واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

روغن زیتون ۱۵ هزار تومانی سمی و خطرناک است

در حال حاضر قیمت هر شیشه روغن زیتون بالای ۹۰ هزار تومان است و فروش روغن زیتون با نرخ ۱۵ هزار تومان سمی خطرناک است.

 براساس آخرین آمار، واردات روغن زیتون به سبب نوسان نرخ ارز و حذف واردات روغن زیتون از گروه یک کالایی، ۶۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نادر جلالت عضو سابق شورای ملی زیتون از کاهش واردات روغن زیتون خبر داد و گفت: براساس آمار و اطلاعات گرفته شده از واردکنندگان، واردات روغن زیتون به سبب نوسان نرخ ارز و حذف واردات روغن زیتون از گروه یک کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

وی با انتقاد از عرضه روغن زیتون با نرخ ۱۵ هزارتومان در سایت‌های اینترنتی افزود: با توجه به آنکه روغن پومیس (تفاله روغن زیتون) به سهولت در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش می‌شود، حال جای این سوال مطرح است که چرا دستگاه‌های نظارتی از فعالیت متقلبان که سلامت افراد را نشانه گرفته است، جلوگیری نمی‌کنند؟

جلالت ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر شیشه روغن زیتون بالای ۹۰ هزار تومان است و فروش روغن زیتون با نرخ ۱۵ هزار تومان سمی و خطرناک است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قاچاق روغن زیتون صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: در حال حاضر، قاچاقچیان به سبب افزایش قیمت روغن زیتون ناشی از نوسان نرخ ارز، تنها اقدام به قاچاق روغن پومیس و روغن‌های فاسد و تقلبی می‌کنند که عرضه آن در بازار، سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد.

وی سرانه مصرف کنونی روغن زیتون در کشور را ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متوسط سرانه جهانی روغن زیتون ۵۰۰ گرم و در برخی کشورها ۱۸ تا ۲۴ کیلوگرم است.

جلالت درباره آخرین وضعیت تولید زیتون بیان کرد: طبق بررسی‌های میدانی گل دهی درختان زیتون خوب است، اما آمار دقیق تولید را وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر باید اعلام کند.

عضو سابق شورای ملی زیتون در پایان درباره تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی تصریح کرد: افراد در هنگام خرید ابتدا در صورت نوشتن کلمه پومیس از خرید اجتناب کنند یا از طریق تست چشایی روغن زیتون اصلی از تقلبی را تشخیص دهند به طوریکه یک قاشق روغن زیتون را در دهان بچرخانند و با هوا قورت دهند، در صورتی که ابتدا انتهای گلو را سوزاند و پس از یک دقیقه تندی و تیزی از بین رفت و احساس ماسیدگی در دهان ایجاد نشد، روغن زیتون اصل است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد