واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

پرورش مغز مینیاتوری انسان در سر حیوان آزمایشگاهی!/آغاز عصری جدید

پرورش مغز مینیاتوری انسان در سر حیوان آزمایشگاهی!/آغاز عصری جدید

نوروسافاری | دانش و تکنولوژی سلول های بنیادی به نقطه ای از پیشرفت رسیده است که دانشمندان توانایی پرورش نسخه های مینیاتوری از مغز انسان را در آزمایشگاه پیدا کرده اند. این نسخه های مینیاتوری از مغز انسان اورگانوید (organoids) یا مغز کوچک نامیده می شوند. اما اعضای کمیته های اخلاق پزشکی به دلیل پیشرفت های اخیر در زمینه ی پرورش این مغزهای کوچک به وسیله ی کاشت آنها در بدن حیوانات ابراز نگرانی کرده اند. این نگرانی ها پس از برگزاری نشست سالیانه ی انجمن علوم اعصاب (sfn) در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ در شهر واشنگتن، شدت گرفت. در این نشست دو تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند که نتایج تحقیقات منتشر نشده ی خود را ارائه داده و در مورد تعاملات غیر منتظره ی بین مغزهای کوچک کاشته شده با (بدن و سیستم عصبی) موش های میزبان صحبت کنند.

به گزارش نوروسافاری به نقل از سایت خبری inverse، بر اساس گزارش خبرگزاری STATnews، در مقالات جدید، دانشمندان در مورد اورگانویدهایی که برای مدت زمان بیشتری زنده مانده اند (در یک مورد دو ماه) گزارش خواهند داد. اورگانویدهایی که حتی به سیستم عصبی و خون رسانی حیوان متصل شده اند و جا به جایی خون و سیگنال های عصبی بین سلول های انسانی کاشته شده و بدن حیوان میزبان اتفاق افتاده است. این رخداد، به عنوان پیشرفتی کاملا بدیع در حوزه ی مطالعات مغزهای کوچک مطرح شده است.

کریستوف کخ، رئیس موسسه تحقیقات مغز آلن در شهر سیاتل، اینگونه بیان می کند: ” ما در حال ورود به حیطه ی جدیدی هستیم؛ علم با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، به طوری که پروتکل های اخلاقی توانایی همراه شدن با این سرعت را ندارند.“

DMT receptors

گیرنده های DMT در اورگانویدها

فرصتها و چالشها

همین که این مغزهای کوچک را می توان حتی در محیط آزمایشگاهی کشت داد، به خودی خود پیشرفت عظیمی محسوب می شود؛ زیرا آن ها ویژگی های مغز انسان را در مراحل اولیه ی رشد از خود نشان می دهند. با این حال نمی توان آن ها را آنچنان که من و شما زنده هستیم “زنده” در نظر گرفت؛ با این اوصاف آن ها مانند مغز هر انسانی، رشد کرده و در لایه های مختلف قرار می گیرند. آن ها حتی به محرک هایی مانند داروهای روانگردان، به طور مشابهی واکنش نشان می دهند. اورگانویدها به طور قطع قدمی به سوی تحول مطالعه بر روی مغز انسان هستند زیرا به دانشمندان این امکان را می دهند که آزمایش هایی را انجام دهند که انجامشان روی انسان زنده غیر اخلاقی است.

دانشمند در مورد هوشیار بودن یا نبودن این مغزهای کوچک بحث کرده اند، اما این موضوع که آن ها قابل کاشته شدن در بدن حیوانات آزمایشگاهی هستند، نگرانی های اخلاقی جدیدی را برای محققان این زمینه به وجود آورده است. یکی از نگرانی های مهم این است که ممکن است اورگانویدها بیش از پیش به رشد خود در بدن حیوان ادامه دهند و لذا بحث هوشیاری این بافت های عصبی، به طور جدی تری مطرح خواهد بود.

human-pig chimera

آزمایشهای موسسه ی Salk، سلول های بنیادین انسان در حال کاشته شدن در جنین خوک

کاشت ساختارهای مغزی انسان در بدن موجودات غیر انسانی، پیچیدگی های اخلاقی جدیدی را ایجاد می کند به طوری که ترس و نگرانی های افراد را در مورد ورود سریع و غیر معقول تحقیقات پزشکی به حیطه های نا معلوم، افزایش می دهد. در ژانویه ی سال جاری محققان موسسه ی سالک، موفق به ایجاد یک کیمرای (موجودی ترکیبی متشکل از بافت هایی با ژنتیک متفاوت) انسان-خوک شدند. این موضوع باعث شده است که احتمال به وجود آمدن خوک هایی با هوشیاری انسانی به وجود بیاید.

خبرگزاری STATnews همچنین خبر از آزمایشگاه سومی داده است (علاوه بر دو مورد ارائه شده در sfn) که موفق به اتصال اورگانویدهای مغز انسانی به عروق خونی حیوانی شده است. این تلاش تحقیقاتی به دلیل ایجاد فضای اخلاقی چالش برانگیز، به سرعت متوقف شد.

 




ترجمه: سید محمدرضا گواهی_ وبسایت نوروسافاری

منبع، سایت خبری Inverse:

Human Mini-Brains Growing Inside Rat Bodies Are Starting to Integrate

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد