسبه حق بیمه‌ای که باید به بیمه‌گذاران پرداخت شود، استفاده کرد.

شرکت بیمه‌گر Fukoku Mutual Life بر این باور است که با جایگزین کردن ماشین‌های هوشمند قادر است بهره‌وری خود را به میزان 30 درصد افزایش دهد. به طوری که در کمتر از دو سال هزینه‌ای که در این راه سرمایه‌گذاری کرده است را به دست آورد. این شرکت گفته است: «سیستم فوق به ارزش 200 میلیون ین تا اواخر ماه جاری میلادی نصب خواهد شد، برآورد ما این است که به واسطه این سامانه هر ساله بتوانیم در حدود 140 میلیون ین صرفه‌جویی داشته باشیم.»

در حالی که بعید به نظر می‌رسد رویکرد این شرکت از سوی کارکنان مورد استقبال قرار گیرد، با این وجود با پایان یافتن ماه مارس (اواسط فروردین) تعداد 34 نفر از کارکنان این شرکت شغل خود را از دست خواهند داد. این سامانه بر مبنای سامانه شناختی واتسون آی‌بی‌ام کار می‌کند. سامانه‌ای که شبیه به یک انسان فکر می‌کند و قادر است تمامی اطلاعاتی که در اختیارش قرار می‌گیرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. متون، فایل‌های صوتی و فایل‌های ویدیویی از جمله داده‌هایی هستند که این سامانه قادر است آن‌ها را پردازش کند.


مطلب پیشنهادی

سایت ماینیچی شیمبوان، در این ارتباط گفته است: «فناوری فوق قادر است ده‌ها هزار گواهی پزشکی در ارتباط با مدت زمان اقامت بیمار در بیمارستان، تاریخچه پزشکی و هرگونه عمل جراحی که یک بیمار انجام داده است را محاسبه کرده و نتیجه را در اختیار این شرکت بیمه‌گر قرار دهد.» در حالی که به کارگیری یک سامانه هوشمند از سوی شرکت Fukoku به شکل قابل توجهی در زمان این شرکت صرفه‌جویی می‌کند،  با این حال گزارش آماده شده تنها زمانی قابل استناد خواهد بود که یک عامل انسانی صحت درستی آن‌را مورد تایید قرار دهد. لازم به توضیح است که این شرکت هر ساله 132 هزار گواهی‌ و بازپرداخت‌ سالانه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

افزایش سن افراد جامعه و قابلیت‌هایی که فناوری‌ روباتیک در اختیار شرکت‌های ژاپنی قرار می‌دهد، یک فرصت ناب را به وجود آورده است تا هوش مصنوعی در این کشور مورد آزمایش قرار گیرد. گزارشی که در سال 2015 میلادی از سوی موسسه تحقیقاتی نومورا منتشر شد، نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از مشاغل ژاپن تا سال 2035 به طور کامل در اختیار روبات‌ها قرار خواهد گرفت.


مطلب پیشنهادی

رهایی از یکی از خسته کننده‎ترین کارهای روزمره

لازم به توضیح است، پیش از این نیز، موسسه دیگری به نام Dai-Ichi-Life از یک سامانه هوشمند مبتنی بر واتسون استفاده کرده بود. با این وجود در آن موسسه هیچ‌یک از کارمندان شغل خود را از دست نداده بودند. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی نقش مهمی در سیاست‌های آتی کشور ژاپن بازی خواهد کرد. ماه آینده میلادی قرار است وزارتخانه صنعت، تجارت و اقتصاد ژاپن به صورت آزمایشی از هوش مصنوعی به منظور کمک به کارمندان دولت استفاده کند. در این طرح آزمایشی هوش مصنوعی به کارکنان دولت کمک می‌کند تا پیش‌نویس‌هایی که قرار است در جلسات هییت دولت مطرح شوند را آماده کنند. آژانس خبری جی‌جی گزارش کرده است: «اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، سازمان‌های دولتی دیگر نیز به سمت استفاده از هوش مصنوعی متمایل خواهند شد.» اما عده‌ای از اندیشمندان ژاپنی دیدگاه متفاوتی در این ارتباط دارند. نوریکا آرای، استاد موسسه ملی انفورماتیک ژاپن در این ارتباط به آژانس خبری کیودو گفته است: «هوش مصنوعی برای پاسخ‌گویی به هر سوالی مناسب نیست. به دلیل این‌که هنوز این توانایی را ندارد تا درک گسترده‌ای از مفاهیم مختلف داشته باشد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد