واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering
واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار»     (HT-CSURE)

واحد مشترک کمکی پژوهش و مهندسی «هوش یار-تواندار» (HT-CSURE)

Hooshyar-Tavandar Common Subsidiary Unit for Research & Engineering

درباره مقررات و هزینه های هواپیمای شخصی

جیمبوی شخصی‌تان را سوار شوید
سوای حس خوب مالکیت یک پرواز، داشتن یک هواپیمای سبک شخصی به شما این امکان را می‌دهد که در مسافت‌های کوتاه معطلی‌های معمول پرواز را نداشته باشید و یا آخر هفته دوست‌تان را سورپرایز کرده و به یک سفر تفریحی هوایی دعوت کنید؛ حال آنکه همه این اتفاق‌های خوب برای‌تان با هزینه‌ای کمتر از یک خودروی لوکس تمام می‌شود.

عصرایران ـ 118سفر ـ برای گذشتن از «پیچ‌وخم»‌های مالکیت یک هواپیمای سبک شخصی با «دور دنیا» همراه باشید.

***

چه هواپیمایی می‌خریم؟

هواپیماهایی که با عنوان هواپیمای شخصی خرید و فروش می‌شوند، هواپیماهای فوق سبک هستند 2نفره هستند و ظرفیت بیشتری ندارند. سازمان هواپیمایی کشوری هنوز با پرواز هواپیماهای شخصی بیش از ۲ نفره موافقت نکرده و به همین دلیل برخی خانوارها آنگونه که باید و شاید از آن استقبال نکرده‌اند.

چگونه هواپیمای شخصی بخریم؟

کسانی که علاقه مند به خرید هواپیمای شخصی باشند می توانند با اندکی گشت و گذار در فضای مجازی با شرکت‌های فعال در این کسب و کار و دارای مجوزها از سازمان هواپیمایی کشور و دیگر نهادهای ذی‌ربط ارتباط برقرار کرده بر اساس نیاز و سلیقه خود هواپیمای شخصی خود را خریداری کنند. قیمت هواپیماها بسته به اینکه وارداتی باشد یا ساخت داخل و اینکه از کدام کشور وارد شود و البته آپش‌هایش از 200میلیون تا 1میلیارد تومان است.

چقدر طول می‌کشد؟

معمولا از زمان قرارداد تا زمان تحویل هواپیما 3 ماه طول می‌کشد. عمده این هواپیماها وارداتی هستند و به طور معمول از کشورهای ایتالیا و اتریش وارد می‌شوند. اما هواپیماهای ایرانی هم هستند که بخشی از قطعات آن‌ها وارداتی بوده و بخش کوچکی هم داخلی هستند و در ایران مونتاژ می‌شوند. این هواپیماها بین 190 تا 300میلیون تومان قیمت دارند و 2ماهه به دست شما می‌رسند.

آپشن‌های هواپیمای‌تان را سفارش دهید

در مواردی که مشتری بخواهد می‌تواند برای هواپیمای خود آپشن‌های حرفه‌ای سفارش دهد؛ این آپشن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. صندلی‌های لوکس به جای صندلی‌های معمولی.
  2. نصب دوربین در اطراف هواپیما برای داشتن میدان دید 360 درجه‌ای.
  3. سیستم جمع شدن چرخ‌ها.

لوکس‌ترین هواپیماهای وارداتی با حرفه‌ای‌ترین آپشن‌ها در حدود 1 میلیارد تومان قیمت دارند.

هواپیمای دست دوم

برخی از دارندگان هواپیما ممکن است تمایل به فروش هواپیمای دست دوم خود داشته باشند. این هواپیماها ممکن است در شرایط خاص با قیمت مناسب‌تری به فروش برسند. زمان تحویل هواپیما آنی است و شرایط پرداخت آن نیز به فروشنده بستگی دارد. قیمت هواپیماهای دست دوم از 80 میلیون تومان آغاز شده و تا 1 میلیارد تومان ادامه پیدا می‌کند.

کدام فرودگاه‌ها پاتوق شخصی‌هاست؟

محل تحویل هواپیمای شما، در فرودگاه آزادی (کرج، نظرآباد) است. این هواپیما‌ها به غیر از 4فرودگاه بین‌المللی امام، مهرآباد، فرودگاه مشهد و اصفهان، امکان تردد به تمام فرودگاه داخلی و فرودگاه‌های نزدیک کشورهای همسایه را دارند.

از نظر مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، دارندگان این هواپیماها می‌توانند به خارج کشور هم پرواز کنند؛ اما با توجه به بالا بودن نرخ سوخت هواپیما در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پرواز با هواپیمای شخصی به خارج از کشور مقرون به صرفه نیست ولی این هواپیماها برای سفرهای هوایی شخصی داخل کشور کاملا مناسب‌سازی شده‌اند.

تست پروازی

اگر پیش از خرید هواپیما، دوست داشتید مدل مورد نظرتان را تست کنید می‌توانید از شرکت‌های مورد نظر درخواست تست پرواز کنید و آن‌ها هم برنامه تست پروازی را برای شما هماهنگ می‌کنند. البته این تست پرواز هم برای یک ساعت حدود 300 تا 400هزار تومان هزینه دارد.

برد پروازی و ایمنی هواپیماهای خصوصی

برد پروازی هواپیماها به عوامل مختلفی چون سرعت باد، وزن، سرعت هواپیما و ارتفاع پرواز بستگی دارد. اما با توجه به شرایط پرنده‌های سبک و فوق سبک تفریحی (2 نفره) این هواپیماها توانایی پنج تا شش ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر را خواهند داشت؛ بنابراین محاسبه برد پروازی آنها کاملا ساده و مشخص است.

شرایط دریافت گواهینامه

شرایط و قوانین دریافت گواهینامه خلبانی هواپیماهای سبک دونفره، نسبت به سایر گواهینامه‌های خلبانی بسیار ساده و آسان است.  

  1. خانم‌ها و آقایان هر دو مجاز به دریافت گواهینامه خلبانی هستند.
  2. مدرک تحصیلی حداقل باید دیپلم باشد.
  3. حداقل سن برای آموزش 16سال است، اما برای دریافت گواهینامه حداقل سن باید 18سال باشد.
  4. دارا بودن صلاحیت اخلاقی.
  5. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت غیر پزشکی یا داشتن برگه اشتغال به تحصیل جهت دریافت گواهینامه برای آقایان.
  6. کسانی که معافیت پزشکی دارند به هیچ وجه نمی‌توانند گواهینامه خلبانی اخذ کنند، حتی اگر بیماری خود را درمان کرده باشند.
  7. معاینات پزشکی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌گیرد و سلامت فرد متقاضی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  8. محدودیت قد: حداقل قد باید 155 سانتی‌متر باشد.
  9. محدودیت وزن: حداکثر وزرن باید 110 کیلوگرم باشد.

ضعیف بودن چشم‌ها، استفاده از عینک و سلامت دندان‌ها مهمترین پرسش و نگرانی متقاضیان است، که در این رابطه قوانین سختگیرانه‌ای وجود ندارد.

آموزش‌های پروازی

برای دریافت مجوز پرواز باید 50 ساعت آموزش پرواز ببینید و 40 ساعت هم تئوری بگذرانید که هزینه آن حدود 15میلیون تومان خواهد شد. گذراندن این دوره از کلاس‌ها، از 2 ماه تا دو سال طول می‌کشد.

هزینه‌های نگهداری

از دیگر هزینه‌هایی که دارندگان هواپیمای شخصی باید بپردازند، هزینه خدمات تعمیر، نگهداری و پارکینگ آن‌هاست که شرکت‌های فعال در این زمینه معمولا ماهیانه یک و نیم میلیون تومان از مالک هواپیما دریافت کرده و خود موضوعات مرتبط با نگهداری و پارک هواپیماهای شخصی را مدیریت می‌کنند. شاید مهمترین هزینه نگهداری هواپیماهای شخصی، هزینه آشیانه باشد. هزینه آشیانه که حکم پارکینگ را برای این هواپیماها دارد، ماهانه حدود یک میلیون تومان می‌شود و هزینه سرویس‌ها و نگهداری فنی هم ماهانه حدود 500هزار تومان است.

بیمه حوادث

ماجرای بیمه هواپیماهای دونفره هم جالب است، ماجرای بیمه آن دقیقا شبیه ماشین است و با همان شکل و فرم محاسبه می‌شود. شما باید هواپیمای‌تان را بیمه حوادث و اتفاقات کنید. با توجه به قوانین موجود حمل و نقل هوایی هیچ یک از این نوع هواپیماها نمی‌توانند در صورت نداشتن بیمه‌نامه اجازه پرواز دریافت کنند و هیچ مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود.

مجوزهای پروازی

شما یک مجوز کلی دارید. اگر بخواهید سفر داخلی انجام بدهید یک روز قبل اعلام می‌کنید تا ارتفاع شما اعلام شود، اما برای سفر خارجی باید از یک هفته قبل اعلام کنید تا به کشور مقصد اطلاع داده شود. در سفر خارجی یک‌بار سوخت‌گیری دارید و یک بار هم لندینگ می‌کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد