واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

آزمایش کاهش سرعت نور بطور دائمی با تغییر شکل فوتونها

سرعت نور کاسته شد

دانش > دانش - همشهری آنلاین:
دانشمندان از گذشته نسبت به این موضوع که سرعت نور در حین عبور از میان موادی خاص مانند آب و شیشه کاهش نامحسوسی پیدا می‌کند، آگاهی داشته‌اند، اما هرگز نتوانسته بودند سرعت کلی آن را در فضای آزاد کاهش دهند.

براساس گزارش ساینس‌دیلی، با وجود‌این همواره همه بر این باور بوده‌اند که غیرممکن است بتوان سرعت فوتون‌ها، ذرات تشکیل‌دهنده نور را در فضای آزاد و بدون ایجاد تعامل با مواد دیگر کاهش داد.

با این‌همه محققان دانشگاه گلاسکو در مقاله‌ای اعلام کردند توانسته‌اند برای اولین‌بار سرعت فوتون‌ها را در فضای باز کاهش دهند. به گفته دانشمندان با به‌کار گرفتن یک ماسک در برابر یک پرتو نوری به منظور تغییر شکل فوتون‌ها می‌توان سرعت کلی آن را کاهش داد.

دانشمندان پرتو نوری حاوی چندین فوتون را با تیمی از دوچرخه‌سواران مقایسه می‌کنند که مسیری را با کار گروهی طی می‌کنند و هربار تعدادی از آنها رکاب زدن در خط اول را به عهده می‌گیرد.اگرچه این گروه مسیر را به عنوان گروهی یک‌پارچه طی می‌کنند، سرعت هر دوچرخه‌سوار می‌تواند متغییر باشد زیرا همواره درحال تغییر موقعیت هستند.

شکل‌گیری گروه می‌تواند تعیین شتابی یکسان برای تمامی دوچرخه‌سواران را دشوار کند، ویژگی که در مورد نور نیز صحت دارد. یک پرتو نوری حاوی تعداد زیادی فوتون است و اکنون دانشمندان می‌دانند که پالس‌های نوری به واسطه شتاب‌های مختلف سنجیده می‌شوند.

آزمایش دانشمندان در این تحقیق به یک مسابقه زمان‌دار شباهت داشت، دو فوتون در لحظه‌ای یکسان و در مسیری مشخص به سوی مقصدی مشخص رها شدند و محققان دریافتند یکی از فوتون‌ها در زمان پیش‌بینی شده به مقصد رسید، درحالی که فوتونی که دچار تغییر شکل شده‌بود با تاخیر به مقصد رسید. محاسبات نشان داد فوتون دوم به اندازه 20 طول موج کندتر حرکت کرده‌است.

این آزمایش نشان داد عبور دادن نور از میان یک ماسک و تغییر شکل دادن فوتون‌های آن می‌تواند سرعت نور را در سرتاسر فضا بکاهد، درحالی‌که سرعت نور زمانی که از میان ماده‌ای مانند آب یا شیشه عبور می‌کند، کاسته می‌شود و پس از عبور دوباره به حالت اولیه خود باز می‌گردد، درحالی که تغییر دادن شکل فوتون‌ها باعث می‌شود سرعت کلی حرکت نور کاهش پیدا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد