واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

سیستم مدیریت محتوا سایت جوملا


سیستم مدیریت محتوا سایت جوملا

سیستم مدیریت محتوا سایت جوملا (از نوین فن)

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه انتشار، تاریخ انتشار و شماره گذاری نسخه های آینده‌ی جوملا آشنا کنیم. چرا که به علت عدم ترجمه و اطلاع رسانی اینگونه مطالب، در سال اخیر بسیاری از کاربران ایرانی بدون اطلاع از کوتاه مدت بدون نسخه هایی همچون ۱.۶ و ۱.۷ به آن کوچ کرده اند.

همچنین خواهید دانست که چرا نسخه‌ی بعدی جوملا به جای ۱٫۸ ، نسخه ۲٫۵ خواهد بود.

نحوه‌ی انتشار مجموعه های سه تایی جوملا را متوجه می شوید و می توانید نوع نسخه منتشر شده را از رقم دوم آن متوجه شوید.

با خواندن این مطلب به راحتی تشخیص خواهید داد کدام نسخه های جوملا برای استفاده های پایدار مناسب هستند و همچنین خواهید دانست، ضروری نیست تا به بعضی نسخه ها کوچ کنید.

 تجدید نظر در چرخه‌ی انتشار جوملا
تیم مدیریت جوملا ( Production Leadership Team ) که به اختصار PLT خوانده می شود ، هسته مرکزی مدیریت و برنامه ریزی سیستم مدیریت محتوای جوملا بوده و تمام تصمیم گیری ها در رابطه با آینده‌ی جوملا توسط این تیم انجام میگیرد.

در آخرین گردهمایی تیم مدیریت جوملا ( PLT ) که در پایان ماه جولای سال ۲۰۱۲ برگزار شد، چرخه نهایی انتشار جوملا یا همانJoomla Release Cycle به صورت کامل مشخص گردید.

درحال حاضر انتشار جوملا به صورت سری های ۳ نسخه ای انجام میگیرد که هر سه نسخه بسیار به یکدیگر شبیه هستند و شما تفاوت بزرگی  بین این نسخه ها مشاهده نخواهید کرد . در این تعریف مقصود از عدم وجود تفاوت بزرگ آن است که در این سه نسخه هیچ قالب پیشفرضی به بخش کاربری و مدیریت جوملا اضافه نخواهد شد و همچنین ۹۹٪ از افزونه هایی که بر روی یکی از این ۳ نسخه قابل نصب باشد، بر روی ۲ نسخه دیگر نیز قابل نصب و استفاده خواهد بود.

انتشار نسخه های ۳ تایی به صورت ۶ ماه یکبار خواهد بود. به عبارت دیگر با گذشت مدت ۶ ماه از انتشار یک نسخه، نسخه‌ی بعدی منتشر خواهد شد. و به روزرسانی جوملا از نسخه‌ های پایین هر سری ۳ تایی به نسخه های بالاتر همان سری به صورت به روزرسانی آسان بوده و  به اصطلاح “تنها با یک کلیک” خواهد بود.

از این پس نسخه های منتشر شده جوملا، دو نوع خواهند داشت:

نوع اول :

نسخه هایی با پشتیبانی کوتاه مدت یا به زبان انگلیسی ” Standard Term Support ” که به اختصار  ”  STS ” خوانده می شوند. این نسخه ها همانطور که از نام آن ها مشخص است دارای پشتیبانی کوتاه مدت هستند و پس از پایان مدت پشتیبانی هر یک از این نسخه ها، هیچ نسخه به روزرسانی برای آن ها منتشر نخواهد شد. همچنین هیچ قالب یا افزونه‌ی جدیدی برای نسخه ای که مدت پشتیبانی آن به اتمام رسیده منتشر نشده و افزونه های قدیمی این نسخه نیز برای نسخه‌ی بالاتر به روز رسانی می شوند. مدت زمان پشتیبانی و یا طول عمر هر نسخه کوتاه مدت جوملا ”  STS ” ، هفت ماه (۷ ماه) خواهد بود. همانطور که گفتیم هر ۶ ماه یک نسخه‌ی جدید جوملا منتشر خواهد شد پس نتیجه میگیریم ، نسخه های کوتاه مدت جوملا تنها ۱ ماه پس از انتشار نسخه بعدی جوملا پشتیبانی خواهند شد . و پس از آن به پایان طول عمر خود یا به زبان انگلیسی ” End Of Life ” که به اختصار ” EOL ” خوانده می شود ، می رسند.

نوع دوم:

نسخه هایی با پشتیبانی بلند مدت یا به زبان انگلیسی ” Long Term Support ” که به اختصار  ”  LTS ” خوانده می شوند. این نسخه ها همانطور که از نام آن ها مشخص است دارای پشتیبانی بلند مدت هستند. و هر یک از این نسخه های بلند مدت به مدت ۱۸ ماه پشتیبانی خواهند شد یا به عبارت دیگر طول عمر نسخه های بلند مدت ۱۸ ماه خواهد بود

توضیحات تکمیلی در رابطه با سری های ۳ نسخه ای

گفتیم که نسخه های جوملا از این پس به صورت مجموعه هایی خواهد بود که هرکدام از آن ها شامل ۳ نسخه از جوملا هستند. در آغاز انتشار مجموعه‌ی ۳ نسخه ای ، یک نسخه‌ی کوتاه مدت یا STS منتشر خواهد شد. پس از گذشت ۶ ماه از شروع چرخه ، نسخه‌ی کوتاه مدت یا STS بعدی منتشر میشود. و یک ماه پس از انتشار این نسخه، نسخه اولیه به پایان عمر خود می رسد (۷ ماه پس از شروع چرخه)۶ ماه پس از انتشار دومین نسخه‌ی کوتاه مدت، یک نسخه بلند مدت یا LTS منتشر خواهد شد (۱۲ ماه پس از شروع چرخه). این نسخه‌ی بلند مدت تا ۱۸ ماه پشتیبانی شده و درست قبل از انتشار نسخه‌ی بلند مدت از چرخه‌ی بعدی به پایان عمر خود خواهد رسید.

 

نحوه‌ی نامگذاری و شماره بندی نسخه های جوملا

از این پس نسخه های جوملا با یک عدد دو رقمی مشخص می شوند ، به عنوان مثال اگر نسخه‌ی : X.Y را به عنوان یک نسخه از جوملا در نظر بگیرید.

رقم X معرف شماره مجموعه و یا همان سری سه تایی خواهد بود، که در هر ۳ نسخه از یک مجموعه یکسان است.

رقم Y معرف زیر نسخه است و بیانگر آن است که نسخه‌ی معرفی شده، کدام یک از نسخه های سری سه تایی است. لازم است بدانید تمام چرخه های جوملا با یک نسخه‌ی کوتاه مدت که مقدار رقم Y آن برابر صفر ( ۰ ) است شروع می شوند. به عبارتی شمارهاولین نسخه از هر چرخه که نسخه‌ای کوتاه مدت است، به صورت X.0 نشان داده می‌شود. پس از گذشت ۶ ماه از شروع چرخه و انتشار نسخه‌ی کوتاه مدت اول که همان X.0 است ، نسخه‌ی کوتاه مدت دوم منتشر می‌شود که رقم Y آن ، برابر با عدد یک ( ۱ )خواهد بود و به صورت X.1 نشان داده می شود. پس از گذشت ۶ ماه دیگر و یا به عبارتی گذشت ۱۲ ماه از شروع چرخه، یک نسخه‌ی بلند مدت به عنوان آخرین نسخه از این چرخه منتشر خواهد شد که رقم Y آن ، برابر با عدد پنج (۵) خواهد بود و به صورت X.5نمایش داده می‌شود.

چند نمونه از نسخه های آینده‌ی جوملا

 
شماره‌ی نسخهتاریخ انتشارتاریخ پایان عمرنوع نسخه
جوملا ۱٫۶ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۱۱ماه آگوست سال ۲۰۱۱نسخه‌ی کوتاه مدت  و یا STS
جوملا ۱٫۷ماه جولای سال ۲۰۱۱ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۲نسخه‌ی کوتاه مدت  و یا STS
جوملا ۲٫۵ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۱۲ماه آگوست سال ۲۰۱۳نسخه‌ی بلند مدت و یا LTR
جوملا ۳٫۰ماه جولای سال ۲۰۱۲ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۳نسخه‌ی کوتاه مدت  و یا STS
جوملا ۳٫۱ ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ ماه آگوست سال ۲۰۱۳ نسخه‌ی کوتاه مدت  و یا STS
 جوملا ۳٫۵ ماه جولای سال ۲۰۱۳ ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۴ نسخه‌ی بلند مدت و یا LTR

استثناء برای شماره گذاری نسخه های جوملا

شاید با توجه به توضیحات داده شده در مورد رقم های x و y نامگذاری دو نسخه‌ی ۱.۶ و ۱.۷ برای شما عجیب باشد و در این مورد برای شما سوال ایجاد شود که چرا نام این دو نسخه با توضیحات داده شده همخوانی ندارد؟ پاسخ این است که توضیحاتی که در این مقاله ذکر شده بر اساس آخرین تصمیمات تیم مدیریت جوملا است که پس از انتشار نسخه‌ی ۱.۷ اتخاذ شده است به همین خاطر امکان اعمال این تصمیمات بر روی نسخه های قبلی وجود ندارد اما در نسخه های بعدی این تغییرات اعمال خواهند شد. به عنوان مثال شماره‌ی نسخه بعدی جوملا به جای ۱.۸ ، نسخه ۲.۵ خواهد بود. به این ترتیب تمام نسخه هایی که به صورت X.5 منشر می شوند نسخه های طولانی مدت بوده و برای ایجاد سایت هایی پایدار بسیار مناسب خواهند بود.

از کدام نسخه‌ی جوملا استفاده کنیم؟

در حال حاضر دو نسخه مورد پشتیبانی و  یا زنده از جوملا برای استفاده وجود دارد. نسخه ۱.۵ و ۱.۷ . متاسفانه گروه های ترجمه کننده‌ی نسخه های ۱.۶ و ۱.۷ جوملا به زبان فارسی، پس از انتشار این نسخه ها با تبلیغات و سر و صدای بسیار زیاد کاربران را به  استفاده از این نسخه ها تشویق کردند، بی آنکه به کاربران در مورد کوتاه مدت بودن این نسخه ها اطلاعی داده باشند و کاربران ایرانی نیز با مشکلات فراوان به این نسخه ها کوچ کردند. در حالی که بر اساس توصیه‌ی کاربران حرفه‌ای جوملا و همچنین بسیاری از سرویس دهندگان جوملا، هرچند به روزرسانی از جوملای ۱.۷ به ۲.۵ به صورت آنلاین انجام خواهد گرفت ، اما برای داشتن وبسایتی پایدار و مورد اطمینان لازم است از نسخه های طولانی مدت یا LTR استفاده کنید، در آینده این بحث را در مقاله‌ای دیگر به طور تخصصی مطرح خواهیم کرد اما در این باره کافی است بدانید تا پیش از انتشار جوملا‌ی ۲.۵ ، تنها نسخه طولانی مدت جوملا نسخه‌ی ۱.۵ آن خواهد بود.

درباره‌ محمد محسن خاشعی نژاد

مدیر تیم طراحی وب نوین فن هستم.و قصد دارم اطلاعات تیم خودمون رو با تمام علاقه مندان وب به اشتراک بگذارم. وب سایت گروه : http://www.novinfan.ir
← مطلب قبلی
مطلب بعدی →

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد