واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

چند نکته در طراحی وبسایت استارتاپ‌ها

۱۰ اشتباه مهلک در طراحی وبسایت استارتاپ‌ها (از روزآفرین)

نسخه PDFنسخه PDF
ده اشتباه مهلک در طراحی وبسایت استارتاپ‌ها

با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین (اگر نگوئیم مهم‌ترین!) ابزارهای فعالیت بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها وب‌سایت کسب و کارشان است، موفقیت یا شکست آن‌ها با عملکرد وب‌سایتشان گره‌خورده است. سازندگان وب‌سایت‌ها در طراحی و توسعه‌ی آثار خود مرتکب گاف‌های زیادی می‌شوند؛ اما بیایید توجه‌مان را روی ۱۰ تا از مهلک‌ترین‌ اشتباه‌ها متمرکز کنیم! از این اشتباهات مهلک در طراحی وب‌سایت خود بپرهیزید؛ در این صورت وب‌سایت شما این شانس را دارد که از وب‌سایت رقبایتان به مراتب بهتر عمل کند:

۱. غیرفعال کردن دکمه‌ی بازگشت.
 طراحان بدجنس سال‌ها پیش یادگرفتند چگونه دکمه‌ی "بازگشت" (back) مرورگرها را دست‌کاری کنند تا هنگامی که کاربر برروی آن کلیک می‌کند به صفحه‌ای ناخواسته هدایت شود و یا با غیرفعال شدن دکمه "بازگشت" مرورگر ثابت بماند و زمان بیشتری در صفحه باقی بمانید (به‌منظور افزایش رتبه در موتورهای جستجو) یا پنجره‌ای جدید باز ‌شود و کل صفحه را بگیرد!

توصیه‌ی کارشناسان این است: هرگز این‌کار را نکنید! همه‌ی آن چیزی که به‌دست می‌آورید مخاطبانی به‌ستوه آمده هستند که دیگر به سایت شما بازنخواهند گشت.

۲. بازکردن پنجره‌ی جدید.
روزگاری استفاده از فریم‌های متعدد برای ارائه‌ی محتوا همراه با کلیک کردن کاربر در نقاط مختلف سایت یک چیز جدیدی در طراحی وب محسوب می‌شد. حالا این‌کار فقط مخاطبان را عصبی و رایانه یا گوشی همراه را کند و به‌طور کلی مخاطب را دچار یک تجربه‌ی پیچیده و نامطلوب می‌کند. البته که استفاده از این ابزار راحت است، اما از آن استفاده نکنید. با توجه به امکان بازکردن صفحه‌ی جدید در "تب"های مجزا در اکثر مرورگرها، انتخاب را به عهده‌ی کاربر بگذارید.

۳. کوتاهی در قراردادن شماره تلفن و آدرس در مکان‌هایی که به سادگی قابل دسترس باشند.
اگر هدفتان فروش است باید به بازدیدکننده‌ها راه‌های متعدد برای برقراری تماس را ارائه دهید. هوشمندانه‌ترین راه قراردادن پیوند "تماس با ما" است؛ شامل اطلاعات کامل آدرس پستی، تلفن، نمابر، آدرس شبکه‌های اجتماعی کسب و کار و البته ایمیل. این پیوند باید از تمامی صفحات وب‌سایت شما قابل دسترسی باشد. حتی اگر هیچ‌کس هیچ موقع با شما تماس نگیرد، صرف نمایش این اطلاعات به سایت شما مشروعیت و شفافیت دنیای واقعی اضافه می‌کند و خیال برخی از بازدیدکننده‌ها را راحت می‌کند.

۴. پیوندهای خراب.
 پیوندهای بد؛ هایپرلینک‌هایی که وقتی کلیک می‌شوند هیچ کاری نمی‌کنند یا به صفحات خطای ۴۰۴ می‌روند یکی دیگر از این اشتباهات مهلک است. سایت خود را به‌صورت هفتگی کنترل کنید تا مطمئن شوید همه‌ی پیوندها مطابق تنظیم پیشین کار می‌کنند. آدرس ایمیل "اینفو" یا یک پیوند "تماس با وب مستر" در پایین سایت خود قرار دهید تا کاربران بتوانند هر نوع خرابی پیوند یا اشتباهات دیگر موجود در سایت را به اطلاع برسانند و شما بتوانید فوراً آن خطاها را اصلاح کنید.

۵. سرورهای کند.
Load شدن کُند صفحات یک اشتباه مهلک و نابخشودنی برای تمامی وب‌سایت‌هاست؛ چیزی در مایه‌های دعوت به خروج و ترک آن وب‌سایت! منظور از "Load شدن کُند" چیست؟ یک تحقیق تازه ازAkamai Technologies ، که تحت نظارت Jupiter Research انجام گرفت، نشان داد که به‌طور متوسط خریداران آنلاین فقط چهار ثانیه برای Load شدن وب‌سایت پیش از ترک آن صبر می‌کنند. اگر سایت شما به‌طور قابل ملاحظه‌ای کندتر از این است به آن رژیم دهید! تصاویر یا فایل‌های فلش ممکن است خیلی بزرگ و حجیم باشند یا افزونه‌های خاص ممکن است سرعت را پایین آورده باشند.

۶. اطلاعات از رده خارج.
این مورد هم توجیه‌ناپذیر است! اما جالب است که بسیاری سایت‌ها هنوز محتوای قدیمی و از رده خارج دارند. برای کسب بهترین نتایج در موتورهای جستجو، سایت خود را تازه و به‌روز نگه‌دارید. از دست دادن اعتبار سایت نزد موتورهای جستجو هزینه‌ی سنگینی به بار می‌آورد. همچنین، مطمئن شوید محتوایی که ارائه می‌دهید دقیق است، و اگر حتی یک اشتباه پیدا کردید فوراً آن‌را تصحیح کنید.

۷. مسیریابی بد.
اینترنت به کاربران خود پویایی و توانایی حرکت سریع می‌دهد! اگر وب‌گردها نتوانند به سرعت متوجه شوند که الان باید به کدام سایت و صفحه بروند، خیلی راحت از وب‌سایت مذکور خارج و در وبسایت دیگری به جستجوی محتوای مورد نظر خود می‌گردند؛ وب‌سایت رقیب شما! دو تا سه صفحه عقب رفتن برای رسیدن به صفحه‌ی دیگری که کاربر چند دقیقه (ثانیه!) قبل در وب‌سایت شما دیده برای او کلافه‌کننده است و اتلاف وقت به شمار می‌رود. در هر صفحه باید نوار (یا ستون) مسیریابی باشد که بازدیدکنندگان را به جاهای دیگر وب‌سایت راهنمایی کند. نوار را در بالای صفحه یا در اطراف قراردهید تا همیشه و صرف نظر از کیفیت نمایش صفحه قابل دید باشد. یک نقشه‌ی سایت که به‌راحتی قابل دسترسی باشد هم به نوار مسیر یابی اصلی، یا بالا/پایین صفحه اضافه کنید تا تصویری در مقابل چشم بازدیدکنندگان از هر صفحه‌ فراهم باشد.

۸. سبک فونت و رنگ زیادی.
صفحات باید تصویری یگانه و بدون تناقض ارائه دهند، اما توسعه‌دهندگان تازه کار، که با صدها فونت و ده‌ها رنگ در سرانگشتانشان از خود بی‌خود شده‌اند، دائم صفحات را تبدیل به آش‌ شله‌قلمکار می‌کنند. حداکثر دو یا سه فونت و رنگ در هر صفحه استفاده کنید. هدف این است که به بیننده از ثبات و استواری خود اعتماد دهید، نه این‌که آنها را از "هنرمند" بودن خود قانع کنید. هم‌چنین، به یاد داشته باشید که رنگ و فونت وب‌سایت شما باید در همه‌ی ابزارها، از رایانه‌شخصی گرفته تا تبلت و گوشی‌های همراه، خوب به نظر برسد.

۹. صفحات یتیم!
این را در خاطر داشته باشید: هر صفحه در سایت شما باید با پیوندی قابل مشاهده به صفحه‌ی اصلی وصل باشد. چرا؟ گاهی کاربرانURL  سایت شما را برای دوستانشان می‌فرستند و آنها ممکن است به سایت بیایند و اطلاعات بیشتری بخواهند. اما اگر صفحه‌ای که گرفته‌اند بن‌بست باشد، بی‌خیال می‌شوند و می‌روند. همیشه یک پیوند به "خانه" یا "صفحه اصلی" بالای هر صفحه بگذارید، و لوگوی سایت را با پیوندی به خانه متصل کنید؛ این کار مشکل را سریع‌تر حل می‌کند.

۱۰. کوتاهی در پیوند زدن به شبکه‌های اجتماعی.
بیشتر کسب و کارها صفحه‌ای اختصاصی در فیسبوک دارند، بعضی از پینترست با صفحاتی پر از عکس استفاده می‌کنند، درحالیکه عده‌ای دیگر اخبار آخرین فعالیتهایشان را روی توییتر پخش می‌کنند. نکته این است که شبکه‌های اجتماعی آمده‌اند که بمانند و کسب و کارها از حضور در آنها نفع می‌برند. فراموش کردن پیوند زدن به بستر رسانه‌ای شبکه اجتماعی اشتباه مهلکی است. مردم باید بتوانند به راحتی از یکی سراغ دیگری بروند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار خود و کشاندن مشتریان به سایت شما تنها در صورتی کار می‌کند که شما حرکت از یکی به دیگری را برای کاربران آسان کنید. اگر این‌کار به خوبی انجام شود می‌توانید ترافیک خیلی بیشتری به سایت خود بیاورید.  

 

منبع | ترجمه: روزآفرین


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد