واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

افزودنی‌های غذایی که با سرطان پیوند خورده‌اند***

حتی محصولاتی که مورد تایید سازمان های نظارتی هستند می توانند حاوی موادی باشند که سلامت انسان را در معرض تهدید قرار دهند.

غذاهای فرآوری شده مانند پیتزاهای منجمد، هات داگ و کالباس به عنوان غذاهایی ناسالم شناخته می شوند که می توانند به روش های مختلف به بدن انسان آسیب برسانند.

افزودنی‌های غذایی که با سرطان پیوند خورده‌اند

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلثیر تاک"، حتی محصولاتی که مورد تایید سازمان های نظارتی هستند می توانند حاوی موادی باشند که سلامت انسان را در معرض تهدید قرار دهند. تولیدکنندگان سال هاست که از مواد شیمیایی سمی و سرطان‌زا در محصولات خود استفاده می کنند.

به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا تایید کرده است که شش افزودنی رایج با ابتلا به سرطان مرتبط هستند. این افزودنی ها شامل موارد زیر می شوند:

- انی‌بنزوفنون

- اتیل اکریلات

- یوژنییل متیل اتر (متیل اوژنول)

- میرسین

- پولگون

- پیریدین

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، این افزودنی های غذایی باید از زنجیره غذایی حذف شوند. این در شرایطی است که فرصتی دو ساله برای کنار گذاشتن آنها به شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی داده شده است.

اما با به پایان رسیدن این مهلت نیز همچنان نمی توان آسوده خاطر باقی ماند. این شش ماده شیمیایی تنها بخش کوچکی از موادی را تشکیل می دهند که می توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند.

در ادامه با چند افزودنی غذایی دیگر که با سرطان در ارتباط هستند، بیشتر آشنا می شویم. بهترین اقدام پرهیز از مصرف آنها است.

نیترات ها و نیتریت ها

اگر کالباس، هات داگ، یا سوسیس مصرف می کنید، احتمال این که بیش از حد مجاز نیتریت و نیترات دریافت کنید زیاد است. این افزودنی های غذایی برای افزایش طول عمر و بهبود رنگ گوشت های فرآوری شده استفاده می شوند.

در سطح بین المللی، نیتریت ها و نیترات ها به عنوان موادی خطرناک برای سلامت انسان شناخته می شوند. سازمان بهداشت جهانی آنها را به عنوان ماده ای احتمالا سرطان‌زا برای انسان دسته بندی کرده است.

به بیان دیگر، احتمال این که نیتریت ها و نیترات ها موجب سرطان در انسان شوند، زیاد است. پژوهش های صورت گرفته پیوند بین این مواد و سرطان های معده، مری، مغز و تیروئید را نشان داده اند.

پتاسیم برومات

غذاهای بسته بندی شده پخته مانند نان ها، کیک ها، کلوچه ها و شیرینی ها می توانند حاوی پتاسیم برومات باشند. تولید کنندگان محصولات غذایی این ماده را به آرد مورد استفاده در تهیه غذاهای پخته اضافه می کنند. این در شرایطی است که آژانس بین المللی پژوهش درباره سرطان، پتاسیم برومات را به عنوان یک ماده بالقوه سرطان‌زا اعلام کرده است.

پژوهش ها نشان داده اند که پتاسیم برومات می تواند برای کلیه ها نیز سمی باشد و همچنین موجب بروز آسیب در DNA شود.

پروپیل پارابن

محصولات غذایی بسته بندی شده می توانند حاوی خبرهای بدی برای شما باشند. افزودنی غذایی پروپیل پارابن می تواند در هر غذایی پنهان شده باشد. در یک مطالعه در آمریکا، 91 درصد شرکت کنندگان مورد آزمایش دارای این ماده شیمیایی در بدن خود بودند.

پروپیل پارابن یک مقلد هورمون است، از این رو، بدن برای جداسازی آن از هورمون واقعی با شرایط دشواری مواجه می شود. پروپیل پاربن همانند دوز کم استروژن عمل می کند که به معنای آن است می تواند رشد و گسترش سرطان پستان را تسریع کند.

این ماده شیمیایی مضر تنها در غذاهای پخته وجود ندارد و ردپای آن را می توان در محصولات دیگر مانند برخی نوشیدنی ها، لبنیات و حتی سبزیجات نیز مشاهده کرد.

پلی سوربات-80 و کربوکسی متیل سلولز

پلی سوربات-80 و کربوکسی متیل سلولز دو امولسیفایر هستند. تولیدکنندگان محصولات غذایی آنها را به محصولاتی مانند چاشنی های سالاد و بستنی اضافه می کنند تا از جداسازی آنها پیشگیری کنند.

اما مطالعه ای در دانشگاه ایالتی جورجیا نشان داد که این افزودنی های غذایی می توانند بر باکتری های خوب روده اثر منفی بگذارند. هر دو آنها با التهاب روده مزمن و سرطان کولورکتال در ارتباط هستند.

واقعیت این است که پرهیز کامل از افزودنی های غذایی غیرممکن به نظر می رسد. اما شما می توانید میزان مواجهه با آنها را تنها با پرهیز از غذاهای فرآوری شده به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

غذاهای تازه، ارگانیک و کامل را به جای غذاهای فرآوری شده انتخاب کنید. آنها گزینه هایی به مراتب سالم‌تر هستند و احتمال کمتری دارد حاوی افزودنی های غذایی باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد