واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

چهار علت برای رد شدن ایدۀ شما. چگونه «نه» را به «آری» تبدیل کنیم؟ ***

اگر تاکنون به عنوان یک کارآفرین پاسخ منفی دریافت نکرده‌اید به خاطر آنست که چیزی درخواست نکرده‌اید. مؤسسین جواب‌های منفی بسیاری دریافت می‌کنند. حال این به خود ما بستگی دارد که آن جواب رد را شخصی تلقی کنیم و اجازه دهیم تا آرزوهای ما را نابود کند و یا از آن به عنوان ابزاری برای به جلو راندن خود استفاده کنیم. بله، قطعاً این امکان وجود دارد که شخصی که به وی پیشنهاد کاری داده‌اید واکنش اشتباهی به ایدۀ شما نشان دهد، ولی در 95% مواقع، این پاسخ «نه» شخصی نیست و تنها به کسب‌وکار مربوط است. کاری که نباید انجام دهید درونی کردن این پاسخ منفی و انحراف از مسیر است. در ادامه این مطلب در اسکیل ما به برخی از دلایل شنیدن پاسخ منفی و نیز استراتژی‌هایی می‌پردازیم که می‌توانید برای غلبه بر آنها استفاده کنید.


1.   این قبیل اشخاص بسیار پرمشغله هستند

تعداد متوسط ایمیل‌هایی که روزانه توسط یک شخص معمولی ارسال و دریافت می‌شوند حدوداً 121 عدد است که تا سال 2018 احتمالاً تا 140 عدد افزایش می‌یابد. این درحالی است که برخی از مدیران ارشد اجرایی دو برابر این میزان ایمیل دریافت می‌کنند. ما تعداد جلسات بسیار زیادی برگزار می‌کنیم که مقدار آن تنها در ایالات متحده برابر با 11 میلیون است. لذا احتمال بسیار زیادی وجود دارد که شخص مورد نظرتان یادداشت شما را ندیده باشد و یا پرمشغله‌تر از آن بوده باشد که به شما پاسخ بدهد و یا زمان لازم برای تماس با شما را نداشته باشد. حال این هنر شماست که چگونه از میان انبوه‌ مشغله‌های وی راهی پیدا کرده و به نتیجه برسید. آیا ایمیلتان موجز و مختصر بود؟ آیا عنوان آن به قدر کافی قانع‌کننده بود؟ برای حصول نتیجه، من دوبار پیگیری یک هفته در میان را پیشنهاد می‌کنم. البته راه‌های دیگری نیز وجود دارند؛ مثل استفاده از دستیار یا همکار. به‌هرحال پشتکار زیادی باید به خرج دهید.


2.      شخص یا شرکت مناسبی را انتخاب نکرده‌اید

گاهی نیز به این دلیل پاسخ رد می‌شنوید که به شخص یا شرکت اشتباهی پیشنهاد همکاری داده‌اید. با انجام تحقیقات لازم از تلف کردن وقت خود و آنها اجتناب کنید. صِرف علاقه به کار کردن با شرکت x به معنای مناسب بودن آنها برای شما نیست. از طرف دیگر، جمع کردن یک لیست پروپوزال عمومی و مراجعه به تک‌تک شرکت‌ها به امید اینکه شاید یکی از آنها جواب مثبت بدهند نیز کارساز نیست. باید ببینید که آنها در گذشته با چه کسانی شراکت کرده و در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا دریابید که آیا ایدۀ شما با جهت و استراتژی برند آیندۀ آنها همخوانی دارد یا خیر. این پاسخ «نه» در جای دیگر می‌تواند به «بله» بهتری تبدیل شود.


3.      باید بیشتر روی ارائه خود کار کنید

50% از پروسۀ گرفتن جواب مثبت به محصول و 50% بقیه نیز به قدرت ارائۀ شما بستگی دارد. آیا ایدۀ خود را به طور واضح و مختصر بیان کرده‌اید؟ آیا تمامی پرسش‌های آنها را از روی دانش و آگاهی پاسخ گفته‌اید؟ آیا طرح تجاری شما به قدر کافی قانع‌کننده بوده است؟ آیا توانسته‌اید فرضیات خود را مورد پشتیبانی قرار دهید؟ اگر ارائۀ شما در مسیر دلخواهتان حرکت نکرده، نگاهی صادقانه به آیتم‌های پیشنهادی‌تان انداخته و سعی کنید دوستان و مشاوران قابل اعتمادی داشته باشید که بازخوردهای لازم را به شما بدهند. مهارت‌های ارائۀ خود را با تمرین چندین بارۀ پروپوزال خود (چه تنها و چه با همکاران) ارتقا دهید تا جایی که احساس کنید می‌توانید هرچیزی را که به سوی شما نشانه گرفته می‌شود کنترل کنید. عملکرد خود را صادقانه ارزیابی کنید و به قدری آماده باشید که بتوانید از عهدۀ ارائه بعدی برآیید.


4.      ایدۀ شما عملی نیست

اگر بارها و بارها با شما مخالفت شده و نتوانسته‌اید کشش لازم را به سمت پیشنهاد خود ایجاد کنید، شاید زمان آن رسیده که مجدداً روی ایدۀ خود کار کنید. در هر جلسۀ ارائه به دنبال بازخورد باشید و انتقادات را صادقانه ارزیابی کنید. مردم چه چیزهایی را در مورد محصول شما می‌پسندند و چه چیزهایی را نمی‌پسندند؟ آیا الگویی در حال ظهور است؟ چه کارهایی می‌توانید برای بازبینی و به‌روزرسانی پروپوزال خود انجام دهید؟  نیازی نیست آن را شکست بنامید چرا که در جایی همچون سیلیکون‌ولی، کارآفرینان مدام با این پدیده روبرو می‌شوند و نامش را  نیز چرخش گذارده‌اند.


گاهی نیز به دلایلی خارج از کنترل با جواب منفی مواجه می‌شویم. مثلاً می‌بینیم که ایده خوب است و تمامی کارها نیز درست انجام شده‌اند ولی باز هم نتیجۀ خوبی عایدمان نمی‌شود. این موضوع خصوصاً در مورد جمع‌آوری سرمایه مصداق دارد. به هر حال در این مورد تنها نیستیم. به طور مثال فقط 7 درصد از سرمایه‌گذاران بزرگ را زنان تشکیل می‌دهند و مؤسسین زن تنها 4 درصد از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را به خود اختصاص داده‌اند. حمایتی که زنان رنگین‌پوست دریافت می‌کنند از این نیز مقدار نیز کمتر است. با این حال، داستان‌های بیشماری می‌توان از بنیان‌گذارانی مثال زد که سالها زحمت کشیدند تا به نتیجه رسیدند. از پاسخ‌های منفی دلسرد نشوید. اگر به ایدۀ خود ایمان دارید از آن پشتیبانی کنید. به قول یکی از بنیان‌گذاران توئیتر، بیز استون: «زمان‌بندی، پشتکار و ده سال تلاش بالاخره شما را همانند میلیونر یک‌شبه نشان خواهد داد».


نکته یا نظر خاصی برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید؟ آن را در قسمت کامنت‌ها برایمان ارسال کنید.  



منبع: www.forbes.com



کلمات کلیدی :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد