واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

چگونگی تحقّق اهداف والای حضرت خاتم الانبیاء(ص) به دست با کفایت حضرت خاتم الاوصیاء (عج)

نشست 108: دیروز و امروز مؤمنان

جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۵

در آستانه‌ی میلاد پرسعادت حضرت خاتم الانبیاء، محمّد مصطفی(ص)،  در صد و هشتمین نشست، از سلسله نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی،استاد اسماعیل شفیعی سروستانی به موضوع چگونگی تحقّق و پیاده‌سازی اهداف والای رسول خدا(ص) به دست با کفایت و با وجود مبارک حضرت خاتم الاوصیاء، صاحب العصر و الزّمان(عج) پرداختند.

در این نشست که با عنوان «دیروز و فردای مؤمنان» برگزار گشته بود، سخنران با ترسیم آغازخلقت نورانی شیعیان از نور مبارک اهل بیت علیهم السلام حضرت خاتم(ص) و تاریخ آنان در دوران ایشان، فردای مؤمنان آل‌محمّد(ص) را در روزگار و دوران حضرت خاتم الاوصیاء(عج) تبیین و به استناد منابع روائی تشریح کردند

نام گذاری انبیاء و اوصیائ الهی فعل خداوند است
پیش از شروع سخنرانی، با برگزاری مدّاحی و مولودی خوانی به مناسبت میلاد حضرت رسول خاتم(ص) و حضرت صادق آل محمّد(ص) توسط مدّاح اهل بیت علیهم السلام ، جناب آقای پاک آئین، مراسم آغاز شد. پس از آن، اسماعیل شفیعی سروستانی، سردبیر ماهنامة «موعود» با تأکید بر اینکه نام اولیاء خداوند توسط خود خداوند متعال انتخاب می‌شود، نامگذاری حضرت یحیی(ع) و امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) را نمونه‌های این نامگذاری عنوان کردند. چنانچه در قران کریم آمده است:
«ای زکریّا! ما تو را بشارت می‌دهیم به پسری که اسمش یحیی است و کسی پیش از این، بدین اسم خوانده نشده است.»
و همچنین در روایات، درباره‌ی نام‌گذاری امام حسن و امام حسین(ع) آمده است که خداوند نام آنان را بر اساس حکمت خود، نام فرزندان هارون(ع) گذاشت که همان «شبر» و «شبیر» به زبان عبری و در زبان عربی «حسن» و «حسین» است.
استاد سروستانی با اشاره به این نکته که در میان اولیاء الله، اسم با مسمّای خود نسبت و ارتباط عمیقی دارد، به نام مشترک «محمّد» بین حضرت رسول(ع) و حضرت مهدی(عج) تأکید کردند و افزودند:
«امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) روزی در بالای منبر چنین فرمودند: «مردی از فرزندانم در آخرالزمان ظهور می‏کند؛ رنگش سفید آمیخته به سرخی، شکمش برآمده، رانهایش بزرگ و گره شانه‏ هایش قوی است. بر پشتش دو خال وجود دارد: یکی به رنگ پوستش و دیگری همانند مهر نبوت نبی‏ اکرم(ص). دو نام دارد یکی مخفی و دیگری آشکار؛ نام مخفی‏ش احمد و نام آشکارش «محمد» است.»
بر اساس این روایت و روایت‌های دیگری که در این زمینه موجود است، هر دو اسم آسمانی و زمینی حضرت ختمی مرتبت (محمّد و احمد) و کنیه‌ی حضرت رسول (ابوالقاسم) نهاده شده است بر حضرت مهدی(عج). آیا این اسم‌گذاری اتّفاقی بوده است؟! خیر؛ به خاطر آن کمالات بوده است که خداوند آن نام را روی ایشان گذاشته است. به این خاطر که حضرت مهدی(عج) شبیه ترین مردم به حضرت رسول خاتم هستند؛ چه از لحاظ ظاهر و چه به لحاظ روحی و کمالات. چنانکه امام حسن عسکری(ع) فرمودند: «سپاس پروردگاری را که مرا از دنیا نبرد تا اینکه جانشینم را، به من نشان داد همو که شبیه ‏ترین مردم از لحاظ روحیات و شمایل به رسول اکرم(ص) می‏باشد.»

ختم رخدادهای الهی
محقّق و پژوهشگر حوزۀ مهدویت پس از این سخنان، به بیان شباهت‌های خُلقی و روحی و شباهت قیام دو خاتم پرداختند و حضرت خاتم الاوصیاء(ع) را وارث تمامی علوم، وسایل نبوّت و معجزات تمامی انبیای پیشین از جمله پیامبر اکرم(ص) دانستند و آنگاه به فصل مهمّی از سخنان خودشان رسیدند. ایشان عنوان کردند که بر طبق مقدّرات الهی و نقشه‌های کلّی خداوند متعال، اتّفاقات بزرگی در عالم می بایست رخ میداد که شروع این اتّفاقات جهانی و بزرگ به دست حضرت ختم رسل(ص) محقّق شد. از جمله این اتفاقات مهم، بحث «اکمال دین» است. چنانچه در آیه آمده است:
«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا؛ امروز دین خودم را بر شما کامل کردم و نعمتم را به اتمام رساندم و راضی شدم که دین شما اسلام باشد.»
همچنین از کارهایی که رسول خدا(ص) در سرآغاز آن قرار داشت، «فراگیری رحمت در جهان» بود و دیگری مبحث اتمام نور است. چنانکه خداوند در آیاتی از قرآن فرمود: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین‏» و «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون‏؛ می‌خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند و خداوند نورش را به اتمام می‌رساند؛ حتّی اگر کافران آن را خوش ندارند.»
استاد سروستانی تحقّق کامل، عینی و جهانی این وعده‌های الهی به رسول اکرم(ص) را به دست حضرت خاتم الاوصیاء(عج) دانستند. چرا که ایشان واجد همان کمالات روحی حضرت خاتم الانبیاء(ص) هستند. چنانکه درباره‌ی اکمال دین به دست حضرت مهدی(عج) در روایات آمده است:
«به خدا سوگند تأویل این آیه (اکملت لکم دینکم...) هنوز نازل نشده است و نازل نخواهد شد تا آنکه قائم خروج کند...» و همچنین آمده است:
«همانا غلبه دین حق بر همه دین ها به هنگام خروج مهدى آل محمّد است; پس در زمین کسى باقى نمى ماند مگر آن که به رسالت محمّد (ص) اقرار مى کند.»
همچنین حضرت مهدی(عج) تنها کسی است که پس از رسول اکرم(ص) ملقّب به صفت عالی «رحمة‌للعالمین» گردیده است و خداوند خودش در «حدیث لوح» این لقب را به ایشان داده است. درباره‌ی اتمام نور حضرت خاتم(ص) نیز در روایات حضرت مهدی(عج) ختم نور و به تحقّق‌رساننده‌ی وعده های الهی معرفی شده اند. چنانکه از امام کاظم(ع) روایت شده است که درباره آیه‌ی «او کسی است که پیامبرش را با هدایت و دین حقّ فرو فرستاد» فرمودند:
«او کسی است که رسولش را با [اعلام] ولایت برای وصیّ‌اش فرستاد و ولایت همان دین حقّ است برای آنکه آن را بر تمامی ادیان آشکار کند در هنگام قیام قائم. خداوند می‌فرماید: «خداوند نورش را کامل می‌کند.» [یعنی] با ولایت یافتن قائم؛ حتّی اگر کافران از ولایت علی(ع) اکراه داشته باشند.»
بدین ترتیب، اسماعیل شفیعی سروستانی، ظهور حضرت خاتم الاوصیاء(ع) را برابر با بعثت حضرت خاتم الانبیاء(ص) دانستند؛ کسی که شبیه‌ترین فرد به رسول خدا(ص) و ختم‌کننده‌ی تمامی اهداف ایشان هستند. حضرت مهدی(عج) همان فرد یکتایی هستند که با ظهور و قیام خود، شرایطی را برای رجعت تمامی انبیاء و اوصیا فراهم می‌کنند و بدین ترتیب، وعده‌ی خداوند متعال در باره‌ی غلبه‌ی رسول اکرم(ص) بر جهانیان را محقّق می‌کنند. چنانکه در روایت بسیار زیبایی از امام صادق(ع) آمده است:
«...آنگاه على(ع) بار دیگر با رسول خدا(ص) به دنیا برمی‌گردد و پیغمبر پادشاه روى زمین مى‏شود و سایر ائمّه، فرمانداران او خواهند بود و بر عکس روز نخست، این بار به طور آشکار مبعوث می‌گردد و خدا را آشکارا عبادت می‌کند.»

این نشست دلچسب، با نوای زیبای «زیارت آل یاسین» به پایان رسید. مانند همیشه در حاشیه‌ی این نشست، نمایشگاهی از آثار و محصولات مؤسّسة فرهنگی و هنری موعود عصر(عج) دائر بود. علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند از تاریخ، موضوع و سخنران این نشست با مراجعه به کانال موعود در «پیام‌رسان سروش» و همچنین سایت موعود به آدرس www.mouood.org مطلّع شوند. همچنین برای تهیه این سخنرانی و سخنرانی‌های پیشین، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی موعود (یاران شاپ) به آدرس www.yaranshop.ir اقدام فرمایید.
حضور در این نشست‌ها که ماهانه در آخرین پنج‌شنبه هر ماه شمسی برگزار می‌گردد، نیازمند ثبت نام نیست و حضور برای همگان آزاد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد